ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Carlstens fästning eller Frisholmens förs. Karlshamn  (läst 1555 gånger)

2005-02-25, 11:01
läst 1555 gånger

Rune Ramberg (Ruram)

Var kan jag finna GMR, manskapsrullor eller kyrkoböcker och litteratur för dessa objekt för åren 1780-1800??
Mvh
Rune

2005-02-25, 22:09
Svar #1

Utloggad Leif Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 344
  • Senast inloggad: 2023-10-25, 18:33
    • Visa profil
Hej Rune.
 
Det är dessvärre mycket tunt med med kyrkobokföring för kastellförsamlingen eftersom en brand i kommendantshuset år 1817 förstörde fästningens arkiv. Det som finns framgår av SVAR:s arkivförteckning.
Det finns en bok som beskriver Karlshamns kastell, den heter Karlshamns kastell genom tiderna, författare Ebbe Aspegren. Den går säkert att låna in till vilket bibliotek som helst och finns nog fortfarande till försäljning på Karlshamns museum. I boken finns också en del referenser upptagna.
Då det gäller GMR så kan man hitta en del uppgifter under Artilleriregementet och Wendes artilleriregemente. Det finns också en del material i mantalslängderna.
Jag har också hittat något i GMR för Konungens eget värvade regemente.
Inte så lättforskat men om du har fråga på någon speciell person så kan jag alltid titta om det finns något att hämta i mina anteckningar.

2005-02-26, 08:50
Svar #2

Rune Ramberg (Ruram)

Hej Leffe!
 
Tack för ditt svar. Jag har länge sökt efter en soldat Johan Olof(sson) Sax född 1759. Död 1802 i Väckelsång. Enl. Hfl för Väckelsång A1:2 1785-1804 (sid 21) kom han med sin familj, med attest från Carlshamns Castell den 11 maj 1791, till Saxagårds soldattorp där han avled 1802 8/10.
En son, Olof föddes 1785 och en dotter Lena 1788 23/3.dessa bör vara födda i Karlshamn eller på fästningen. Johan Sax var enl. soldatreg. anställd vid Kronobergs reg:te och Kinnevalds kompani.
Jag är mycket tacksam om du skulle vilja undersöka ev. spår till familjen.
Mvh
Rune

2005-02-26, 14:31
Svar #3

Utloggad Leif Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 344
  • Senast inloggad: 2023-10-25, 18:33
    • Visa profil
Hej igen Rune.
Jag har tyvärr ingen notering om de soldater som var kommenderade till Karlshamns kastell vid den här tiden.
Det var ju under Gustaf III:s ryska krig och man vet att försvaret förstärktes kraftigt 1789 och 1790.
Du får nog börja med att titta i GMR för Kronobergs regemente och Kinnevalds kompani. Din uppgift om soldattorpets namn ger ingen ledning om vilket nummer han tjänstgör på, har du tur så står knektnumret i husförhörslängden. I annat fall får du gå på byns namn och hitta numret i Grill eller hitta knekten direkt i GMR. Rullorna ger ofta upplysningar om soldatens ålder och födelseplats.
Det finns inget som säger att barnen Lena och Olof skall vara födda i Karlshamn, det är mer troligt att de är födda hemma på roten så leta i första hand där.
Det var som regel bara de värvade soldaterna som hade sina fruar och barn med i förläggningen. Du bör därför granska GMR för Kronbergs regemente noga och se om soldaten Sax möjligen varit anställd vid något värvat regemente innan han blev soldat för Kinnevalds kompani. Tänkbara regementen är i så fall Artilleriregmentet, Wendes artilleriregemente, Konungens eget värvade regemente och Drottningens regemente och kanske något till.

2005-02-27, 11:54
Svar #4

Rune Ramberg (Ruram)

Hej igen!
Tack åter för din uppföljning. Där försvann den chansen!
Det är synd att Genline inte har scannat Karlshamns C:1-6  (1687-1860). Vet ej varför.
Jag har fått erbjudande från Karlshamns bibliotek att låna boken av Ebbe Aspegren.
Än en gång. Tack för all hjälp.
Vänligen
Rune

2005-02-27, 21:39
Svar #5

Utloggad Leif Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 344
  • Senast inloggad: 2023-10-25, 18:33
    • Visa profil
Hej igen Rune.
 
Jag förmodar att du redan sökt i soldatregistret. Där finns Sax med. Om du inte gjort det så gå in via DIS hemsida, det kan ju vara så att soldatregistret kan hjälpa till att räta ut något frågetecken eller att du har något att komplettera med.
Genline saknar nog fortfarande en del filmer, skall du leta i Karlshamns födelse register så bör du nog också titta i Asarum som vid den tiden helt inneslöt Karlshamns stad.
 
Hälsningar
 
Leif

2005-02-27, 22:37
Svar #6

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej,
 
Vad gäller Karlshamn så har tydligen RA slarvat bort mormonfilmerna, så Genline har inte kunnat låna dem. Det har nyligen frågats om just Karlshamn under Genline - Allmänna frågor.
 
Ser att det verkar vara lika illa med Asarum.

2005-02-28, 14:05
Svar #7

Rune Ramberg (Ruram)

Hej Leffe och Anders!
 
Jag har nog försökt att utnyttja det mesta av vad som finns i tänkbart material, men som Anders skriver, det saknas scannade kort hos Genline och som bekant SVAR är ju inte precis den snabbaste långivaren!
Rune

2013-10-31, 13:04
Svar #8

Utloggad Elsebeth Ström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2013-10-31, 13:04
    • Visa profil
Vad kan följande text i min soldatakt betyda? Har den med fästningen att göra? Tacksam för alla uppslag.
 
Red.garn.dist. å Carlsten 1869
 
Satt han där? Det fanns väl inga fångar där så sent?
 

2013-10-31, 18:15
Svar #9

Utloggad Anders Hellster

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2022-06-05, 23:33
    • Visa profil
Soldaterna kunde samlas på fästningarna för möten med kompaniet, bataljonen eller regementet. Ibland hade de vakttjänst där. Förkortningen betyder att han gjort väl ifrån sig och fått ett distinktionstecken av redgarnssnöre att bära på uniformen - en utmärkelse i det lilla formatet alltså.
 
(Meddelandet ändrat av Hellster 2013-11-01 07:44)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna