ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Profossen Jon Persson ca. 1565 på Fåglestada/Fugelstad  (läst 531 gånger)

1999-06-18, 12:47
läst 531 gånger

Utloggad Antti Alfthan

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2021-10-09, 09:50
    • Visa profil
Efterlyser ovannämnda Jon Persson / Joenn profåss under åtminstone (drabanten) Erik Hansson. (Se efterlysningen under Hälsingland.)

I brevet från Stockholm 20 mars 1565 skriver konungen till fogden i Jämtland: Jon Persson har låtit berätta, att han har hustru, barn och något till boskap, och efter han skall draga ut för rikets fiender och haver intet hemman, där hans hustru och barn kan hava tillhåll, därföre har han begärt, att vi till något hemman ville förhjälpa, så, efter vi bruka honom såsom profoss ibland vårt krigsfolk, som uti Jämtland är förodrnat uti lantvärn...  Och kungen beviljar honom ett hemman skattefritt tills vidare.  
I 1568 års räkenskaper säges Jon Persson, profoss i Jämtland, ha en gård Fåglestada, ett annat år Fugelstad, fritt enl. K.M:s brev 20 mars 1565.  
[Johan Nordlander: Herjeådalen på Erik XIV:s tid.]

Jag frågar, gode jempter och andra, var månne ovannämnde gården ligga eller ha varit i Jämtland? Och jag undrar om profossen var tvungen att flytta vid fredsslutet - vet någon, kan någon gissa? Och överhuvudtaget, jag är mycket tacksam om all information gällande omständigheterna i Jämtland under kriget.  
Antti Alfthan, finne i Rovaniemi.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna