ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Transportering av soldat  (läst 777 gånger)

2006-10-01, 19:11
läst 777 gånger

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej!
 
Detta är kanske en dum fråga, men jag har en anfader, fanjunkaren Johan Carlberg (1794-1882), som arbetar som sådan vid Skytts Kompani.
 
Han blir enligt de militära rullorna transporterad 1823-13/8 till Torna kompani.
 
Betyder då detta att han flyttat från en socken i Skytts härad till en socken i Torna härad? (jag har ingen aning om var han befinner sig 1813-1828, då han dyker upp sistnämnda år i Gödelöv, Torna härad).
 
Mvh/Markus.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2006-10-02, 00:30
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Tranporterad på den tiden betyder byter tjänst, han fick alltså en ny soldattjänst. Statstjänstemän och vissa andra t ex apotekare begärde transport när de begärde förflyttning

2006-10-02, 10:53
Svar #2

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej Chris!
 
Tack för ditt svar. Min undran beror nämligen på att en annan av mina anor, som först bodde i en socken (som tillhörde ett visst kompani), blir transporterad till ett annat rotenummer 1790, och vid närmare undersökning visade det sig att han hade flyttat fysiskt till detta nya rote.  
 
Jag blir inte helt klok på om Johan Carlberg har flyttat från Skytts till Torna kompani fysiskt eller om han, som Du nämner, bara har bytt tjänst.
 
Mvh/Markus.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2006-10-02, 11:22
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Markus
 
Det låter väl troligt att han flyttade, soldattjänsterna var ju förknippade med boendet. Jag är ingen soldatexpert men en gissning är att han flyttat till Torna härad någonstans, kanske Grills lista på olika kompanier (Statistiskt sammandrag av det svenska indelningsverket) kan ge en ledtråd. Han var ju fanjunkare, inte vanlig soldat, så det borde finnas något om honom någonstans.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna