ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ander  (läst 598 gånger)

1999-05-26, 22:33
läst 598 gånger

Marianne Sjöblom

Ander föddes 1881-12-24 i vittaryd förs, kronoberg
Var kommer namnet ifrån och vad betyder det?

1999-05-28, 09:50
Svar #1

Utloggad Göran Ekberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 19:55
    • Visa profil
Jag är ingen expert på namnetymologier men tänkte bidra med en gissning. Det kan vara så att Ander kommer från grekiska Andros vilket betyder man. Jämför efternamnen Chronander=Tideman Insulander=Öman.

1999-05-28, 19:35
Svar #2

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Om personen verkligen heter Ander är det troligen frågan om antingen en variant av Anders, eller av Andor, ett gammalt nordiskt namn, som i alla fall har funnits sedan tidig medeltid, och funnits kvar i vissa reliktområden. I Tjärstad/Nykilstrakten, södra Östergötland, fanns en släkt som i varannan generation hette Andor Andersson och Anders Andorsson under ca 150 år.

1999-08-13, 22:53
Svar #3

Utloggad Magnus Arnér

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 21:42
    • Visa profil
Jag har för mig att jag någon gång har hört att Ander är en skotsk form av namnet Andreas. Jag kan dock ha fel.

2000-08-17, 12:07
Svar #4

Eva Ström

Vid min forskning i Onsala i norra Halland har jag kring sekelskiftet 1800 stött på en hel del män som döptes till dubbelnamn som Alex Ander, Bern Ander, Erik Ander, Jan Ander, Jean Ander, Lars Ander, Nils Ander och liknande. Senare under deras levnad skrevs dubbelnamnen ihop till ett: Alexander, Bernander etc. Alexander kanske är det enda som har överlevt till modern tid av dessa namn? Jag har även Johan Ander och Kristian Ander, vilkas namn INTE senare skrevs samman. Tidigare under 1700-talet har jag även en Iljander, vilket å andra sidan aldrig särskrevs. Huruvida Ander var ett eget namn, eller ett slags utvidgat suffix, verkar alltså något oklart. Jag har ingen som enbart heter Ander.  
 
I Onsala fanns vid den här tiden en livlig handelssjöfart på bl.a. Nordsjön och Atlanten, som i princip alla män i socknen var engagerade i. Såvitt jag vet hade man bland annat kontakt med Holland, Storbritannien, Nordafrika och Brasilien. Magnus hågkomst om att Ander kan vara en skotsk variant av Andreas (som för övrigt är ett av de populäraste namnen i Onsala vid den här tiden, vid sidan av Anders, man kanske eftersträvade variation inom dessa snäva ramar?) verkar intressant och rimlig utifrån mina erfarenheter. Men det utesluter kanske inte att det finns ett grekiskt ursprung längre tillbaka?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna