ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Preussiska krigsfångar  (läst 4950 gånger)

1999-12-20, 13:42
läst 4950 gånger

Håkan Andersson

Hej
 
Jag har en förfader som hette Christian Gottlieb Kinnerts och står antecknad som underofficer av de preussiska krigsfångarna i vigselboken för Kalmar när han gifter sig 1761 med Ulrika England. I detta äktenskap föddes en dotter 1762 som senare flyttade ner till Söderåkra församling där hon gifter sig med en skräddare. Ulrika avled i Kalmar 1811 och åldern anges vid detta tillfälle anges till 80 år. Christian Gottlieb Kinnerts ursprung och öde är obekant men han står antecknad i kyrkoböckerna för Kalmar ett par gånger, nämligen när han gifter sig och när dottern föddes.
 
Sverige låg i krig i några år runt 1760 som kallas det pommerska kriget om jag inte minns fel. Det skulle vara intressant att få veta om det är någon som vet något om de krigsfångar som togs av båda sidor för om jag skall tolka noteringarna i kyrkoboken för Kalmar rätt är ovan nämnda person ett exempel på en krigsfånge.
 
Hälsningar Håkan

2000-01-03, 14:34
Svar #1

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Håkan
jag ska titta på preussiska krigsfångar på RA
inom 10 dagar hoppas jag.
Är du säker på vilken tid Christian Gottlieb kom till Sverige?
 
hälsning Gustaf SSGFs G-grupp

2000-01-05, 13:14
Svar #2

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Håkan
här får du några rader om preussiska krigsfångar
omkring 1760. Som du vet stoppades sådan ofta in
i svenska regementen om tycke uppstod och det gjorde det ofta. Kanske oftare under tidigare århundraden.
De mängder av preussiska krigsfångar som togs
under kriget omkring 1760 seglades som regel hem till Sverige. En del också till Kalmar.  
Tyvärr har jag inte hittat din Kinnert på RA
med jag kan rekommendera dig vidare sökning.
Dels finns fångarna redovisade i klump vid det tillfälle de tillfångatogs och dels när de skeppades över till Sverige.
 
I övrigt hänvisar jag till G-gruppens webbsidor
som du hitter på Rötter under SSGF. Gå gärna också in på SCANGEN som du hittar under Skåneförbundet på Rötter.  
Självklart utgår jag ifrån att du följer Rötters spelregler. Redovisar hur du utnyttjar synpunkter.
Tack kan du däremot skicka direkt till tipsaren.
 
hälsning Gustaf  SSGFs G-grupp

2000-01-05, 14:57
Svar #3

Håkan Anersson

Hej Gustaf
 
Tack för svaren jag fick.
 
Jag vet inte när Christian Gottlieb Kiennerts kom till Sverige. Det enda jag vet är att han står antecknad i vigselboken för Kalmar år 1761 såsom underofficer av de preussiska krigsfångarna när han gifte sig med Ulrika Englund. I äktenskapet föddes en dotter år 1762 där han står antecknad som far. Hans vidare öde är för mig obekant. Ulrika avlider först 1811 i Kalmar
 
Hälsningar
 
Håkan

2000-01-12, 23:19
Svar #4

borje

Hej alla som kan svara mig!
Bland mina anor finns soldaten Samuel Tandqvist (Tannqvist)*8/8 1731 i Höreda (F).Han antogs som soldat för rote 110 Bjässarp i Höreda vid kassationsmönstringen på Staby ängar, Högsby (H)den 13 maj 1755. 1758 kommenderad till Pommern. Togs till fånga i Demen (troligen under reträtt) den 18 januari 1759. Han friköpte sig själv den 31 maj 1760 och återvände till roten som soldat tills han kasserades vid bataljonsmönstringen  den 28/9 1788. Tur för mig att han återvände till hustrun för först därefter föddes hans son och min ana.
Min fråga: Kan någon säga hur det gick till när en soldat friköpte sig själv?
Hälsningar, Börje.

2000-01-13, 08:31
Svar #5

Lars Hagström

Hej Håkan Andersson!
 
Vet Du om Din Christian Gottlieb Kinnerts på något sätt emanerar ifrån Skottland? Saken är den att jag har ca 600 års Kinnairds i mina led. Det förekommer en hel del olika stavningar. I Sverige är det Kinert som gäller som en variant. Mina Kinnairds var med och slogs för Sverige vid de årtal Du nämner. En intressant tanke kan ju vara att en Kinnaird värvat sig till den preussiska armen. Så sent som igår fick jag mail ifrån Kinnairds huvudman, som faktiskt inte bor i Skottland utan i Australien. Där vill man ha allt som kan tänkas höra ihop med Kinnaird. Om Du inte misstycker så översätter jag Ditt mail f v b dit ned.

2000-01-14, 09:46
Svar #6

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Håkan
det jag menade i mitt inlägg - efter att ha använt mer än en timme och rotat bland preussiska krigsfångar - är att din man troligtvis/möjligtvis finns med.
Men det är ett omfattande material och söka i
men inte omöjligt.
Det som talar för troligtvis är att det fanns ordning och reda i materialet.
Samuel Tandqvist finns troligtvis i samma M-serie
på RA
 
hälsning Gustaf  SSGFs G-grupp
 
hälsning Gustaf

2000-01-28, 21:44
Svar #7

Börje Svanberg borje

En av mina indelta soldater togs till fånga i Demen i Preussen, men enligt rullan köpte han sig fri och återvände till roten efter en tid. Kan någon säga hur ett sådant friköp gick till?
Hälsningar,
Börje Svanberg

2000-01-28, 22:34
Svar #8

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Börje
du får precisera.
Till att börja med menar du väl Demmin i Pommern
under den tid det tillhörde Preussen? eller?
När blev han tillfångatagen?
 
hälsning Gustaf SSGFs G-grupp

2000-01-29, 12:00
Svar #9

Börje Svanberg borje

Gustaf!Min fråga om friköp av tillfångatagen soldat gälle Samuel Tandqvist (Tannqvist) *8/8 1731 i Höreda (F). Han antogs som soldat för rote 110 Bjässarp i Höreda den 13 maj 1755 vid kassationsmönstringen på Staby ängar i Högsby (H). 1758 kommenderades han till Pommern. Togs till fånga i Demen (troligen under reträtt)den 18 januari 1759. Han friköpte sig själv den 31 maj 1760 och återvände till roten som soldat tills han kasserades vid bataljonsmönstringen den 28/9 1788. Uppgifterna om hans tid som soldat har jag fått vid Soldatregistret i Eksjö. Det vore intressant att veta hur friköp av sig själv innebar. Jag har inte kunnat få svar hittills, men kanske att du kan hjälpa mig, Gustaf?
Hälsningar,
Börje Svanberg

2000-01-29, 12:35
Svar #10

Lars Hagström

Hej Håkan! Betr. Christian Gottlieb Kinnerts så har jag fått ett svar ifrån Bill Kinnaird, Blacktown, Australien. Bill som svarar för klan Kinnairds site www.kinnaird.net säger sig väl känna till kopplingen mellan det skottska namnet och den tyska varianten. Vilken gren av Kinnaird-familjen som tagit sig till Preussen vet han just nu inte. Den svensk-skottsk-finsk-ryska glidningen är Kinert, en gren som har en mycket spännande entré i Sverige under slutet av 2:världskriget genom operation Stella Polaris till båtnad för Sveriges försvar. Jmf. gärna med det utbyte av namnglidningar som var för några veckor sedan när det gällde min skottska klan Wedderburn. Denna kom att i södra Sverige och Danmark heta Wederborn och Wed(d)erborg.  
Mvh. Lars Hagström

2000-01-30, 11:10
Svar #11

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Börje
ett intressant problem som nog ska få sin lösning.
Men först Demen. Det finns två och båda i
Mecklenburg. Men inte hade vi krig mot Mecklenburg
1758?
Däremot var Demmin en gränsstad med svensk garnison och vid sådana hände alltid en hel del som skapade fångenskap för båda sidor.
Hur har du det annars på höglandet i din gamla kulturbygd?
 
hälsning Gustaf SSGFs G-grupp

2000-01-30, 11:41
Svar #12

Börje Svanbergborje

Hej Gustaf!
Jo, tack vi har det bra här på Höglandet. Det blir inte sämre av att min moderförening Nässjöbygdens GF och medlemstidningen Släktposten kommer att tilldelas Norra Solberga Hembygdsförenings kulturstipendium senare i vår.
Du har rätt. Det skall säkert vara Demmin. Det kan ha varit jag som tolkat skriften fel. Väntar med spänning på ditt svar!
Hälsningar,
Börje

2000-01-31, 08:54
Svar #13

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Börje
Det här svaret har jag fått från en expert:
Det var vanligt att den tillfångatagne själv, om han  hade råd, köpte sig fri från preussisk fångenskap under det pommerska  
kriget. Detta gällde främst officerare, medan meniga ofta tvångsvärvades till den preussiska armén. Det fanns faktiskt en  
formell överenskommelse mellan Sverige och Preussen som stipulerade hur hög lösensumma som skulle betalas för en löjtnant, en  
kapten osv.
 
Det här visste jag själv inte tidigare. Men nu vet jag. Nu får du själv dra slutsatser.
 
hälsning Gustaf  SSGFs G-grupp

2000-01-31, 16:46
Svar #14

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Börje
jag använde några timmar på Riksarkivet idag och tittade då på din fånge. Samuel Tanqvist enligt
skrivarens stavning. 18 januari 1759
Han fanns på sidan 149 på M(ilitaria) 1652
och det föreföll mig som hela Calmar Regemente med översten i spetsen blev fångar. (Jag ska läsa
Mankell för att få veta mer)
På M 1657 redovisas en prydlig fångutväxling
mellan Preussen och Schweden sida mot sida.
Men jag hittade inte din Samuel vid min genomgång.
Men han bör finnas där.
 
Rimligtvis finns också bevarat transportlistan hem till Sverige - på RA eller KrA.
 
hälsning Gustaf

2000-01-31, 22:29
Svar #15

Börje Svanberg borje

Hej Gustaf!
Stort tack för ditt arbete och upplysningar om Samuel Tannqvist. Nu vet jag hur jag skall fortsätta.
Hälsningar,
Börje

2000-02-19, 17:11
Svar #16

Håkan Andersson

Hej Lars och Gustaf
 
Jag kanske har dröjt med att svara men jag har haft väldigt mycket omkring mig som gjort att jag lagt släktforskningen åt sidan ett litet tag.
 
Jag får också tacka för inläggen som gjorts angående Kinnerts som jag ser som väldigt intressanta.
 
Någon koppling till den skottska släkten Kinnaird har jag inte. Husförhörslängder och flyttningsländer saknas för Kalmar församling gällande 1700-talet så man får då söka i alternativa källor i den mån nu dessa finnes. Jag vet bara inte i skrivandes stund hur jag skall få kopplingen till den skottska släkten. Att medlemmar ur denna släkt flyttat till både Sverige och Preussen gör det också mer intressant.
 
Lars skriver i ett inlägg att medlemmar ur nämnda släkt stred för Sverige i det pommerska kriget åren runt 1760. Vet du vilket/vilka regementen de tillhörde och vilken grad de innehade?  
 
Jag avser själv att ta kontakt med RA och SVAR för att se om jag själv får tillgång till detta material som Gustaf skriver om i sitt inlägg från den 14 januari så att jag kan söka vidare på egen hand.
 
 
Sänder hälsningar och tack till er båda
 
 
Håkan

2001-08-01, 13:20
Svar #17

Leif Mörkfors

Hej ! Min förfader Sigfrid Sigfridsson Snömus tillhörande Dalregementet avamarscherade från sin hemsocken Venjan år 1712. Tre veckor före Mickaeli tid fick hans hustru Catharina Eriksdotter ett brev och det blev det sista hon hörde ifrån sin man. År 1725 finns Catharina instämd till tinget för olovlig köttslig beblandelse med en ung dräng och Catharina strider för sin heder och menar att hon ännu intet skall hafva ärhållit någon viss och fullkomlig underrättelse om vad som hänt hennes man.
Dock finns det ett vittnesmål lämnat av en korpral Erik Ståthållare till länsmannen Hans Larsson som säger att Sigfrid vid Godelåska?( ett ortsnamn?!) blivit tillfångatagen och uti Preussen bortförd ytterligare blivit försåld till venetianerna och av dem bortförd derifrån!
Känner någon till Godelåska ?
Var fanns Dalregementet 1712 ?
Vilka var venetianerna ? (Italien ?)
Ideér om att spåra honom vidare ?
Leif M

2001-08-01, 21:10
Svar #18

Bengt Nilsson

Hej
 
Dalregementet ingick i Stenbocks arm? som överskeppades till Pommern i september 1712. Venetianarna var Venedig och Godelåska skulle förstås kunna vara Gadebusch, där det utkämpades ett slag mellan Stenbocks arm? och en dansk här i december 1712. Fast eftersom slaget slutade med en svensk seger vet jag inte om danskarna lyckades ta några fångar.

2001-08-02, 08:17
Svar #19

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Har även läst om att svenska soldater i dansk fångenskap såldes som galärslavar/soldater till venetianarna (Venedig) för krig mot turkarna i Grekland. De flesta försvann i ovissa öden. De finns att läsa om detta i bl a Karl Collins: Konga härads kompani.
 
Mvh Niclas Rosenbalck

2001-08-05, 23:49
Svar #20

Utloggad Eva Mårtensson Kangeman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 19:24
    • Visa profil
Hej!
 
Eftersom jag av och till har forskat mycket om båtsmän, kan jag meddela att jag har en anteckning om en båtsman Jonas Starck död i Venetiansk tjänst och att hans hustru Margareta Starck fick gratial beviljad 1723-03-06.
 
Jag är också obevandrad i de preussiska krigsorterna och undrar var Flyseberg är beläget? Har en båtsman Olof Larsson Lustig som blev dödzskuten där 1720 (?), änkan Elin Andersdotter på Sturkö fick gratial 1723-02-13.
 
Hälsningar!
Eva M K

2001-08-06, 10:22
Svar #21

Bengt Nilsson

Hej!
 
Fliseberg är en förr använd benämning på den sjöstrid som ägde rum 27/7 1720 vid Ledsund i Ålands södra skärgård mellan en svensk eskader och en större styrka ryska galärer.

2001-08-07, 10:09
Svar #22

Bengt Nilsson

Som komplettering: I Acta Academiae Aboensis. Humaniora, vol. XIV(1944) finns en längre uppsats av Helmer Tegengren om sjöstriden vid Fliseberg/Ledsund.

2001-08-07, 14:03
Svar #23

Utloggad Eva Mårtensson Kangeman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 19:24
    • Visa profil
Tack Bengt! Det var intressant att få dessa uppgifterna! Ska försöka läsa uppsatsen vid tillfälle!
M v h
Eva M K

2005-04-26, 15:38
Svar #24

Utloggad Mats Öberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2015-12-23, 19:51
    • Visa profil
Jag söker uppgifter om en anfader,Peter Craus,född i Preussen troligen 1742.Peter förekommer som korpral i Värmland-Närkes regemente och bor i Älgå och Stavnäs socknar.Kan Peter Craus var en av de krigsfångar,som kom till Sverige efter det Pommerska kriget.Peters soldatnamn var i Stavnäs Brandsberg.
 
Med vänlig hälsning  
Mats

2006-10-11, 14:12
Svar #25

Utloggad Kurt Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 189
  • Senast inloggad: 2008-01-24, 22:01
    • Visa profil
Hej Mats. Lite sent men hoppas du tittar ändå. Digiarkiv har digitalfotograferat till CD Preussiska krigsfångar i Malmö och Landskrona 1759 Kan det vara något? Se vidare www.digiarkiv.se
mvh
Kurt Persson

2011-12-11, 23:10
Svar #26

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Jag söker uppgifter om den preussiska krigsfången och artillerisoldaten Johan Simon (Sigismund) Krebs, även kallad Johan Kremtz.  
Han arbetade som varvssnickare på skeppsvarvet i Ryssby, Kalmar län och på varvet i Kalmar. Hans två döttrar föddes i Ryssby 1761 och 1764.
Jag har letat i krigsfångeförteckningen på Malmöhus läns landskontor utan framgång.

2014-11-22, 08:36
Svar #27

Utloggad Lena Falk Maxe

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2018-05-06, 09:10
    • Visa profil
Söker efter en soldat som enligt husförhörs boken förmodas död i fält antar då att att han deltog i preussiska kriget. Han tillhörde Södermanlands regemente Oppunda kompani. Detta är 1805. Senare står i husförsboken att han är i fångenskap. Gubben dyker senare upp gifter om sig, får flera barn till, och dör enligt Db och Hf 1846. Men var kan jag leta för att få mer fakta kring och om min ana? mvh Lena Krantz

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna