ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Underofficer  (läst 849 gånger)

2002-02-16, 21:13
läst 849 gånger

Essan Gradhman

Vill någon förklara för mig varför inte en underofficer t ex tas med i soldatregistren??  
Dom hör visst inte hemma någonstans...Varken bland vanliga soldater eller i officerskåren. Jag har flera mönsterskrivare som jag skulle vilja ha fler uppgifter om, men jag hittar inte dom i olika biografier. Endast i generalmönster-rullor har jag hittat igen dom.  
Jag har ingen möjlighet att åka till Krigsarkivet så jag får lita till microkort. Kan någon ge mig ett tips hur jag t ex kan få reda på vilka krig dom varit med i och hur dom fått sina blessyrer  
o s v.  
MVH
Essan G

2003-02-19, 23:44
Svar #1

keynemo

Mönsterskrivare undrar även jag om och ser fram emot någon med kunskaper som Essan G efterlyser!

2003-02-20, 09:36
Svar #2

Bengt Nilsson

Ett och annat om mönsterskrivare, som räknades till de s.k. civilmilitära tjänstemännen, finns i boken Svenska underofficerarnas historia.  De olika regementshistoriska verken ger väl en god bild av förbandens deltagande i de olika krigen, men förstås inte alltid detaljuppgifter.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna