ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Allmänt  (läst 1190 gånger)

2013-02-18, 15:35
läst 1190 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Birgitta!
 
Var beställer man uppgifter?
 
Krigsarkivet
 
Moderator!  
 
Var finns denna rubrik Militaria; Värnplikt?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2013-02-18, 16:04
Svar #1

Utloggad Moderator Övriga ämnen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2016-04-08, 13:43
    • Visa profil
Jo, visst har jag låst Övriga ämnen: Militaria (och även Metodfrågor: Militaria, när jag ändå höll på ) för nya frågor, just för att den nya avdelningen Militaria skapades. Så småningom hamnar de befintliga diskussionerna också där. Jag flyttade dit de diskussioner som jag begrep var de hörde hemma och behöll tills vidare de diskussioner som jag inte kunde placera direkt (mina kunskaper inom området är rätt obefintliga).
 
Värnplikt är en av underrubrikerna direkt under Militaria.

2013-02-18, 17:30
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ja, nu ser jag Militaria finns som ett huvudämne. Jag var och snurrade runt bland Övriga ämen och Metodfrågor.
 
Jag vore tacksam om någon ser var man ska kunna beställa uppgifter i Krigsarkivet! Det är inte så att man beställer i landsarkiven?
Ann-Mari Bäckman

2013-02-19, 11:06
Svar #3

Utloggad Birgitta Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 951
  • Senast inloggad: 2024-01-06, 09:20
    • Visa profil
http://www.riksarkivet.se/default.aspx?id=4177&refid=4182
 
Länk till sidan med kontaktuppgifter på Krigsarkivet.
 
Där har du rubriken Forskarfrågor.
 
BE

2013-02-19, 12:45
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Birgitta!  
 
Det verkar tydligen bara vara via telefon man kan kontakta dem, men jag får väl göra så. Jag hade hoppats att de hade en sådan service som landsarkiven har, där man via epost kan beställa handlingar.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2013-02-19, 16:33
Svar #5

Utloggad Birgitta Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 951
  • Senast inloggad: 2024-01-06, 09:20
    • Visa profil
Ann-Mari
Tråkigt att du inte uppskattade mitt tips.  
 
 
BE

2013-02-19, 18:18
Svar #6

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Hej Ann-Mari
det finns ju faktiskt en mail-adress på sidan som Birgitta hänvisar till
registrator.kra@riksarkivet.se
 
Lasse

2013-02-19, 19:13
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Birgitta!
 
Naturligtvis uppskattade jag ditt tips! Jag länkade ju till krigsarkivet, men förstod inte bara var man skulle skicka sin fråga. Det var ju ledsamt att du tolkade det som att jag var otacksam. Jag missuppfattade nog ditt svar, som om att du visste var man kunde ställa frågor där i krigsarkivet.  
 
Lasse! Birgitta hänvisar till rubriken Forskarfrågor och där finns bara ett telefonnummer, även jag ser att det finns en epostadress på ett annat ställe. Att jag funderar på var man ska ställa sin fråga, är för att i Landsarkiven finns ju ett särskilt frågeformulär och jag trodde att det kunde finnas ett sådant här också, som jag bara inte såg.
 
Förlåt, det här känns ju verkligen obehagligt att jag tydligen har ställt dumma otacksamma frågor! Det här känns ledsamt! Jag hade inte i min vildaste fantasi trott att jag kunde såra någon med frågor, när jag inte vet var jag ska skicka min fråga till Krigsarkivet.
Ann-Mari Bäckman

2013-02-19, 19:36
Svar #8

Utloggad Birgitta Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 951
  • Senast inloggad: 2024-01-06, 09:20
    • Visa profil
Ann-Mari
Jag gav dig en länk till en sida där det fanns telefonnummer och en e-postadress till Krigsarkivet.  
 
Då läste du slarvigt och skrev direkt Det verkar tydligen bara vara via telefon man kan kontakta dem, men jag får väl göra så.  
 
Detta forum är till för att ställa frågor så visst är det OK med frågor. Men när någon tar sig tid att svara kanske du ska respektera svaren genom att läsa noggrannt innan du fortsätter med din nästa fråga.  
 
Jag och alla andra väljer ju vilka frågor vi svarar på och vilka personer vi vill hjälpa.  
Därifrån till det känns verkligen obehagligt är väl steget långt
Birgitta

2013-10-01, 06:52
Svar #9

Utloggad Pia Nelin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 321
  • Senast inloggad: 2022-05-05, 05:26
    • Visa profil
Hur vet man var värnplikten gjordes?
 
Genom värnpliktsnumret fick jag fram en persons stamkort. Det jag inte kan klura ut är hur jag ska kunna få fram var denne gjorde sin värnplikt. Hur hittar man det? Är det någon som vet? Detta är en person som gjorde värnplikten på 1920-talet.
 
Med vänlig hälsning,
Pia

2013-10-28, 15:31
Svar #10

Utloggad Moderator Militaria

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Ett inlägg flyttades till Militaria » Värnplikt » Inskrivningsnummer / Värnpliktsnummer, och att dubblerat inlägg raderades.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna