ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Angel  (läst 1248 gånger)

1999-02-24, 00:12
läst 1248 gånger

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Har för första gången sett detta namn då jag gick igenom Smålandssocknen Frinnaryds äldsta dödbok. På två rader efter varandra i april 1686 står följande begravningsnotiser:
 
Dito (den 11) Angel Swensdotter i Brunnarpastufwan, Piga, 85 åår gambal.
d. 18 Elin Swensdotter, Angels Syster i Brunnarpastufwan, Piga, wijd sina 90 åår.
 
Av notiserna verkar framgå att det är två ogifta systrar som gått bort. Några efterkommande i rakt nedstigande led blev det väl inte tal om..?
 
Har någon av Er stött på namnet Angel någon annan stans, i Småland eller annorstädes? Och varifrån kommer det?

1999-02-24, 08:22
Svar #1

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Namnet Angel är ett vanligt mansnamn i spansktalande länder och betyder helt enkelt Ängel. I Sverige förekommer det mer ofta i formen Angelina eller Angela och är då kvinnonamn. Har aldrig stött på formen Angel i Sverige, som kvinnonamn alltså. Kan det möjligtvis vara så att Din Angel i själva verket hette Angela men att a:et på slutet ramlat bort eller varit svårtytt.
 
Hälsn Lena A L

1999-02-24, 11:31
Svar #2

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Namnet motsvarar helt säkert det fornnordiska Arngärd, som enligt Sveriges medeltida personnamn är belagt från Västmanland 1535 i formen Angerd. Bokstaven r i Arn- föll bort tidigt, men den dialektala övergången från -rd till (tjockt) -l i slutet sannolikt skedde på 1500- eller 1600-talet. Denna förändring är väl känd från många ord och även flera namn, exempelvis Tord > Tol, Ingärd, > Ingiäl. Det är intressant att se att namnet Angärd levde kvar ännu på 1600-talet. Finns det kanske ännu yngre belägg? Otterbjörk noterar att det åter togs i bruk i slutet av 1800-talet i sin ursprungliga form, Arngärd.

1999-02-24, 23:17
Svar #3

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Hej Håkan och ni andra,
Jag gjorde en liten kontroll via olika register och kunde i dagens Sverige endast finna ett fåtal med detta namn. Ingen av dem stavade dock namnet Anngärd eller Arngärd. Nej de stavade alla namnet Anngärd. En vild gissning är att de är födda någon gång på 30- eller 40-talet då dels dubbelnamn men också namnet Gärd var vanligt. Det är förresten inte ens säkert att det har med Arngärd alls att göra utan mer är ett uttryck för ett ihopskrivet dubbelnamn, istället för Ann-Gärd skrev man Anngärd. Vad tror Du Håkan?
 
Hälsn Lena A L

1999-02-24, 23:43
Svar #4

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Hej Lena och Håkan!
 
Trevligt att få lite historia om namnet. Vill dock klargöra att det definitivt inte handlar om en felläsning av ett svårtytt namn. Angel anges hennes namn till - två gånger dessutom. Men det betyder ju inte att det ändå kan vara fråga om en lokal stavning av Arngärd, som Håkan påpekar.
 
Intressant nog har jag själv en kusin som bär just namnet Ann-Gärd. Hon är född på 50-talet, och uppfyller därmed inte din vilda gissning, Lena :o)
 
Men säkert handlar det i hennes fall egentligen om dubbelnamnssyndromet, eller vad man nu kallar det, som grasserade under 30-, 40- och 50-talen.
 
Hur var det förresten med stavningen, Lena? Du skrev:
”Ingen av dem stavade dock namnet Anngärd eller Arngärd. Nej de stavade alla namnet Anngärd”. Hur var det de INTE stavade?

1999-02-25, 00:32
Svar #5

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag menar inte alls att Angel skulle vara en felläsning för Arngärd. Tvärtom, namnet har den form det rimligen bör ha på 1600-talet. Formen Arngärd hörde vikingatiden till.
 
Anngärd är säkert för det mesta (om inte alltid) ett sammanskrivet Ann-Gärd. Det ursprungliga Arngärd som senare blev Angel och liknande, dog förmodligen ut på 1600-talet. När det sedan kom till heders igen som Arngärd i slutet på 1800-talet torde det åtminstone från början ha varit i kretsar med ett intresse för fornhistoria. Uppenbarligen fick det heller ingen nämnvärd spridning. I Förnamnsboken som redovisar alla förnamn 1970 med fler än 10 bärare finns det inte med.

1999-02-25, 09:31
Svar #6

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Hej Håkan.
 
Jag var lite otydlig i min formulering. Det var Lena som undrade om Angel inte kunde vara en felskrivning för Angela. Det var det jag förtydligade i mitt förra tillägg.

1999-02-25, 10:53
Svar #7

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag noterade senare att Otterbjörk faktiskt kommenterar namnen Arngärd och Anngärd. Han skriver att Arngärd och Arnhild är fornsvenska  namn som nu kan sägas ha ersatts av Anngerd, Annhild.

1999-02-25, 20:32
Svar #8

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Whops, sorry... alltså ingen av dem stavade sitt namn Angärd eller Arngärd. De stavade alla Anngärd. Däremot fanns det en som i efternamn faktiskt hette Angärde.
 
Kanske är vi helt fel ute. Håkan verkar bestämt sig för att Angel är en form av Angärd eller Arngärd. Jag är inte lika säker. Vad vet Du om familjen? Var far eller farfar kanske sjöman? Kanske råkat bli lite språkkunnig. Kanske kommit i kontakt med engelska språket och helt enkelt ville att hans lilla ängel till dotter skulle döpas till Angel, det engelska ordet för ängel.
 
Som sagt vi kan bara gissa.
 
Hälsn Lena A L

1999-02-25, 23:01
Svar #9

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Nu hänger jag inte med. Vem stavade inte Angärd/Arngärd utan Anngärd? Och vad har ett efternamn med saken att göra?
 
Sedan vad gäller kontakter med engelska språket, sjömän, etcera: Visst kan man gissa som ett allra första trevande steg i forskningen, ett sätt att skapa en enkel hypotes. Men sedan måste man underbygga gissningen med någon form av belägg (bevis), annars är den ingenting värd. Beläggen kan hämtas ur vederhäftig litteratur eller ur olika förstahandskällor. Därefter är det möjligt att föra en diskussion: Är bevisen relevanta? Trovärdiga? Övertygande? Etcetera.
 
Jag har inte bestämt mig för vad jag anser om namnet Angels ursprung. Däremot är jag den ende som hittills har presenterat ett underbyggt resonemang. Om någon för fram en annan tes och lyckas underbygga den bättre ändrar jag mig givetvis.
 
Men att bara kasta ur sig gissningar leder ingen vart. Om vi vill ta reda på vilken stjärna på himlen som är närmast jorden (förutom solen), skulle knappast någon föreslå att vi skulle försöka gissa oss fram till den rätta.
 
Och visst vi kan göra mycket mer än gissa! Forska till exempel. Jag föreslår därför att Lena nu försöker prestera någon sorts underbyggt resonemang till stöd för sin ängel-teori.

1999-02-27, 14:49
Svar #10

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Hans!
 
Din fråga om någon/några har stött på namnet har försvunnit i diskussionen.
 
Jag sökte i PLF:s databas. Där fick jag nästan 200 träffar. De flesta gav Angel som efternamn, som förnamn förekom det ett tiotal gånger. Hälften som pojknamn och hälften som flicknamn.
 
På CD-skivan Alla svenskars förnamn förekommer Angel som pojknamn 288 gånger, däremot som flicknamn endast 30 gånger.
 
I telefonkatalogen (CD-skivan), förekommer det som efternamn ca 140 gånger. Där kunde jag inte på ett enkelt sätt söka på endast förnamn.
 
På emigrantskivan förekommer det inte alls.
 
På Sveriges dödbok 1968-1996 förekom det det ca 150 gånger, i de flesta fall som pojknamn.
 
MVH/Sam Blixt/Oskarshamn

1999-02-27, 22:41
Svar #11

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Hej Sam
Tack för att du för diskussionen tillbaka till ursprungsfrågan. Det var inte alls min mening att initiera en affekterad debatt om seriösitet, eller vad det kan heta, utan jag ville bara kasta ur mig en fråga jag inte själv har svaret till.
 
Lena.
På din fråga om jag känner till familjen kan jag svara enkelt: Nej! Angel och hennes syster var ju båda födda runt 1600, d v s långt innan kyrkböckerna började föras i Frinnaryds socken, där jag påträffade deras dödsnotiser. Jag har ingen aaaaning om deras ursprung. De kanske inte var från socknen, eller ens från trakten. Många av de äldre personerna som dog i Frinnaryd de här åren före sekelskiftet 1700 visar sig komma från södra Småland ner mot både Hallandsgränsen och Blekingegränsen. Orsaken till att de hamnade i Frinnaryd känner jag inte. Men den diskussionen får vi ta någon annan stans.

1999-03-31, 11:09
Svar #12

S Lundin

Konstigt att ni tycker Angel är ett ovanligt namn
På Gotland var det ett ganska vanligt namn under
1700-1880-talen, men stavades Engel eller Ängel,
det kanske inte är samma sak.

1999-03-31, 13:15
Svar #13

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Engel är inte samma namn som Angel. Engel är ett tyskt namn. Samma förled förekommer i namn som Engelberg och Engelgard, enligt Otterbjörk. Jag har också noterat att namnet Ingel (av Ingegärd på samma sätt som Angel kommer från Arngärd) ibland kan stavas Engel, men på det tyskinfluerade Gotland är det säkert det tyska namnet Engel som förekommer.

2001-04-19, 23:49
Svar #14

mats sundström

Skalden C M Bellmans svärmor bar förnamnen Maria Engel, och hade (det tysk-klingande...) släkt-
namnet Friedlein (= före giftet med Gabr.Grönlund)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna