ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var ställdes en artillerist inför krigsrätt?  (läst 562 gånger)

2013-01-20, 17:25
läst 562 gånger

Utloggad Lina Libell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 351
  • Senast inloggad: 2018-05-30, 11:42
    • Visa profil
Jag har ett svart får i släkten med upprepade domar för stöld. Enligt senare fångrullor inleddes brottskarriären då han var artillerist i Göta regemente på Karlstens fästning och olovligen öppnade en annans brev. Han ska ha dömts i Göteborg 14 januari 1863 och enligt generalmönsterullorna ströks han från tjänsten 11 augusti 1863 af krigsrätt befunnen saker till bedrägligt förhållande.
 
Jag skulle vilja beställa domen men inte var jag ska leta eller  ens vilket arkiv som kan ha hand om en sådan krigsrätt. Är det någon som vet?

2013-01-21, 11:56
Svar #1

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Prova Nationella arkivdatabasen (NAD) för att se vilket material Göta Artilleriregemente har om det, se länken http://www.nad.riksarkivet.se sedan är det arkiverat på Krigsarkivet, se www.riksarkivet.se/kra

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna