ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Aestano / Aesten  (läst 648 gånger)

2004-10-31, 21:40
läst 648 gånger

Ingrid Wikberg

Är Aestano ett förnamn? Detta förnamn hittade jag på en präst med efternamn Hamberg i Myssjö, Jämtland. Hustrun heter Elisabeth Drake.
Tid: 1700-tal
Kan namnet vara någon form av latinisering av förnamnet Esten?

2004-11-01, 20:39
Svar #1

Erik Holmlund

Jag har för mig jag att i mina forskningar (i norrland) passerat noteringar om präster som noterats med efternamnet Estonis och Oestoni, då som latiniserade varianter på Östensson.  
Så jag skulle gissa på Östen. Men just Jämtland har jag dock inte forskat på och det kanske förekommer förnamn där som jag aldrig stött på, som Esten?

2004-11-01, 20:57
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Otterbjörk skriver:
Esten dial. sidoform till Östen. Jämför också SMP, men det var verkligt gamla belägg den här gången.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2004-11-01, 21:34
Svar #3

Ingrid Wikberg

Oj- det verkar vara en riktigt gammal namnform.
Spontant så låter ju Esten/Östen som närmast. Namnet var stavat med AE ihopskrivit -så det blir väl en form av  Ä-ljud eller hur? Det låter mycket ålderdomligt.
 
Själv hade jag på 1950-talet en skolkamrat som hette just Esten -det var uppe i Jämtland. Men han var den ende bland alla man kände eller hörde talas om som hade det namnet. Det var alltså mycket ovanligt.
 
Tack Erik & Olle  för svar som var mycket intressant.
mvh
Ingrid

2004-11-01, 21:57
Svar #4

Erik Holmlund

En liten utflikning när vi ändå har Östen på tapeten. Att ö:et övergår till ett 'e' verkar ha varit ganska vanligt. Det finns en by i Nysätra socken (Västerbotten) som heter Estersmark. Namnet har dock inget med kvinnonamnet 'Ester' att göra vilket man lätt skulle kunna tro, utan i likhet med de andra -markbyarna i norrlands kustland är det bildat av ett mansnamn, i detta fall Östen (har jag bestämdhet läst, men jag har  ingen källa som jag på rak arm kan hänvisa till). Även i fallet Estersön i Luleå skärgård skall någon Östen ha varit i farten.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna