ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anian  (läst 1799 gånger)

1999-02-04, 21:50
läst 1799 gånger

Utloggad Birgitta Lönnerberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2021-01-26, 18:04
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/bme
Den 12 nov 1817 föds Anian Selius Jubel i Lidköping. I fb skulle det möjligen kunna tolkas som Aniam, men i senare källor kan jag inte få det till annat än Anian.

1999-02-05, 16:31
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Namnet Anian förekommer, men är förhållandevis sällsynt. I Förnamnsboken (1981) finns 24 personer noterade med namnet Anian. I min åländska databas har jag några personer noterade med namnet. Den äldsta är Frans Anian Fagerström, född 1851 i skärgårdssocknen Brändö (Åland), som son till en torpare. Ditt belägg visar att namnet förekommer så tidigt att det bör finnas med i nästa upplaga av Släktforskarförbundets namnlista. Namnet ursprung har jag inte lyckats klura ut med hjälp av mina namnböcker. En gissning är dock att det är ett latinskt. Den som letar i Svensk Uppslagsbok finner en astronom vid namn Anianus, som levde på 1400-talet. Namnet skulle då vara en direkt parallell till exempelvis Antonius, som ju vanligtvis används i sin förkortade form Anton.
 
Namnet Selius, som i mina öron förefaller än mer udda än Anian, låter också som ett latinskt namn. Det finns noterat i Hornby, som betecknar det som nydansk och gissar att dess ursprung finns i Cilius, ett 1800-talsnamn som ska vara sprunget ur latinets Cecilius. I Förnamnsboken upptas inte namnet Selius. Om någon har någon aning om detta namns ursprung vore det intressant att höra. Förklaringarna i Hornby tycker jag är tveksamma, särskilt som namnet uppenbarligen är belagt i Västergötland redan i början av 1800-talet.
 
Det vore intressant att få veta mer om denna Anian Selius med sina märkliga namn. Vad gjorde hans föräldrar? Hade hans syskon också originella namn? Går det utifrån deras namn att gissa vad föräldrarna kan ha inspirerats av?

1999-02-05, 21:35
Svar #2

Utloggad Birgitta Lönnerberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2021-01-26, 18:04
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/bme
Hej Håkan! Tack för ditt intressanta svar. Jag har också undrat mycket över varifrån han fick de ovanliga namnen!  
Jag har inte hittat några andra så udda namn i släkten. Hans föräldrar hette Paul Jubel och Elin Larsdotter och han hade endast ett helsyskon: Johan Fredrik Kristoffer. Båda bröderna, fadern, en farbror och farfadern var kopparslagare.
 
Om Anians liv har jag skrivit en hel del på min hemsida, så titta på http://hem.passagen.se/bme och bläddra till historien om Anian och Sofia ...
 
mvh Birgitta

1999-02-20, 12:18
Svar #3

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
I Våle, Södra Ny (S) föddes 1824 en gosse vid namn Ananias Andersson, vilket kanske är en variant eller förvrängning av Anian eller Anianus?
(Någon större glädje av namnet fick han tyvärr inte, då han avled som späd).

1999-02-20, 12:51
Svar #4

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Ananias har sannolikt ingenting med Anian att göra. I Danske personnavne av Richard Hornby nämns Ananias som ursprungligen hebresikt och att en martyr på 500-talet bar namnet. I den danska kalendern upptas det den 27 april. Också på Åland har jag ett belägg på namnet, samtida med det som Peter Funke pårtäffat: 1822 föddes i skärgårdssocknen Kökar en Ananias, son till bonden Anders Mickelsson och Maria Eriksdotter. En bonde på Kökar var dock i praktiken fiskare.

1999-03-13, 21:05
Svar #5

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4764
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 15:06
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Ananias finns i Nederkalix på 1600-talet. Två barn har fått detta litet ovanliga namn, 24 jan 1669 och 18 mars 1677. Finns det belagt tidigare i Sverige?

2000-08-25, 12:52
Svar #6

Inger Sirkka

Jag har hittat en Ananias i Tornedalen, född i Kardis vid mitten av 1800-talet. Han syskon hade namn som var vanliga i Tornedalen. Detta är den enda Ananias som jag funnit.

2000-08-25, 17:58
Svar #7

John Sidén

Ananias är ett hebreiskt namn och tre personer  i Apostlagärningarna heter så, en man i den första kristna församlingen (Apg 5:1 ff), en kristen jude i Damaskus som tar emot Paulus (Apg 9:10 ff) och en judisk överstepräst (Apg 23:2). Den av dessa tre som skulle kunna vara ett föredöme och avgjort är mest sympatisk är den Ananias som berättas om i Apostlagärningarnas 9:e kapitel och min förmodan är att de betydligt mer sentida bärare av namnet i Tornedalen som Bergt-Göran och Inger skriver om har fått namn just av denne Ananias. Namnet Ananias är ett vanligt gammaltestamentligt och judiskt namn (se t ex Jer 28:1 eller Tob 5:13, namnet förekommer där i formen Hananja) och betyder Gud är nådig. (Edvin Larsson: Kommentar till Apostlagärningarna 1-12 s 106).
Med vänlig hälsning
John

2003-03-31, 21:05
Svar #8

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
I Västervik bodde på 1690-talet skepparen Ananias Pettersson. Han var gift med Britta Hansdotter och hade bla dottern Elisabeth född 1694 19/9, döpt 25/9 (Västervik C:1 s 275). Namnet Ananias och Anifas som även diskuterats här på anbytarforum kanske egentligen är samma namn? Några kommentarer om detta?

2004-02-02, 21:44
Svar #9

Utloggad Susanne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2023-11-11, 18:55
    • Visa profil
Anian användes i Wales under 1200-talet, fanns en biskop som hette Anian (levde eller verkade ca 1266-93).
Anian betyder på engelska nature, temperament, power - han kanske hade ett häftigt humör...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna