ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Profoss utan boställe  (läst 401 gånger)

2004-05-07, 00:52
läst 401 gånger

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Hej!
Undrar, hur det skulle vara bäst att fortsätta. Min anfader bodde i Dingtuna, när han blev år 1692 profoss i Wästmanlands infanteriregemente. Hans boställe skulle ha varit i Harbo socken. Men enligt GMR fanns inget boställe, så han fick istället inkvarteringspengar i ersättning för bostadskostnaderna.  
Eftersom det står klart, att han flyttade bort från Dingtuna, beställde jag Harbo husförhörslängder (han kunde ju ha bott där någon annanstans), men hittade ej honom.  
Hur kan jag få veta, var han bodde? Jag hoppas speciellt, att inte behöva beställa alla socknars husförhörslängder inom regementets område hit till Finland!
frågar Johan
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2004-05-09, 23:08
Svar #1

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Har, som sagt, kört fast här. Är enda utvägen, att kolla alla husförhörslängder?
Johan
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna