ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Värvning  (läst 787 gånger)

2013-06-28, 22:52
läst 787 gånger

Utloggad Marie Näslund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 932
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 12:49
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har en Ana som Tog Värvning 1832 i Selånger, Medelpad.
 
Jag undrar vad betyder det egentligen mer exakt?
Blev han militär på heltid då eller......?
Borde han finnas i något militärt register?
 
Jag har tappat tråden efter honom och försöker hitta någon ny infallsvinkel för att se vart han tog vägen.
 
Vänligen Marie

2014-02-22, 15:38
Svar #1

Utloggad Inga Wallenquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:37
    • Visa profil
Jag har letar efter Petter Thebom som i husförhörslängden för Rök socken i Östergötland AI:3 vid hustruns namn står mannen vid värvat regemente. Det bör ha varit kring 1793-1797, ungefär. I följande längd står mannen värvad och rymt. A1:3 s 117 1788-1798 på Stora Lund, Västra Tollstad (E), som kusk med anteckningen hos herr ryttm. Sparrsköld. Vilka var det som värvade soldater på det tiden, vilka krig var som det man stred mot? Hur går man helt enkelt tillväga för att hitta till vilket regemente Thebom värvats?
MVH
Inga

2014-02-22, 20:02
Svar #2

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 324
  • Senast inloggad: 2015-04-20, 21:31
    • Visa profil
Vissa regementen var värvade. De var vanligtvis placerade som garnisoner i städer eller fästningar. Även om värvningar p.g.a. efterfrågan på soldater ökade under krigstid så värvades även i fredstid för att ersätta soldater som hade dött eller fått avsked. Värvningar torde väl i princip ha skötts av officerare vid det regemente som behövde soldater, men i samverkan med lokala myndigheter.
 
Något riktigt enkelt sätt att ta reda på vid vilket regemente Thebom tjänstgjorde finns det nog inte eftersom han var vanlig soldat, inte officer. Möjligen skulle det i länsstyrelsens arkiv (Vadstena) kunna finnas någon korrespondens som visar vilka förband som värvade i Östergötland vid den aktuella tiden. Det är väl också möjligt att hans rymning har gett spår i samma arkiv - rymlingar blev efterspanade och det län varifrån soldaten kom bör ha varit intressant i det sammanhanget. I så fall lär hans regementschef ha sänt en efterlysning med bifogat signalement.

2014-02-23, 10:19
Svar #3

Utloggad Inga Wallenquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:37
    • Visa profil
Tack Bengt! Jag skall höra med Landsarkivet i Vadstena och de har något om värvning på slutet av 1700-talet.
Inga

2015-04-02, 12:58
Svar #4

Monica Fogelqvist

Vet inte om detta är rätt forum, men frågar här i alla fall;
 
Om en person ingick i ett värvat kavallerikompani under ett antal år, kunde han sedan vid byte av kompani till kavallerikompaniet, när hans anställningsår efter 9 år i det nya kompaniet togs upp i rullan, sägas ha tjänstgjort bara 9 år? Även om han under lika många år tidigare tjänstgjorde i det värvade kompaniet? Var det möjligt att man glömde de första åren?
 
Är väldigt förvirrad och vet varken ut eller in, för det ser onekligen ut som detta har hänt! Vi pratar här Jämtland under 1660-70-talet! Tacksam för alla tips!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna