ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fått kongl. Amt. Collegi avskiedspass  (läst 928 gånger)

2016-01-31, 17:52
läst 928 gånger

Utloggad Eivor Gunnarsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 241
  • Senast inloggad: 2023-02-12, 15:53
    • Visa profil
Vad betyder ovanstående anteckning, som återfanns i marginalen på en båtsmansrulla?
 
Hälsningar
 
Eivor Gunnarsson

2016-01-31, 18:17
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Eivor!
 
Personen ifråga har fått avskedspass (ett skriftligt betyg om erhållet avsked) från Amiralitetskollegium, som enligt Wikipedia var ett svenskt kollegialt ämbetsverk under perioden 1634-1791, vilket fungerade som överstyrelse för sjöförsvaret i såväl militärt som ekonomiskt hänseende.
 
Mvh Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2016-02-01, 15:31
Svar #2

Utloggad Eivor Gunnarsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 241
  • Senast inloggad: 2023-02-12, 15:53
    • Visa profil
Då var det ett helt normalt avsked som kunde bero på ålder eller hälsa?  
 
Hälsningar
 
Eivor Gunnarsson

2016-02-12, 16:18
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Jag har funderat kring detta avsked, och även om det låter lite speciellt tolkar jag det som att Amiralitetskollegium mycket riktigt utfärdade ett  helt normalt avsked. Fast det låter lite som en omväg, varför fick han inte avskedsbrev direkt från sin chef? I Nationell Arkivdatabas (NAD) finns exempelvis ett arkiv för Stockholms eskader (1715-1759), där man under Eskaderchefens avdelning finner resepass, avskedpass med mera (serie F2).
 
Med tanke på att han specifikt sägs ha fått ett avskedspass, som ska ha varit ett skriftligt betyg om erhållet avsked - kan det vara så att chefen aldrig utfärdade ett avskedsbrev i samband med avskedet och att det var därför båtsmannen tvingades gå omvägen via Amiralitetskollegium för att bekräfta att han fått avsked?
 
Mvh Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2016-02-21, 13:36
Svar #4

Utloggad Eivor Gunnarsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 241
  • Senast inloggad: 2023-02-12, 15:53
    • Visa profil
Så kan det förstås ha varit. Det verkar svårt att komma vidare med detta. Jag ska försöka titta lite bättre i kyrkböckerna och se om jag hittar något där.
 
Hälsningar
 
Eivor Gunnarsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna