ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Agath  (läst 411 gånger)

2003-02-21, 21:24
läst 411 gånger

Ellert Peterson

I samband med mina forskningar i Närke har jag ganska ofta stött på det anmärkningsvärda förnamnet Agath. Visserligen är det bara sju personer i mitt eget material som heter så, men jag har sett det påfallande ofta i kyrkböckerna i västra delen av Närke, främst under första halvan av 1800-talet. Mina sju personer, födda under åren 1816-1898, fördelar sig så att fyra är födda i Viby, två i Hardemo och en i Hackvad. Fyra av dem heter Lars Agath, en Per Agath, en Karl Agath Emanuel och en enbart Agath. Namnet stavas alltid med h i slutet. Det är möjligt att det är fråga om en kortform av Agaton, men man kan aldrig se att någon av dem någonsin kallas för Agaton som alternativt namn.
 
Har andra erfarenheter av detta namn, kanske i andra delar av landet?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna