ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Delad båtsman  (läst 1178 gånger)

2004-10-29, 18:43
läst 1178 gånger

Utloggad Ylva Silverbern

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 514
  • Senast inloggad: 2021-12-27, 17:57
    • Visa profil
Ibland förekom det att ett par hemman gemensamt höll en båtsman. Fanns det något regelverk för var en sådan båtsman skulle vara mantalsskriven och/eller bo? Kunde han vara mantalsskriven på det ena hemmanet och bo på det andra? Eller skiftade det över tiden?
 
Tacksam om någon kan ge upplysningar.
 
Vänligen
Ylva

2004-10-29, 20:30
Svar #1

Utloggad Stefan Lundin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 260
  • Senast inloggad: 2020-06-09, 21:40
    • Visa profil
    • anderlund.com
Hej Ylva.
 
Hur vidare det finns regler eller liknade om detta kan jag inte svara på.
Men jag kan tala om att det förekom att Båtsmannen bodde på en gård som inte hade båtsman med det ställe där han var båtsman.
 
I Rödeby Hökamåla förekommer en Wästgöthe och han är båtsman i Thorstäva Ramdala. Och under denna tiden bor han och familjen på Hökamåla.
 
Stefan Lundin

2004-10-30, 00:48
Svar #2

Utloggad Maj-Britt Sundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 965
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 16:19
    • Visa profil
    • www.jamshog.net
Hej Ylva, jag är inte klar över vad du menar med hemman eftersom båtsmannen i allmänhet hade sitt torp på en allmänning, dvs på byns gemensamma mark.
Om du menar 2 byar som delade båtsman, så har jag fattat det så att åboarna kom överens om var torpet skulle vara, vilken plats alltså kunde skifta med tiden.
Båtsmannen kunde också komma överens med rusthållarna om att erhålla kontanter istället för torp eller rent av hyra ut torpet till ngn annan och själv ha en annan bostad någon annanstans. I sådana fall blev båtsmannen skriven på den plats han var båtsman för och inte där han bodde. OBS att båtsmannen var skattefri men inte hans hustru.
Men liksom allt annat inom släktforskningen; undantag finns alltid.

2004-10-30, 17:17
Svar #3

Utloggad Ylva Silverbern

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 514
  • Senast inloggad: 2021-12-27, 17:57
    • Visa profil
Maj-Britt!
 
Med hemman menar jag detsamma som Du kallar byar. Det konkreta fall som jag funderar över rör Jämshögs socken, vilket Du ju är expert på. Kullan och Alltidhult delade båtsman. Under perioden 1797-1808 står Per Olsson Åkarp m hustru upptagna i mantalslängden för Kullan, men i Din bok anger Du att deras barn är födda i Alltidhult. Hur hänger det ihop? (Är nyfiken på Din källa för barnens födelseort.)
 
Enligt laga skifteshandlingarna för Alltidhult verkar det inte ha funnits något båtsmanstorp i Alltidhult före 1838, men det kan ju ha varit som Du säger att rusthållarna betalde honom istället. Kan man i så fall hitta uppgifter om detta någonstans?
 
Vänliga hälsningar
Ylva

2004-10-30, 21:01
Svar #4

Utloggad Maj-Britt Sundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 965
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 16:19
    • Visa profil
    • www.jamshog.net
Ylva,  
1) i Jämshög HFL AI:2 410327 3/8 Boafall nr 15 p 130 står Malena Persdotter född 1805-02-20 i Alltidhult. Hon flyttar därifrån till Vånga (hänvisar dels till Bynotiser: Alltidhult och dels till Födda 1793-1818)
2) Enligt Bouppteckning för Åkarps hustru Bengta Isaksdotter dör hon i Alltidhult (se Bynotiser)
3) i Näsum HFL AI:4 45586 3/8 Östad nr 5 p 185 står  
Karna Persdotter född 1802 i Alltidhult  
4) i Jämshög HFL AI:5 410330 4/8 Alltidhult nr 16 p 296 står Anders Åkarp född 1806 (ska vara 1807, min anm.) i Alltidhult.
 
Eftersom Per Olsson Åkarp tjänstgjorde som ordinarie frälsebåtsman (Ändrades först 1811) gällde andra förhållanden än för de övriga båtsmännen; det var under hans tid ett flertal frälsegods som gemensamt bekostade hans utrustning och lön. Exakt hur det var med båtsmanstorpen för frälsebåtsmännen kan jag inte svara på, har en dimmig föreställning att de kunde bo lite var som helst. Krigsarkivet är nog den rätta instutitionen att svara på det.
Hoppas du får reda på det.
Maj-Britt

2004-10-31, 21:20
Svar #5

Utloggad Ylva Silverbern

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 514
  • Senast inloggad: 2021-12-27, 17:57
    • Visa profil
Tack Maj-Britt för Ditt uttömmande svar!
 
Vänliga hälsningar
Ylva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna