ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Värnpliktiga i Centrala Soldatregistret  (läst 1591 gånger)

2011-08-24, 13:35
läst 1591 gånger

Utloggad Fredrik Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2020-10-11, 07:24
    • Visa profil
Jag använde DIS soldatregister och det funkade bra. Hittade en knekt på farmors sida.
 
Men nu undrar jag om och hur man kan få fram något om värnpliktiga? Soldatregistret gav inget när jag sökte på denna värnpliktiga mannen. Så vart kan jag söka mig då? Eller ni kanske vet redan nu att ingen information sparades på vanliga värnpliktiga torpare.
 
Jag har ju fått hjälp av flera medlemmar här på forumet och jag har personens värnpliktsförhållanden som det står i böckerna: 191 18/1898
 
Gjordes värnplikt ett år då med eller hur var det i slutet av 1800-talet?
 
Fredrik

2011-08-24, 15:34
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Fredrik! Om man ska vara petig så är det inte Föreningen DIS register utan det tillhandahålls av DIS. Uppgifter om de värnpliktiga får du fram genom Krigsarkivet, läs mer om det här:
 
Anbytarforum » Hur gör jag? (Metodfrågor) » 16 - Militaria  
 
till exempel trådarna
Anbytarforum » Hur gör jag? (Metodfrågor) » 16 - Militaria » Militärtjänst/värnplikt
 
Anbytarforum » Hur gör jag? (Metodfrågor) » 16 - Militaria » Värnpliktsnummer i husförhörslängd
 
Hälsningar,
Eva

2011-08-25, 09:55
Svar #2

Utloggad Fredrik Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2020-10-11, 07:24
    • Visa profil
Okej sorry att jag inte kollade där i den kategorin.
 
Jag läste igenom det snabbt men ska ta mig tid att läsa allt sedan.
 
Jag hittade rullorna i SVAR för rätt årtal och bataljon men som vanligt fanns det ingen knapp för att kolla i rullorna i SVAR.
 
Men jag ska läsa dina länkar där. Kanske står hur man ska bära sig åt =)

2013-04-29, 12:16
Svar #3

Utloggad Margareta Gullström-Linder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1907
  • Senast inloggad: 2023-09-16, 10:56
    • Visa profil
Nej men.... var är min fråga??? Jag står ju med i högra spalten?? Kan moderator svara?/Margareta

2013-04-29, 12:28
Svar #4

Utloggad Margareta Gullström-Linder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1907
  • Senast inloggad: 2023-09-16, 10:56
    • Visa profil
Jag provar igen då...
Värnpliktiga i Ystad, vart är det troligt att de hamnade? Dragoner har jag läst om eller infanteri har jag också förstått att det var vanligt... men flottan då?
Jag söker om en Nils Peter Persson född 1840-06-21 i Ystad. Kan någon hjälpa mej se vart han gjorde sin värnplikt?
Tacksam för svar,
Margareta

2013-04-29, 12:43
Svar #5

Utloggad Moderator Militaria

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Margareta!
 
Jag gjorde bedömningen att denna rubrik (Värnpliktiga i Centrala Soldatregistret) inte är helt optimal för din fråga, särskilt med tanke på att de ovanstående inläggen antyder att värnpliktiga i regel inte finns registrerade i Centrala Soldatregistret. Av den anledningen flyttade jag din fråga till den mer passande grannrubriken Militaria » Värnplikt » Värnpliktstjänstgöring där liknande frågor tidigare har ställts, och där jag hoppades att du lättare skulle få svar. Din fråga ligger fortfarande kvar under den rubriken, vad jag kan se, även om den ännu inte besvarats.

2013-04-29, 13:15
Svar #6

Utloggad Margareta Gullström-Linder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1907
  • Senast inloggad: 2023-09-16, 10:56
    • Visa profil
Å då förstår jag o tackar för det.... ska jag ta bort min fråga häröver eller gör du det ?
Tack för hjälpen.
Vänliga hälsningar,
Margareta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna