ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wärmlands kavalleri  (läst 748 gånger)

2012-12-06, 13:28
läst 748 gånger

Utloggad Hans Kihlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2022-01-24, 05:18
    • Visa profil
Jag har träffat på begreppet Wermelands cavalleri i olika källor men inte i rullorna 1620 - 1723.
 
Anders Linnarsson Svenske har på sitt begravningsvapen I Bro kyrka (S) inskriften Ryttmästare vid Wermelands cavalleri.
 
I Näs härads dombok 1673 vårting s 1 kan man läsa om Erik Jonsson från Kålsäterud som varit korpral vid Wärmlands cavalleri under ryttmästaren Anders Linnarsson Svenske.
 
Corneten Erik Karth vid Wärmlands cavalleri blev fånge i Danmark 1676.
 
Johan Gabrielsson Sparfvenfeldt blev furir vid Wärmlands kavalleri 1642 och kvm där 1646 .Han redovisas sedermera vid Upplands ryttare där han 1657 är ryttmästare och chef för ett Värmlandskompani.
 
Värmlands ryttare förekommer också t ex i rullan 1637:7 blad 11.
 
Anders Svenske sägs ha ruinerat sig på att sätta upp hästar och ryttare i Karl X Gustafs danska krig men han  
förekommer inte i Upplands ryttare under aktuell tid. Jag har provat andra tänkbara regementen men kammat noll.
 
(Under åren 1633 - 36 var han fk och lt vid Närke- Värmlands regemente och detta finns med i rullorna) 1636 - 56 sysslade han med annat.
 
Någon som har någon aning om var man kan finna Wärmlands kavalleri under aktuell tid?

2012-12-06, 19:06
Svar #1

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Hej Hans,
 
Jag känner inte till kavalleriet men min spontana kommentar är att det måste ha ingått  
i något regemente till häst, t ex Livregementet eller Adelsfanan, eller varit ett
särskilt kompani i ett sådant regemente.
 
Det kan också ha varit ett tillfälligt uppsatt kompani i något värvat regemente till häst.
 
Det finns ju sedan andra källserier i Militaria som kan vara värt att studera närmare,  
 t ex suppliker och meritförteckningar. Båda rör officerare.  
 
Med vänlig hälsning /Leif

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna