ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Krigsfånge 1808  (läst 851 gånger)

2009-09-03, 20:45
läst 851 gånger

Helena Rohlin

Jag undrar om det finns några register över svenskar som blivit tillfångatagna av ryssarna under kriget 1808-09. Min anfader vistades då på Åland och blev tillfångatagen och senare frisläppt. Men han fick tydligen utstå mycket under sin fångenskap.
 
Tacksam för all hjälp!

2009-09-03, 22:13
Svar #1

Utloggad Lars-Gunnar Sander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 321
  • Senast inloggad: 2019-03-27, 00:54
    • Visa profil
Helena Rohlin!
Tillhörde han andra bataljonen av Södermanlands Regemente som tillfångatogs på Ålands havs is den 17 mars 1809? Bataljonen utgjorde arriärgarde med uppgift att dölja arméns återtåg från Åland. Man fick order om återtåg 16 timmar senare än de övriga trupperna och blev utanför Signildskär omringad av överlägsna ryska trupper. Vilka som då blev krigsfångar framgår av generalmönsterrullan.

2009-09-04, 13:39
Svar #2

Helena Rohlin

Ok. Det står i ett brev som är skrivet i april 1809 att han vart tillfångatagen vid första landstigningen och blev plundrad vid ryssarnas andra intåg.  
Han var inte, vad jag vet, vid någon bataljon utan han var anställd av televerket som telegrafist vid Signhildsskär.
 
Men var finns denna generalmönsterrulla?
 
Tack!

2009-09-06, 22:50
Svar #3

Utloggad Lars-Gunnar Sander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 321
  • Senast inloggad: 2019-03-27, 00:54
    • Visa profil
Helena Rohlin!
SVAR har mikrofilmat generalmönsterrullorna. Kan nås direkt via deras hemsida om du har abonnemang annars får du låna mikrokort. Men om din anfader var telegrafist och därmed civil, så finns han inte i de militära rullorna. Försök med Telemuseet i Stockholm!

2009-09-07, 12:13
Svar #4

Helena Rohlin

Har försökt med dem och har fått information om honom. Det som finns i olika böcker eller nämt om honom i olika sammanhang.  
Men de har inget annat vad jag kan förstå.
De finns inte på genline?
 
Tack så mycket för din hjälp!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna