ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Almanzo  (läst 555 gånger)

2003-01-30, 17:21
läst 555 gånger

Linna Sjöholm

Jag undrar varifrån detta namn kom ifrån? Min farmor och farfar fick tre söner (trillingar) på 40-talet. Alla tre dog visserligen som unga, men de bar alla detta ovanliga namn:
Klas Edvin Almanzo
Göran Anders Almanzo
Per-Åke Almanzo
 
Jag tycker det är vackert och har undrat mycket över det.
/Linn?a Sjöholm

2003-01-31, 16:01
Svar #1

Åsa Eklund

Hej Linn?a!
Jag har ett vagt minne av att i Laura Ingall Wilders bokserie Lilla huset på prärien så heter hennes man Almanzo, det var inte så upplysande om ursprunget av namnet men jag ville ändå berätta det=)
Mvh Åsa

2007-03-21, 04:53
Svar #2

Utloggad Britt Almqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2016-03-05, 18:31
    • Visa profil
hej åke och linn?a!
jag det stämmer att laura ingalls wilders man hetter almanzo.
 mvh britt

2007-03-21, 07:57
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det är ju möjligt att inspiriationen kommer därifrån. Jag vet inte när boken skrevs och när den blev översatt till svenska, men det kanske var på 40-talet och tidigare.
 
Vad ursprunget till namnet kommer ifrån, det är en annan sak. Det låter ju spanskt.
Ann-Mari Bäckman

2007-03-22, 00:56
Svar #4

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Almanzo finns visserligen som spanskt efternamn, men är mycket sällsynt. Därför är det sannolikt att ovanstående dopnamn hämtats från Laura Ingalls bok.
De flesta spanska ord på al- har dock arabiskt ursprung, där första den stavelsen motsvarar bestämd artikel.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna