ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Amadeus  (läst 509 gånger)

2003-10-13, 20:41
läst 509 gånger

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
För en tid sedan tittade jag på födelsenotisen för skalden Per Daniel Amadeus Atterbom i Åsbo (E) 1790. Där framgick att han var döpt Per Daniel. Inget Amadeus.
 
Vid inskrivningen vid Uppsala Universitet har Amadeus tillkommit, liksom på alla andra platser där jag finner honom omnämnd.
 
Just nu läser jag Musikens myter av Camilla Lundberg. Där framgår, att Mozart hade fyra förnamn, dock inte Amadeus! Det hittade han på på skoj.
 
Finns det flera liknande fall, eller är det ett tillfälligt sammanträffande? Amadeus betyder väl ungefär Gudarnas Älskling. Det kanske var utmanande att använda som dopnamn, men kunde locka den som överlevt småbarnsåren.
 
Har någon några kommentarer?
 
Per Thorsell.

2003-10-14, 11:40
Svar #1

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 00:03
    • Visa profil
Mozart erhöll vid dopet namnen Joannes Chrysostomos Wolfgangus Theophilus. Det grekiska namnet Theophilos betyder gudavän, vilket på latin blir - Amadeus. Han hittade alltså inte på Amadeus på skoj, utan översatte bara från grekiska till latin. Till yttermera visso översatte han en gång till: han använde inte den latinska formen av namnet, utan den franska; själv skrev han sig Wolfgang Amad? Mozart.

2003-10-14, 19:12
Svar #2

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Tack Bo!
 
Längre fram i Camilla Lundbergs bok läste jag sedan, att kompositören E. T. A. Hoffman också själv hade tagit sig namnet Amadeus (som alltså är A i hans initialer).
 
Atterbom hade ju inget att översätta. Kan han ha varit inspirerad av Mozart/Hoffman?
 
Per Thorsell.

2003-10-14, 21:52
Svar #3

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Namnet har ju åter blivit populärt bland små pojkar. Och den för närvarande i pressen mest omskrivne namnbäraren torde väl vara Amadeus S?gaard.....

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna