ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 13 juli, 2012  (läst 3070 gånger)

2002-01-07, 22:35
läst 3070 gånger

Ulf Lundgren

Min morfar gjorde sin värnplikt som 282 Lundgren vid Jönköping-Kalmar reg. år 1900. Några funderingar:
-gjorde han sina 90 dagar i en följd
-vad omfattade utbildningen
-finns det några rullor tillgängliga med ev.    
 uppgifter om honom
-fick de som gått i läroverket befälsutbildning

2003-04-23, 13:10
Svar #1

Magnus A

Min farfar gjorde militärtjänst på K8 i Umeå mellan ca 1921-1927 och hans far
gjorde militärtjänst troligen runt 1897 i flottan.
Kan man hitta information om dem i krigsarkivet?
Och i så fall i vilka rullor? Finns det värnpliktsrullor efter 1890- ?
 
Observera att för- och efternamn skall skrivas i rutan för användarnamn vid inlägg i Anbytarforum..
-Kom ihåg det framöver bara..  /Peter Karlsson - Anbytarvärd

2003-04-26, 18:52
Svar #2

Janne Högdin

Det fanns före personnummrens tid ett särskilt militärt inskrivningsnummer. Det brukar stå i församlingsboken. Med hjälp av det numret bör man finna uppgifter om den militära tjänstgöringen. Det fördes nämligen ett rullkort över varje värnpliktig. Är det någon som vet om rullkortet finns arkiverat och i så fall var?
Det här gäller en tjänstgöring omkring 1912 och troligen på något av Östersunds regementen.
Tack på förhand!
Janne H

2003-04-27, 07:52
Svar #3

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:33
    • Visa profil
    • Hemsida
Jag har en liknande fråga:
Fritz Anton Andersson gjorde värnplikten 1896-10-13 troligen i Jönköping. Detta står i Jönköping sofias husförhör.
Men vilken myndighet/register ska jag kontakta för att få mer information om denna tjänstgöring?
Tacksam för svar.

2003-05-01, 09:42
Svar #4

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Jag gör en hänvisning till ett svar i denna diskussion Anbytarforum: Hur gör jag? (Metodfrågor): Värnpliktsnummer i husförhörslängd.  
 
Det är alltså på Krigsarkivet man söker och beroende på vilken tid det gäller finns olika mycket bevarat.  
På Krigsarkivets hemsida finns angivet vad som finns på mikrokort men det framgår inte hur långt fram i tiden dessa mikrokort går. Söker man på NAD (www.nad.ra.se) på värnpliktskort (gäller tiden efter 1918) får man ingen träff, men söker man på stamrullor eller inskrivningslängder (perioden 1886-1918) får man en hel del information. Mikrokort verkar inte finnas, men det står en del om vad som finns kvar av materialet inom respektive inskrivningsområde.
 
Hälsningar,
Eva

2003-09-13, 09:38
Svar #5

Lisbeth Rithander (Skottarp)

Militärtjänst före/omkring 1800?
 
Jag behöver hjälp med förslag på följande frågor angående sökandet efter en i kyrkböckerna försvunnen släkting.
 
Vilket/vilka år bör en person ha gjort sin militärtjänst som är född 1776?
 
Vilken inskrivningsenhet är tänkbar för en person boende i Ösmo socken (AB)?
 
 
mvh/Lisbeth

2004-12-02, 12:05
Svar #6

Utloggad Berith Hemmingberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2018-07-20, 12:30
    • Visa profil
Hej!
 
Kan man få reda på var en person blev placerad under sin värnplikt?
Finns det några rullor från ovanstående årtal, som är i alfabetisk ordning?
Finns de i sådana fall på Krigsarkivet, Stockholm?
 
Hälsningar
Berith

2005-04-28, 19:48
Svar #7

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
En yngling född i Vetlandatrakten oktober 1910 bör väl ha mönstrat under 1928 men vid vilket regemente? När på året ryckte han sedan in? Han är nämligen ännu juli 1929 ute i förvärvslivet och saknar anteckning om t ex värnpliktsnummer i personlängden. Tacksam för hjälp och id?er.

2005-04-29, 07:45
Svar #8

Rune Edström (Rune)

Hej Christina
Tror han mönstrade 1929 han var nog årsklass 1930.
mvh
rune

2005-04-29, 19:06
Svar #9

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Tack Rune. Små smulor är också bröd.

2007-03-23, 09:17
Svar #10

brittmarieandreasson

Var kan man finna uppgifter angående genomförd eller icke genomförd militärtjänst för tiden omkring 1890-1907 Platsen skall vara Karlskrona
MVH
BrittMarie Andreasson

2007-06-27, 22:32
Svar #11

Philip Haag

Jag har också en fråga angående militärtjänst, vet någon om man var tvungen att berätta vem som var föräldrar (år 1920-1940 . Och som sedan regementet sedan skrev ner i ett register eller liknande

2007-06-28, 21:45
Svar #12

Janne Högdin

Det har jag inget minne om, men man skulle vid inryckningen till kompaniet (motsv) ange två nära anhöriga, helst på olika adress. Det skrevs in i vpl-boken och fanns även i en pärm på kompaniet och följde den vpl om han flyttade till annat kompani eller förband. Det var för att man skulle nå en anhörig om det blev nödvändigt. Jag var bl a ansvarig för denna pärm de dygn jag var dagskruv på kompaniet år 1950.

2007-06-29, 10:04
Svar #13

Utloggad Elisabeth Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 156
  • Senast inloggad: 2018-02-27, 19:50
    • Visa profil
Hur skall jag få reda på var denne man gjorde sin militärtjänst?(förm runt Göteborgstrakten) Eric Andersson född i Skepplanda 1894 08 14. mvh Elisabeth.

2007-07-03, 10:11
Svar #14

Utloggad Kent Anderson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 379
  • Senast inloggad: 2019-03-28, 22:32
    • Visa profil
Eric Andersson född i skepplanda 14 augusti 1894, var ser jag var denne man gjorde sin militärtjänst, undrar Kent.

2007-07-03, 19:20
Svar #15

Carl Szabad (Carl)

Du hittar den uppgiften i församlingsboken där han bodde i 20-årsåldern. Uppgiften föreligger i form av en kod som går att översätta till inskrivningsår, inskrivningsområde och inskrivningsnummer.

2009-03-31, 22:17
Svar #16

Utloggad Ingrid Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 387
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:15
    • Visa profil
Hej!
Min morfar föddes 1885 och dog 1917. Han gjorde värnplikten vid I25 - Södra Skånska Infanteriregementet. Jag har ett foto av honom i uniform med I25 på axelklaffen. Han bör ha gjort värnplikten vid 21-årsålder - omkring 1906. Var kan jag hitta honom? Jag har försökt med Krigsarkivet, men utan resultat. Finns det verkligen inga register på värnpliktiga eller hur gör jag? I församlingsbokens finns hans värnpliktsnummer 296 1/06 Skurups fs.
Tacksam för hjälp - mvh Ingrid

2009-03-31, 23:40
Svar #17

Carl Szabad

Ingrid! Koden visar på att han hade inskrivningsnummer 296 när han skrevs in 1906 i Ystads rullföringsområde i Malmöhus södra inskrivningsområde. Menar du att inte Krigsarkivet kan ta fram hans handlingar med det underlaget? Det låter underligt.

2009-04-01, 09:41
Svar #18

Utloggad Ingrid Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 387
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:15
    • Visa profil
Hej!
Jag har haft epostkontakt och telefonkontakt med Krigsarkivet. De säger, att där finns miljontalskort att söka i. Att jag är välkommen dit. Ett svar finns nedan:
Jönsson, Nils A
Efter äldre tiders värnpliktiga finns ofta ett tjänstgöringskort, sk
stamkort, bevarat. De ligger i det inskrivningsområdets arkiv, där den
värnpliktige bodde vid 47 års ålder. även stamkort efter avlidna
förvaras där. Inget stamkort för ovan person har påträffats  i
Malmöhus inskrivningsområdes arkiv.
Min morfar dog 1917, och uppnådde aldrig 47 år. Det påstås också att morfar blev återinkallad under 1:sta världskriget. Jag skulle väldigt gärna vilja ha denna pusselbit. Finns det inga andra register än detta på Krigsarkivet?
Tacksam för alla råd - Vänliga hälsningar Ingrid

2009-04-01, 10:10
Svar #19

Carl Szabad

Ingrid! Det är Krigsarkivet som har alla handlingar som berör krigsmakten i senare tid, som det handlar om här. Jag kan inte svara på vad som händer med stamkortet när någon avlider i förtid, men det borde man kunna ge svar på där. Men var avled han då?

2009-04-01, 11:00
Svar #20

Utloggad Ingrid Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 387
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:15
    • Visa profil
Hej!
Nils Alfred Jönsson f. 31/3 1885 dog den 12 jan 1917 på Länslasarettet i Trelleborg av Cancer ventriculi. Morfar var då skriven som stalldräng på Kullaröds gård Genarps fs, men begravdes i Skurups fs.enl 1917 Död- och Begravningsbok för Skurups fs, Vemmenhögs kontrakt, Lunds stift - Malmöhus län.  
Detta är vad jag vet. Det kanske inte går att komma längre med morfars värnpliktstjänstgöring.
Mvh Ingrid

2009-05-28, 22:08
Svar #21

Utloggad Ingrid Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 387
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:15
    • Visa profil
Hej!
Jag gör ett försök till med en fråga angående militärtjänstgöring.
Hur lång var värnpliktstjänstgöringen omkring 1906? Bodde de på regementet under denna period?
Det handlar fortfarande om min morfars tjänstgöring.  
Mvh Ingrid

2009-05-29, 00:54
Svar #22

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 00:06
    • Visa profil
Man kan ju tycka, att det skulle vara lätt att ta fram stamkortet för en person, inskriven på 1900-talet. Jag kilade upp på KrA på väg från tandläkaren för att slå upp min far, som jag hade exakt personkod, tjänstgöringstid och första regemente för. Jag håller fortfarande efter många timmars sökande på med detta projekt ! Jag har gått igenom tusentals kort, så att fingeravtrycken slitits ner. Hur kan det vara på detta viset ? En banal anledning kan vara, att kortet helt enkelt försvunnit eller gallrats (lär inte vara så ovanligt). En vanlig anledning är, att något hänt med personens status på vägen till 47 års ålder - han kan ha blivit frikallad av en mängd olika skäl eller dött. Om man inte vet, att detta har hänt och när, då hamnar man i sökandet låda för låda bland frikallade, vars ordnande teoretiskt ska kunna begränsa sökandet men i praktiken gör att man får ta till den råa kortförkortmetoden för att vara på säkra sidan. Man måste också föreställa sig olika skeenden, när detta material arkiverades - olika inskrivningsexpeditioner kan ha förfarit på olika sätt, vissa delar av materialet kan ha levererats efter det att dess naturliga volymer blivit ordnade och katalogiserade, ledande till restvolymer och rena sumpar.
 
Tjänstgöringstiden finns dokumenterad i registerpärmarna för dessa samlingar, liksom utförlig beskrivning av hela ruljangsen under decennier av värnplikt.  
 
Allt som ovan sagts baseras på efarenheter på plats i KrA med de fysiska samlingarna - hur det ligger till med mikrokort har jag ingen aning om.
LOE

2009-05-30, 00:59
Svar #23

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 00:06
    • Visa profil
Jag har nu hittat min far, som mycket riktigt blivit frikallad under kriget. Nu tror jag mig veta hur man borde ha gått tillväga.  
 
Man försöker först med det normala, att personen gått tiden ut och blivit avregistrerad. Då ligger hans stamkort i en samling för avregistrerade i det inskrivningsområde, dit hans bostadsort vid uppnådda 47 års ålder hörde (jag skriver utifrån mitt fall med en person född 1900, mönstrad första gången 1920 och frikallad 1940, men principen borde vara densamma för andra perioder). Om kortet inte finns där, så har något avvikande hänt - han har sannolikt avlidit eller frikallats.
 
I detta fall visar sig det rätta greppet vara att leta fram Inskrivningslängden för det inskrivningsområde och det rullföringsområde som motsvarar hans bostadsort, när den avvikande händelsen inträffade, för det årtal, då personen var född. I mitt fall ägde första mönstringen rum i Katrineholm, sedan flyttade han till Eskilstuna och slutligen till Södertälje. Jag visste säkert data för dessa förflyttningar, så därmed kunde jag gå på rullföringsområdet för Södertälje och min fars födelseår. Observera dock, att en och samma ort kan höra till olika rullföringsområden under årens lopp - dett gäller bl a Södertäle och typiskt kranskommuner till storstäder. Stockholms landtrullföringsområde, nr 46, var det vid den aktuella tiden. I Inskrivningslängden (eller -listan eller -registret, som den ibland kallas) står eventuell frikallning eller dödlig avgång antecknade och därmed får man en ingång till volymen som hyser stamkortet.
 
Om man inte känner till flyttkedjan och/eller inte året för den avvikande händelsen, blir det knepigare, men detta fall bör kunna hanteras som följer. I det nämnda registret står nämligen också antecknat vart (till vilket rullföringsområde) personen flyttat och när. Man får då i värsta fall börja med den första inskrivningslängden och hoppa i kedjan av sådana, som avspeglar flyttandet, tills man landar i en hänvisning till frikallning eller död. Detta kan bli jobbigt, för dessa längder ligger i KrA:s depå i Stockholms frihamn och leveranstiden därifrån är 3-4 arbetsdagar och man vet ju enligt premissen bara om en, dvs nästa, längd. Det kan alltså ta veckor i löptid, men man slipper åtminstone slita ut fingrarna på att leta i blindo.  
 
Utifrån noteringarna på stamkortet kan man sedan i bästa fall hitta beslutsunderlag för frikallningen, läkarutlåtanden o s v. Man får veta samtliga mönstringar som ägt rum och alla tjänstgöringar, uppgifter som kan tjäna som ingångar till mönstringsrullor osv.
LOE

2009-06-01, 10:53
Svar #24

Utloggad Ingrid Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 387
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:15
    • Visa profil
Hej Lars-Olov!
Det var mycket intressant att läsa, det som Du har skrivit. Någon gång ska jag ta mig till Stockholm och besöka Krigsarkivet. Jag har alla data på min morfar, så det borde gå att finna honom efter Din handledning.
Mvh Ingrid

2009-06-05, 23:09
Svar #25

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 00:06
    • Visa profil
I mitt senaste inlägg ovan använder jag uttrycket Inskrivningslängden (eller -listan eller -registret, som den ibland kallas). Jag har nu insett, att det förekommer flera dokument.  
 
Inskrivningslängden  verkar bara omfatta de för året inskrivna, inte de inflyttade.  
 
Dessa förtecknades i mitt fall i ett Register över inskrivna.  
 
Inskrivningslistan  visade sig vara prästernas av häradsskrivaren fastställda underlag för inskrivningen.  
 
F ö tycks det inte finnas arkiverat några mönsterullor för de aktuella tjänstgöringarna och på stamkortet anges bara årtal för dessa. Man får läsa i regementshistorien hur övningar var organiserade.
 
(Meddelandet ändrat av LOE 2009-06-05 23:11)
LOE

2009-08-21, 11:36
Svar #26

Utloggad Börje Williams

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 114
  • Senast inloggad: 2012-12-10, 16:13
    • Visa profil
Jag är sjukpensionär och har svårt att flytta mig till arkiven. Jag undrar om man kan få mer information i första hand om min morfars värnplikt 1915. Krigsarkivet vill ju ta betalt för all hjälp (enligt deras kontrakt som ska skickas in), men man vet ju inte vad som finns där? Bilder, betyg eller annan information. Har någon annan haft liknande frågor?
Börje Williams

2010-02-08, 13:37
Svar #27

Utloggad Jan Olof Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2022-07-26, 19:17
    • Visa profil
Jag har försökt få ut namn på värnpliktiga (lumparkompisar) från A 1 i Sundbyberg 1958. Pliktverket i Karlstad har bara data på värnpliktiga under 47 år. Krigsarkivet svarar att för 500 SEK i timmen kan man leta, men tror inte att de ändå kan finna något. Kamratföreningen på A 1 kan inte heller hjälpa till. Jag har talat med några av mina lumparkompisar och efter mer än 50 år är det inte lätt att minnas.
Rullor på gamla knektar finns att finna hos t. ex. Arkiv Digital, men nutida knektar?
Jag är övertygad om att många är intresserade av att finna sina lumparkompisar, men hur finna dem?

2012-07-08, 09:42
Svar #28

Utloggad Hans Sander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2024-01-14, 08:50
    • Visa profil
Goid morgon,  
 
Vart kan man vända sig för att få information om var min far gjorde sin värnplikt. Han var född 6 november 190 i Torpa ) E ) men jag antar att han tjänstgjorde på I 12 i Eksjö eller AS6 i Jönköping, troligen det först nämnda.

2012-07-13, 22:49
Svar #29

Utloggad Caroline Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 12:55
    • Visa profil
Hej!
 
Kanske en dum fråga, men just precis vad för information kan jag få från Krigsarkivet om jag vet inskrivningsnummer, område och årtal? Finns det uppgifter där som jag inte kan få någon annanstans eller står det bara grundläggande saker (namn, födelseår etc)? Jag undrar helt enkel om det är värt att försöka få tag i uppgifterna man kan få där.
 
Tack på förhand,  
Caroline

2012-07-14, 19:02
Svar #30

Utloggad Anders Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 451
  • Senast inloggad: 2023-12-18, 08:25
    • Visa profil
Hej! Hur söker man efter värnpliksförhållande?
Tack på förhand Anders

2012-10-16, 19:42
Svar #31

Utloggad Åke Edwardsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2017-07-05, 20:55
    • Visa profil
Jag hittar i Husförhörsboken under Värnpliktsförhållanden frånv. -97,1900,01,02,03,04
samt Friskr. -07. Kan jag någonstans finna underlag för dessa anteckningar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna