ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Aminadab  (läst 721 gånger)

2000-01-13, 22:28
läst 721 gånger

Utloggad Solveig Jolbäck

  • Solveig Jolbäck
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2024-01-16, 14:25
    • Visa profil
    • www.lidkoping.org/sjolback
Vet någon var detta namn kommer från? Finns i två generationer i släkten och min far hade namnet Aminadam som kan vara en modernisering av Aminadab.

2000-01-14, 15:57
Svar #1

John Sidén

Hej Solveig!
 
I Matt 1:4 och Luk 3:33 förekommer namnet Amminadab ( i nuvarande översättning från 1981: Amminadav) i Jesu släkttavla som en av Jesu förfäder. Denne återfinns i sjunde generationen efter Abraham. I de bibellexikon som jag har till förfogande står inte mycket mer än så om Amminadab. Men jag skulle tro att om det namnet har förekommit i vårt land är det just ur Jesu släkttavla som det har tagits.
Med vänlig hälsning
John Sidén
präst i Veta på Östgötaslätten

2000-01-16, 16:30
Svar #2

Utloggad Solveig Jolbäck

  • Solveig Jolbäck
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2024-01-16, 14:25
    • Visa profil
    • www.lidkoping.org/sjolback
Hej John!
Det låter intressant. Vilka bibellexikon är det du refererar till?
Solveig Jolbäck, Lidköping

2000-01-16, 17:26
Svar #3

John Sidén

Hej Solveig!
 
De bibellexikon jag har är The Jerome Biblical Commentary och på svenska är det Tord Fornbergs (som var min lärare i Nya Testamentet när jag någon gång i den grå forntiden läste teologi i Uppsala)Matteuskommentar i serien Kommentar till Nya Testamentet. Men möjligen skulle en hebreisk namnbok kunna ge dig bättre besked om namnet Amminadav (som det idag bör skrivas med våra bokstäver). Tyvärr står inte någon sådan till mitt förfogande, jag trodde att det fanns något just i de kommentarer jag hade men så var det inte.
Med vänlig hälsning
John i Veta

2000-01-18, 19:29
Svar #4

Utloggad Solveig Jolbäck

  • Solveig Jolbäck
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2024-01-16, 14:25
    • Visa profil
    • www.lidkoping.org/sjolback
Tack John,
Det är så här att även om jag får vetskap, vill jag läsa det med egna ögon. Tack än en gång.
Hälsningar
Solveig Jolbäck
Studievägledare
Lidköping

2013-03-29, 03:17
Svar #5

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 09:56
    • Visa profil
Amminadab (Amminadav) var far till Naheson (Nachshon), ledaren för Juda stam under uttåget ur Egypten, således förekommer det nästan varje gång som Naheson förekommer. Jag vill minnas att namnet kan översättas ungefär Mitt folk är (tjäntgjörnings)villigt/Frikosighetens folk.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna