ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Marstrands eller Kalmar fästning  (läst 1950 gånger)

2008-08-13, 14:06
läst 1950 gånger

Utloggad Gunila Stjernstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2022-06-19, 12:55
    • Visa profil
En av mina förfäder (Johan Thomasson i Bastuträsk, AC) dog 1770. Han dömdes 1760 vid ting i Röbäcks gästgivargård (utanför Umeå) till halshuggning och stegling. Orsaken var att han haft olovligt umgänge med sin dotter. Hon dömdes också till döden. Dödsdomarna upphävdes tydligen och Johan skulle föras till Kalmar för livstids straffarbete. Somliga källor säger att han dog på Marstrands fästning, andra Kalmar fästning.  
Nu undrar jag i vilka församlingar dessa fästningar fanns. Jag vill själv kontrollera dödsfallet, nämligen.
Mvh
Gunila Stjernstedt

2008-08-13, 15:04
Svar #1

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2213
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 16:54
    • Visa profil
Hej Gunila.
 
Ur Wikipedia:
Marstrand ligger i Kungälvs kommun, Marstrands församling och i Västra Götalands län. Marstrand är Bohusläns minsta stad, sedan 1971 en tätort i Kungälvs kommun. Den är belägen på två öar, Marstrandsön och Koön. Marstrandsön ligger längst ut mot havet, och hyser stadens centrum.  
 
( Från mig själv ) Ligger inte så långt från Göteborg.
 
Från mig själv:
Kalmar slott/fästning, vet jag ligger i Kalmar i Småland, på en liten ö utanför centrala Kalmar. Kalmar tillhör Kalmar län. Jag är inte säker på församling men det måste ju vara Kalmar församling. Slottet syns tydligt när man åker över Ölandsbron.
 
Det var långt hemifrån din förfader fick åka. Tycker synd om dottern också som fick dödsstraff.
 
Vänligen
Carina

2008-08-13, 15:12
Svar #2

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2213
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 16:54
    • Visa profil
Marstrand ligger på Västkusten och Kalmar på Östkusten. Din förfader kanske har varit på bägge fästningarna och blev förflyttad, därför kanske det förekommer 2 uppgifter i källorna, så det har skett en sammanblandning på något vis. Rimligtvis så dör han ju bara på en fästning och jag tycker det måste finnas någon som kan hjälpa dig med att  leta upp vilken fästning det var.

2008-08-13, 15:38
Svar #3

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej Gunila,
 
Jag kollade på AD-online - Marstrand döde 1770., och där fanns han inte med.
Troligen skrivs dödsfallet i den församling han var skriven ?
 
Hälsn. Eivor

2008-08-13, 15:53
Svar #4

Utloggad Gunila Stjernstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2022-06-19, 12:55
    • Visa profil
Tack för engagemang!
Jag har själv sökt i Marstrands församling och i några församlingar i Kalmar men inte hittat honom där. Eftersom jag inte hittar några andra straffångar i dödböckerna, börjar jag tro att det ska meddelas i hemförsamlingen Lycksele. Där finns han inte i dödboken 1770. I en husförhörslängd står vid hans namn att han dog 1764, men det är fel. Det var hustrun som dog då. Jag får söka vidare.
Hälsn. Gunila

2008-08-13, 18:20
Svar #5

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Han finns nog inte i de reguljära böckerna utan ska sökas i fängelsets arkiv. Det bör finnas fångrullor etc, men frågan är var?

2008-08-13, 21:47
Svar #6

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1307
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 17:42
    • Visa profil
När det gäller Marstrands fästning så heter denna Karlstens fästning, denna är en egen församling.
Har tittat i Karlstens slottsförsamling C:2 men ej funnit honom där.

2008-08-14, 18:36
Svar #7

Jan-Åke Holmbring

Kalmar fästning bör ha hört till Kalmar slottsförsamling.
Jan-Åke

2008-08-15, 12:24
Svar #8

Utloggad Anders Eklund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 360
  • Senast inloggad: 2017-05-08, 16:40
    • Visa profil
Gunila,
 
jag efterforskade själv en person som dömts till fästningsstraff på Kalmar fästning. Han var där 1795. Jag hittade fånglistor från såväl Kalmar som Karlstens fästning i arkivet Justitiekanslern-74 E III cc på riksarkivet i Marieberg. Fästningsfångarna finns i de volymer som kallas Kommendanter. Samlingen verkade välordnad och tämligen komplett vad jag minns så du borde ha goda utsikter att hitta din gubbe. I detta arkiv finns också fånglistor från fängelser, jag hittade min ana som intagen på Växjö Kronohäkte där han satt 8 dagar på vatten och bröd innan han transporterades till Kalmar.
Handlingarna fanns bara i original så det är vita handskar som gäller.

2008-09-13, 15:38
Svar #9

Gunilla T Smith

Hej Anders!
 
Det låter som om det var Sven Carlsson du hittade på Riksarkivet i Marieberg, stämmer det? I så fall är jag väldigt intresserad av att höra mera om dina fynd (han var min mm mm mf f). Under Sjösås kanske?
 
Hoppfulla hälsningar, Gunilla Thieme Smith

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna