ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Krigsfånge 1706  (läst 798 gånger)

2006-12-23, 11:37
läst 798 gånger

Utloggad Mikael Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2011-08-11, 22:09
    • Visa profil
Jag undrar bara om det finns något sätt att få reda på mer information om krigsfångar i Sverige än deras namn. Finns det rullor eller likande över rang, ålder, eller likande. För jag har nämligen funnit anfader på moderns sida 1706 som listas som sachsisk krigsfånge i Arboga. Det är antagligen en bror till den jag egentligen söker, chansen att två stycken med nästan identiska namn skulle vara på samma plats, och inte vara släkt finner jag rätt minimal, speciellt med ett någorlunda speciellt namn som Schlegel.
 
Så jag undrar bara om någon har några tipps att ge mig vad jag kan göra nu. För den nyfikne så finns uppgiften på Arboga Vigsel, 1706, andra uppifrån. Tyvärr kan jag inte tyda hans titel i denna text. GID 2374.16.67000

2006-12-23, 16:43
Svar #1

Utloggad Suzanne Wernersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 584
  • Senast inloggad: 2022-05-19, 06:08
    • Visa profil
    • forskningpajemjo.blogg.se
Kolla med krigsarkivet, eventuellt att de vet mer.
God Jul
Sanna

2014-12-08, 15:59
Svar #2

Utloggad Inga Lindgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2021-03-07, 16:42
    • Visa profil
Det är ju några år sedan du skrev ditt inlägg, så kanske är frågan inte längre aktuell för dig. Jag stötte på samma uppgift häromdagen. Min tolkning av texten: Färjaren av de saxiska krigsfångar o s v. Titeln färjare har jag sett på fler ställen, kanske den som färjat, d v s fraktat fångarna på båt. Så jag tror inte att han var krigsfånge själv. Schlegel stämmer, men förnamnen stämmer inte när det gäller min förfader, och jag håller just nu på och försöker reda ut namnfrågan. Sida i AD Arboga stadsförsamling C:1 (1670-1722) Bild 107 / sid 103
Hälsningar
Inga L

2014-12-08, 17:30
Svar #3

Utloggad Linda Wikland

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2016-11-03, 19:24
    • Visa profil
Hej!
Det fanns sachsiska krigsfångar i Arboga i början av 1700-talet. De verkar ha kunnat röra sig ganska fritt i staden och arbetat för borgarna men behövde tillstånd från magistrat/militär om de tänkte resa till någon annan ort.
Jag är osäker på om det finns en eller två män med namnet Schlegel/Schlagel.  
I feb 1706 gifter sig furiren av de sachiska krigsfångarna Johan Benjamin Schlagel med pigan Sara Isaksdotter Toft.
1706 den 24 nov  begravs Johan Benjamin Schagles barn.
1710 d 19 feb Fredrik Benjamin Schagels son Fredrich döps.
1712 d 27 dec Stadstjän Fredrik Schegels son Carl döps.
1712-1715 finns en Fredrik Schlegell i mantalslängderna. I längden från 1713 är det noterat att han är saxisk fånge. I jan 1713 avkortas mantalspenningen för 1712 i stadens magistrat Fredrik Schlegel saxisk fång. Fattig och bräcklig äger intet att betala med för sig och hustrun.
1714 juni Arboga Rådhusrätt Fredrik Benjamin Schelgel avlägger sin ed och blir antagen som fiskal och vaktmästare

2014-12-08, 18:30
Svar #4

Utloggad Inga Lindgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2021-03-07, 16:42
    • Visa profil
Hej!
Min tolkning tydligen fel. Tack för påpekandet. Men visst är det förvirrande med namnen. Johan Benjamin, Fredrik Benjamin, Fredrik. Någon som vet?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna