ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Alphonzo  (läst 668 gånger)

2002-01-01, 14:29
läst 668 gånger

Utloggad Helena Wijk

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2010-09-14, 06:47
    • Visa profil
Jag undrar om någon känner till i vilket/vilka länder namnet Alphonzo är vanligt.
Den Alphonzo jag har funnit i min forskning, hade en mor med tyskt efternamn, men jag tycker inte att förnamnet Alphonzo låter tyskt...
 
MVH
Helena Wijk

2002-01-01, 19:35
Svar #1

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Helena!
 
Enligt Otterbjörks, Svenska förnamn är Alfons ett spanskt kunganamn av germanskt ursprung (forntyska Athalfuns), sammansatt av adel 'ädel' och adjektivet funs 'ivrig' (jämför även svenska framfus)
 
Enligt Björn Espell, Frösön, Sweden
är ALFONS ett gammalgermanskt namn som betyder den ädle.
http://w1.631.telia.com/~u63113361/namna-c.html
 
Det finns ingen med stavningen Alphonzo i Sverige idag och det fanns inte heller någon för fyra år sedan.
 
Sam Blixt
Oskarshamn

2002-01-02, 09:12
Svar #2

Jonas Kuschner (Jonas)

Hej Helena!
 
Jag uppfattar det - kanske felaktigt - som att din fråga egentligen är genealogisk och du alltså vill se detta förnamn som en ledtråd till föräldrarnas bakgrund. Det är i så fall inte någon särskilt bra metod, eftersom ju förnamnet inte alls behöver vara hämtat ur släkten. Du skriver inte vilken tid eller miljö namnet förekommer i, men detta gäller särskilt 1800-talet när namnvalen ofta kunde vara präglade av samtida historiska händelser och populära romaner, och vanliga svenska föräldrar gav sina barn förnamn som Mustafa, Washington, Bolivar eller Garibaldi.

2002-01-02, 16:02
Svar #3

Utloggad Helena Wijk

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2010-09-14, 06:47
    • Visa profil
Hejsan!
Tack för svar angående Alphonzo.
 
Min Alphonzo föddes på 1870-talet. Hans mor hette Hulda Schmidt. Hon var dotter till konstsvarvare Adolf Fredrik Schmidt och Johanna Jeanson.
Namnet Schmidt låter tyskt. Efternamnet Jeanson kan jag inte sätta i något sammanhang. Kanske är det bara en annan form av svenska namnet Jansson?
 
Vänliga hälsningar Helena Wijk

2002-01-02, 17:00
Svar #4

Utloggad Arne Forsman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2010-04-20, 22:06
    • Visa profil
Hej Helena!
Efternamnet Jeanson är nog inte så unikt.
Bara i Dörby (H) finns fyra fäder under 1800-talet med namnet Jeansson.
Men betydligt vanligare är Jaensson, som är namnet på 20 fäder under samma tid i samma socken.
MVH  Arne Forsman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna