ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Soldat i annan socken än hemsocknen  (läst 1681 gånger)

2010-03-21, 09:50
läst 1681 gånger

Utloggad Susanne Westin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 131
  • Senast inloggad: 2023-12-10, 12:29
    • Visa profil
Hej.
 
Jag har en ana Måns Svensson Lamberg som var soldat nr 131 i Livkompaniet, Kalmar regemente som representant för Jonsryd rote i Bäckebo socken från 1720 och fram till sin död 1741. Det verkar dock som han inte har varit bosatt i den socken där han var soldat eftersom det inte finns några uppgifter om honom eller hans familj i några kyrkoböcker från socknen. Dessutom föddes två av barnen i grannsocknen Långemåla och enligt uppgift i hans bouppteckning verkar familjen ha varit bosatt i Fliseryds socken vid hans död. Min fråga är nu hur det var möjligt att man inte var bosatt i den socken där man var soldat?

2010-03-21, 10:54
Svar #1

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Det kan ju vara så att sockengränserna har ändrats efter att rotarna satts upp, eller att soldaten ifråga har en bostad i grannsocknen som ligger så nära roten att han bor kvar och får någon annan lega (extra spannmål, en ko eller något sådant) av rotebönderna i stället för ett soldattorp.
 
Jag träffade på något liknande förra helgen när jag inte kunde finna soldaten Per Svensson Sjöberg i Rovgölet, Björkvik (D) i några rullor över Björkviks soldater. I stället var han soldat för en rote i grannsocknen Bärbo (D).

2012-11-23, 01:34
Svar #2

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4518
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 03:36
    • Visa profil
Den ursprungliga frågan här får ju inget utförligt svar, och jag kan inte se att t ex Högman behandlar soldater (av olika slag) som bor i andra socknar. Jag trodde förr att soldaten bodde i den rote han representerade. Mitt statistiska underlag är ganska begränsat, men enligt det var det inte alls ovanligt att soldaten bodde i en annan socken (eller åtminstone rote) än den för vilken han var soldat.
 
1. Stämmer det att det var vanligt att soldaten bodde i en annan socken/rote?
 
2. Var det vanligare på 1700-talet än på 1800-talet?
 
Ryttaren Johan Hieltberg antas 1767-06-01 som Ryttare nr 95 för Gettinge rote (i Hvetlanda socken) i Hvetlanda Compagnie, Smålands Kavalleriregemente, GMR Smålands Kavalleriregemente 1770, Bildid: A0028874_00154 på SVAR. Han transporteras 1770-12-11 till Ryttare nr 8 för Sandåkra rote (i Bexheda socken) fortfarande i Hvetlanda Compagnie, GMR Sm Kav.reg 1775, Bildid: A0028875_00171 och Bildid: A0028875_00147. Han tjänstgör där tills han får avsked 1789-04-21, GMR Sm Kav.reg 1791, Bildid: A0028880_00256, och han finns där i alla GMR däremellan. Däremot hittar jag honom inte i Hfl varken i Gettinge eller i Sandåkra under aktuell period.
 
1771-12-29 gifter sig Ryttaren Johan Hieltberg med och flyttar till Sara Börjesdotter i Lillamåla i Myresjö socken, som bor där med sin mor som är änka och förmodligen äger gården, och där bor också hennes syster medan en bror hade flyttat hemifrån (de var de enda levande syskonen vid den tiden). Troligen flyttade de samman före giftemålet ty i Hfl står Rytt. J. Hiältberg, wist attest god, av de obesuttnas släkt (på latin), trolofvad med pig. Sara Börjesdr.
 
3. Den attesten skulle ju vara mycket intressant att se, men sådana är väl inte bevarade?
 
Johan och Sara får sju barn och är skrivna i Lillamåla till 1806, men det står att hushållet uppehåller sig i Hvetlanda socken 1802 och i Toppekulle (ett torp) 1804 och från 1806 bor de i en Backstuga under Lillamåle Augment. Sara avlider där 1809 och Johan 1817. För Johan står det hela tiden att han är född 1744, jan, men ingen dag. I sista Hfl innan han avlider är det i efterhand (avvikande stil) ditskrivet Bexheda under födelseåret, men det finns inga födda i Bexheda i jan 1744. Det skulle väl kunna syfta på att han var ryttare i Bexheda socken. Inte någon gång finns det ett patronymikon for Johan Hieltberg. Jag hittar inget som knyter samman kyrkböckernas Johan Hieltberg med Generalmönsterrullornas. Hans angivna ålder stämmer ganska bra, men man kan väl inte förvänta att den skall vara exakt.
 
4. Grundat på bara namn och yrke, kan jag utgå från att detta är samma person?
 
5. Finns någon som vet mera om denne Johan Hieltberg i Myresjö, särskilt födelseort och föräldrar (Johan är min ff ff ff, född 200 år före mig).
 
Hälsningar
Leif

2012-11-25, 00:07
Svar #3

Bengt-Arne Andersson

Vet inte hur vanligt det var men har något exempel.
Ryttaren Anders Loring antagen 1725, Ambjörnsgården, ökull, afsk.1743-08-29. Vigs 1730-12-28 i Fågelås, Islebo med Ingebor Ingemarsdotter, 1739-12-23 (3:e barnet) är han snickare i Grevbäck, Munkebo. Någon annan hade väl soldattorpet medan ryttaren själv satsade på annat.
 Man kan undra om han hade någon koll på ryttaretorpet ?
Johan Hieltberg var ju också i tjänst då han gifte sig på annat håll.
Farfars far arrenderade ett husarboställe en tioårsperiod, var husaren själv höll till har jag inte kollat upp men gissar att han satsade på fädernegården. (framtidsprojekt)

2013-02-20, 09:26
Svar #4

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Jag vet inte heller hur vanligt det var, men har stött på det i min forskning.
Lars Modig blev 1768 soldat nr 48 i Botareds rote, Gunnarsjö, men bodde i soldattorpet Stenshult i grannsocknen Karl Gustav (då P/nu N).
Hans son Anders Sahl/Sol blev soldat där ca 1808 och samma förhållande gällde då.
Hur det var före 1767 och efter 1808 har jag inte undersökt.

2014-02-03, 16:56
Svar #5

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
I Dalarna, särskilt i det egentliga Dalarna, dvs norr om Gagnef, var det vanligt att soldaterna bodde i fel socken. Det fanns bortåt 50 soldater i Venjans socken, över hälften av dessa tillhörande rotar i andra socknar runtomkring. Då soldaterna i Dalarna inte bodde i soldattorp, utan hemma i de egna gårdarna, var detta inget problem. Troligen berodde denna koncentration av soldater i Venjan att socknen var en ganska fattig sådan, och att man genom att låta sig värvas fick en bättre levnadsstandard. Rotebönderna i de socknar soldaten hörde fick ju försörja dem genom att förse familjerna med den gängse tilldelningen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna