ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Militära befäls efternamn  (läst 888 gånger)

2000-04-02, 14:35
läst 888 gånger

Utloggad John Tengberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2013-02-23, 17:14
    • Visa profil
Jag har just gått igenom ett antal listor över militära befäl under början av 1700-talet på jakt efter en person som kan ha ett son-namn. Men i stort sett inget enda son-namn förekommer i de listor jag granskade. Ofta/oftast förekommer adel, men också många andra namn.
 
Är förklaringen att personer med son-namn inte antogs som befäl, eller att de som antogs omedelbart gavs ett nypåhittat 'släktnamn' för användning i tjänsten ?  
 
Jag har dessutom och för övrigt läst någon annanstans, att personer som fick namn i det militära ofta/alltid övergav tilldelade 'släktliknande' namn efter avslutad tjänst. Och att samma 'släktnamn' ofta övertogs av den som senare fyllde tjänsten.
 
I så fall är ju det nästan omöjligt att hitta personer, som ännu inte antagit släktnamn som bevaras i efterkommande led, eftersom de i listorna tillfälligtvis kan vara betecknade med vilket namn som helst.
 
Ur spårningssynvinkel blir det ju i så fall (oavsiktligt) nästan som främlingslegionen, där vilket namn som helst duger under tjänstgöringen -just för att inte kunna spåras.
 
Är det så här illa, eller har jag missuppfattat det ?

2000-04-07, 21:10
Svar #1

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Det är inte riktigt så illa.
Ofta behöll militärerna namnen efter avslutad tjänst, även om de inte gick i arv.
 
Son-namnen (patronymikonen) står också ofta i rullorna, men långt ifrån alltid. Ibland förekommer de i andra militära källor, men det kanske varierar i olika delar av Sverige.
Ulf Berggren

2014-01-29, 07:46
Svar #2

Utloggad Moderator Militaria

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Ett inlägg flyttades till Militaria » Regementen » Första livgrenadjärregementet.

Ett inlägg flyttades till Militaria » Regementen » Södermanlands regemente.

Fyra inlägg flyttades till Militaria » Regementen » Västgöta kavalleriregemente.

Ett inlägg flyttades till Militaria » Övrigt » Lantvärnet.

Två inlägg flyttades till Militaria » Övrigt » Militära begravningar.

Fem inlägg flyttades till Släktnamn » Övriga släkter - D » Donath.

Fyra inlägg raderades, då frågeställaren redan fått svar på (delvis) samma fråga under Yrken » Yrken M » Mekaniker » Mekanikus.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna