ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Erhöll avsked  (läst 1225 gånger)

2015-12-29, 09:16
läst 1225 gånger

Utloggad Fredrik Linby Thorell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 18:30
    • Visa profil
I en Generalmönsterrulla står om en person som erhöll afsked. Ska det tolkas som han själv valde att säga upp sig, eller kan det betyda att han fick sparken?
 
// Fredrik

2015-12-29, 12:10
Svar #1

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Nej, avsked var då den allmänna formuleringen när man slutade tjänsten efter fullgjord avtalad tid, ofta med goda vitsord och beviljat gratial.
Inte alls som avsked måhända nu uppfattas med pejorativ betydelse.

2016-01-11, 16:07
Svar #2

Utloggad Fredrik Linby Thorell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 18:30
    • Visa profil
I generalmönsterrullan står det kortfattat att personen i fråga erhöll afsked och platsen var vakant. Detta tror jag hände mellan två mönstringar. I nästa gmr (ordinarie?) står att den vakanta platsen ersatts av en annan person.
Finns det något mer ställe att läsa (någon form av dokument) vad som föranledde avskedet? Har läst tråden om interrimssvsked, men han var varken sjuklig eller gammal.
Nu vet jag att han fortsatte i ett annat regemente, men är lite nyfiken.

2019-10-31, 17:25
Svar #3

Utloggad Harry Ahlkvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2021-01-15, 18:26
    • Visa profil

Instucken i generalmönstringsrullan fanns nedanstående handskrivna, urblekta sjukintyg. Av vilken anledning skrev han den sista meningen? Soldaten dog först 15 år efter det intyget skrevs.
Läkaren är mest känd för sin hustru Emilie, som vänslades med biskop Tegnér.
"Soldaten vid Norra Sunnerbo Companie af Kongl. Kronobergs Regemente Nr 74 Häll har en svag kropp och mindre uthållighet vid strapatser. Intygas detta allenast med min förut aflagda EmbetsEd, utan ock med denna min edliga förpliktelse.
Så sant mig Gud hjelpe till lif och själ.
Kronobergshed den 15de juni 1845. /S N Selldén /Reg.Läkare"

2019-11-01, 10:58
Svar #4

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 19:06
    • Visa profil
Hejsan,  "..så sant mig Gud hjelpe till lif och själ.." är en gammal och ofta använd mening när man på sin heder intygar något, på ed avgivet. Kanske är den engelska varianten mer känd ffa från TV "...so help me God.."

Vänligen,
Calle

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna