ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Altru  (läst 1047 gånger)

2013-05-09, 19:48
läst 1047 gånger

Utloggad Leif Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 486
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:10
  • Leif Boström
    • Visa profil
    • familjenbostrom.se/genealogi
I Rutvik i Luleå landsförsamling står i mantalslängderna en hustru för en av gårdarna under åren 1644-1653. Hennes namn tycker jag skrivs som hustru Altru, Artru, Eltru, Ertru och Ärtru. Vad kan det vara för kvinnonamn. Jag har inte hittat det någon annanstans. Nedan finns några bilder på hur namnet skrevs.
 



















Leif A Boström, Täby - familjenbostrom.se/genealogi

2013-05-09, 20:46
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
På diverse hemsidor över bebisnamn hittar jag kvinnonamnet Altrud; detta ska enligt en av hemsidorna vara en kortform av det germanska Adeltraud (dock finner man på samma hemsida stavningen Edeltraud, som verkar vara den vedertagna stavningen idag).  
 
Namnet ska betyda ungefär ädel och älskad eller ädel och stark, men jag hittar tyvärr inga vettiga hänvisningar till befintlig litteratur online, och det förklarar ju inte varför kvinnan i Luleå även kallas Ertru m. fl. varianter.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2013-05-10, 02:44
Svar #2

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Namnforskaren Assar Janzén (1904-1971) skriver att En liten grupp kvinnonamn har slutleden -þrúð. De torde vara lånade samtliga.1) Vidare, I den tyska namnleden -drud, -drut, -trud2) o.dyl. har sammanfallit två ord, dels motsvarigheten till fvn. *þrúðr 'styrka', dels fhty. trut 'älskad', och de är svåra att skilja åt3).
 
Namnet Altrud är ytterligt sällsynt och märkligt nog kan det endast beläggas i Norrland. Med hänvisning till Algot Hellbom uppger Lena Peterson att formen [a]lrþuþr (Alþruðr) finns på en runristning i Berga, Medelpad4). I Sveriges medeltida personnamn finns namnet inte upptaget och inte heller i E.H.Lind, Norsk-isländska namn och fingerade namn från medeltiden (1905-1915).
En Altrud Gunnarsdotter, som ägt jord i Myssjö Jämtland, omnämns 1522, men var då död5). I 1535 års hjälpskattelängd för Medelpad omtalas en Altrud (alttrudh) i Stavre och Hässjö6). I 'Svenskt dopnamnsskick vid 1500-talets slut' av Ingwar Fredriksson (1974) påträffas inte namnet.
Utöver dessa nämnda och nu Leif Boströms belägg ovan, känner jag bara till ytterligare tre - alla från Jämtland. I 1645 års mantalslängd upptas en Elldru Stensdotter i Mo, Lits sn och en Aaltrod Davidsdotter7) i Backen, Kalls sn. Den sistnämndas sondotter, namngiven efter sin farmor, föddes 1699 och har i födelsenotisen fått den hyperkorrekta stavningen Aldrog8).
 
1) Nordisk kultur, band VII: Personnamn, Stockholm 1947, sid. 138.
2) Här skulle ett diakritiskt tecken i form av en horisontal linje över vokalen ha varit med, men Af:s program gjorde något annat av detta.
 
3) a.a. sid 139.
4) Lena Peterson, Kvinnonamnens böjning i fornsvenskan, Uppsala 1981, sid. 63.
5) Jämtlands och Härjedalens diplomatarium, del III 1520-1530, sid. 22.
6) Algot Hellbom, Medelpads äldre urkunder, Östersund 1972, sid. 199.
7) Namnges i begravningsboken Ålldru Davidz dott. (Kalls kyrkoarkiv C:1 sid. 27).
8) Kalls kyrkoarkiv C:1 sid. 32.

2013-05-10, 20:53
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
k-g, fin utredning  
 
[color=808080]skriver men en hand för tillfället[/color]
 
bara en fråga. har du kollat norge i olika sökningar...
ibland finns där relikter
jag kan inte p g a handikapp just nu  
vänligen
olle
Vänligen,
Olle Elm

2013-05-11, 00:06
Svar #4

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Bland de källor ovannämnde Erik Henrik Lind (1849-1931) uppger finns bl.a. Diplomatarium Norvegicum, så jag tror nog att äldre norska källor torde vara bra penetrerade. Eftersom den norska personnamnsskatten är mer variationsrik än den svenska, finns dock all anledning att söka belägg där. I 1801 års folkräkning kan jag inte hitta namnet Altrud eller liknande. Den norske namnforskaren Kristoffer Kruken (1950-) har gjort undersökningar över namnförekomster och -frekvenser från 1600-talets mitt, men dessa har jag tyvärr inte tillgängliga f.n.
 
Det är lite vanskligt med hypoteser när det gäller namn som är så svagt belagt som Altrud. Janzén kände troligen inte till namnet på runstenen i Medelpad och därmed kan man här ifrågasätta det antagna tyska ursprunget - det är ju ett rejält skutt från Tyskland till Norrland; därtill utan något känt nedslag i landsdelar däremellan. Dock torde man kunna utgå ifrån att de omtalade namnbärarna 1522-1653 bör ha haft företrädare med samma namn i sina hemtrakter.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna