ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Aivi / Ajvi  (läst 353 gånger)

1999-07-24, 00:31
läst 353 gånger

Birgitta Zandhers

En flicka född 1906 i Långsele, Ångermanland, döptes till Ajvi Margareta. Namnet stavas Ajvi i födelseboken och första noteringen i församlingsboken. Därefter stavas det Aivi i samma och nästföljande församlingsbok.
 
Det är första gången jag stöter på detta namn. Är det någon som sett det förut? Vad har det för ursprung? Hur ska det stavas?
 
mvh // Birgitta

1999-07-24, 12:03
Svar #1

Carl Szabad

I Sveriges Dödbok finns åtta st som heter Aivi och två som heter Ajvi, varav en är din. Den äldsta är född 1904. Spontant tycker jag det låter finskt eller samiskt, men jag har inget faktaunderlag för det.

1999-08-20, 17:05
Svar #2

Birgitta Zandhers

Kan namnet vara inspirerat av det engelska Ivy?
På lokalradion idag berättade en kvinna om sitt ovanliga förnamn Aivy. Det var hämtat från engelskans Ivy, men med en annan stavning, och uttalades [ajvi]. När började vanligt folk hämta inspiration från de engelska och amerikanska förnamnen?
mvh//Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna