ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-01-12  (läst 2493 gånger)

2003-10-23, 18:37
läst 2493 gånger

Utloggad Maggie Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2021-07-09, 11:16
    • Visa profil
Tack för ditt svar Åke!
 
jag utgick från husförhörsboken (1852-1864) för Erska församling. De andra husförhörsböcker jag sett anger xx förs i xx socken men här står det då Erska förs i Rörkärrs Rote. Hemorten är detta fall Ekebacken som är ett soldattorp om jag förstått det rätt. Anders Ros född 1793 är den som enligt muntlig berättelse fick soldatnamnet Ros. Socken skulle möjligen kunna vara Mellby, har för mig att det både är förs och socken.
 
Tack för tipset om kartor, skall gå in på lantmäteriet och titta.

2003-10-24, 20:55
Svar #1

Björn Stockman

Söker uppgifter ang. soldat Carl Rabi och hans familj från Rantorpet, Örgryte /O/ omkr 1778.
Tacksam för alla upplysningar,
Mvh Björn Stockman

2003-10-27, 18:24
Svar #2

Johannes Gävert

Hej
 
Hur får man reda på om en soldat stupat?
1742 dog soldaten Gustaf (Olofsson) Wahlström endast 33 år gammal. Han var hemmahörande i Mariefred-Kärnbo eller Årdala i Södermanland. Han återfinns inte i någon dödbok. År 1742 pågick hattarnas ryska krig. Om han dog i kriget hur kan jag då få reda på det?
 
mvh
Johannes

2003-11-08, 01:34
Svar #3

Nancy Jaderen

I am trying to find some information on my gggrandfather,Anders Fink.He was a soldier in the Södermanland regiment,Gripsholm company.He was born in 1791 in Finkerby,Taxinge,Södermanland and died in 1842. I found his name in the General
Monsterrulla but it did not have what I was looking for. I need to find his patronymic name in order to continue on that branch of my family tree. Can anyone help?  thank you.
 Nancy jaderen

2003-11-08, 08:36
Svar #4

Anne Olsson

Hello Nancy,
I searched for your Anders in our Centrala Soldatregistret and found someone who might be your ancestor. If you want the file sent to you, contact the address below and ask for the file number.
 
Fink, Anders
File number: SR-00-1048-1681  
Family name: Nilsson  
Company: Södermanlands regemente  
District: Finkarby  
Parish: Taxinge  
 
Responsible for the files:
SOLDATREGISTRET SÖDERMANLAND
Regementsmuseet
645 83 STRÄNGNÄS
Telephone: +46 152 280 00
Fee: 20:- pr/file + stamped envelope,

2003-11-08, 10:59
Svar #5

Utloggad Gunvor Jensen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 470
  • Senast inloggad: 2022-02-23, 16:50
    • Visa profil
Hallo Nancy, here is your soldier born 1791
 
Södermanlands Regemente
FINK,  Anders  
Kompani: Gripsholms kompani Socken: Taxinge  
Rotenamn: Finkarby Härad: Selebo  
Född: 1791-00-00 Ort:  Län: D  
Död: 1842-03-30 Ort:  Län:  
Ålder: 51 Dödsorsak:  
Yrke:  Längd: 176 Grad: Ingen grad angiven  
Antagen: -- Avsked: 1842-03-30 Tjänsteår:  
Transport:  Inflyttad från:  
Inflyttad år:  Utmärkelse:  
 
Fader:  Yrke:  
Moder:  
Källor: Evert Wahlbergs arkiv.  
Noteringar:  
1817 till Södertälje.  
GM -39 får räkna 2 år som Förstärkningskarl.  
 
The soldier above is the wrong one, he became a soldier 1681. But you can contact the adress above, perhaps you can get more information.
Best regards  
Gunvor

2003-11-08, 20:40
Svar #6

Nancy Jaderen

Anne and Gunvor,
  Thank you so much. Now I have something to work with.
  Nancy

2003-11-13, 22:05
Svar #7

Utloggad Leif Essefjord

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2022-02-16, 16:23
    • Visa profil
HEJ.
Jag har kört fast i min släktforskning. I Dala fanns på 1780-talet en Gustav Johansson. I husförhörslängderna kan man se att han först ändrade sitt namn till Johansson/Frimodig och  att han från 1789 bara kallade sig Frimodig. Han skall vara född i Åsled 8/3 1737.
Kan han ha tagit sin fars efternamn tro? för i Åsled föddes 8/3 1737 en son åt soldaten Frimodig (inget förnamn angivet). Sonen döptes till Jonas vilket jag tycker borde vara Gustav istället.  
Kan någon ge mig någon förklaring på hur detta kn hänga ihop.
Jag själv tror att soldaten Frimodig i Åsled som fick sonen Jonas, hette Johan Frimodig. Han var i så fall gift med en Annika Gustavsdotter. Är det möjligt att Jonas kan ha tagit sig föleden av moderns namn och kallat sig Gustav och tagit faderns efternamn Frimodig.
Jag som amatör i släktforskarsammanhang undrar om sådant kan vara möjligt
 
Jag undrar också om det finns någon bok eller annan förteckning över indelta soldater i Gudhems Härad.

2003-11-17, 20:54
Svar #8

Utloggad Berit Halfvarson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2016-11-30, 15:42
    • Visa profil
Hej
Vet du om din Frimodig var soldat för i så fall kan följande gälla:  
När det gäller indelta soldater får de namnen tilldelade när de blir soldater. Därför behöver de inte ha något släktskap med en som heter likadant. Troligtvis är soldaten Frimodig (med sonen Jonas) pensionerad och hans soldatnamn därför ledigt. Trots detta kan han ha kvar soldatnamnet tills han dör.
När det gäller hfl så är det inte ovanligt att efternamnen skiftar och är det en man som varit soldat länge är det vanligt att han bara står med soldatnamnet.
Om du vill veta mer om din soldat föreslår jag att du tittar i Generalmönsterrullorna som finns på Krigsarkivet i Stockholm. De ligger på mikrokort. Där kan du bland annat få veta när han blir antagen och slutar, längd, gift eller ej, och om han eventuellt blir sjuk.
Det finns ett soldatregister utlagt på nätet som du kan pröva att söka honom i. Men det är inte alla som finns med där.
Lycka till!

2003-11-17, 22:15
Svar #9

Utloggad Anders Brissman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2016-07-19, 17:32
    • Visa profil
Leif
 
Leta i Åsles båda annexförsamlingar Tiarp och Mularp efter din Gustav först. I och med att han är inflyttad till Dala, så har prästen i Dala fått en attest utfärdad i Åsle. Denna attest talar ju dock inte om i vilken församling Gustav är född. Därför står han skriven som född i Åsle i kyrkböckerna från Dala, oavsett var i Åsle pastorat han är född.
 
Mvh Anders

2003-11-18, 07:51
Svar #10

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:53
    • Visa profil
Leif
Först bör du ta reda på vilket förband din soldat tillhörde. Med hjälp av Grill kan du finna t ex att Vestgöta Kavalleriregimente hade flera rusthåll i Gudhems härad, liksom även i bl a Tiarps, Mularps socknar i Vartofta härad. Där kan du också finna vilket av regementets kompanier han tillhörde. Vet du mera exakt var din soldat levde finner du även numret på rusthållet. Från SVAR beställer du sedan mikrokort över generalmönsterrullorna för det aktuella förbandet och den aktuella tidsperioden. Dessa rullor är uppställda med kompanierna och rusthållen i nummerordning och som regel lätta att hitta i. Lycka till!
Lars

2003-11-22, 18:27
Svar #11

Lars-Åke Karlsson

Hej!
Jag letar efter en ryttare Johan Warberg född ca.1718.Han tillhörde enl.generalmönstringen vid Malmen i Linköping 17 sept.1764 Kungliga Östgöta Kavalleriregemente,Livkompaniet,andra Korpralskapet.53Johan Warberg 44 år 16 tjänsteår östgöte.Han tillhörde Varby rusthållfrån giftemålet med Katarina Jonsdotter 1761 till sin död 1765.Det jag söker är var han kom från innan han flyttade till Varby, han finns ej med i de tidigare mönstringsrullorna,han kanske bytte namn då han flyttade till Varby?  
Har någon stött på honom så är jag tacksam för alla ledtrådar
Mvh Lars-Åke Karlsson

2003-11-22, 23:19
Svar #12

Bert Åberg

Hej,
Jag letar efter en Johannes Månsson Wik f.1787-07-11 i S.Hestra(F). Regemente okänt. Han flyttade ut till Gotland 1810 från Villstad(F) och tillbaka igen 1811 till Villstad. Inskriven som soldat denna tid. Vet någon vad han gjorde på Gotland och vilket regemente han tillhörde?
med vänliga hälsningar  
Bert

2003-11-23, 14:46
Svar #13

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:53
    • Visa profil
Bert
Johannes Månsson Wik bör ha tillhört antingen Jönköpings kompani av Smålands Grenadier- bataljon, som hade 4 rusthåll i Villsta(d), eller Södra Vestbo kompani av Jönköpings regemente, som hade 22 rotar i Villsta(d). Det är alltså bara att gå in i rullorna och leta. Kanske du där också kan finna att hans förband var kommenderat till Gotland.

2003-12-07, 01:02
Svar #14

Håkan Leijding

BRUS, Jan Petter f. l792 l4/7 Norberg,V-manland
soldat. Bodde Kolmoret No l,Norrbäcke,Dalarna
l849-l853 Kan nagon snall manniska hjalpa mej
med mera uppgifter om soldat BRUS.

2003-12-23, 12:14
Svar #15

Berne Klysing

Hej !
Har någon forskat om soldater i Kråksmåla församling Småland?
 
Jag försäker reda ut en anfader Peter Hintz född 1783.10.04. Tacksam för hjälp.
 
mvh Berne Klysing

2003-12-23, 17:00
Svar #16

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:53
    • Visa profil
Enligt Grill hade Smålands Husarregemente 3 rusthåll och Kalmar Regemente 12 rotar i Kråksmåla socken.
 
En sökning i Centrala Soldatregistret på nätet visar bl a en Petter Månsson Hintz, f 1789, i Hinshults rote (i Kråksmåla s:n) av Kalmar Regemente. Lycka till och God Jul!

2003-12-24, 00:47
Svar #17

klysing

Hej och tack!
Kanske har hembygdsföreningen i Kråksmåla forskat på soldaterna. Min fru är 4 generation från Peter Hintz.  
Jag undrar också om Hintz är ett soldatnamn?
 
mvh Berne Klysing

2003-12-24, 10:14
Svar #18

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:53
    • Visa profil
Ja, det är nog ingen tvekan om att Hintz är ett soldatnamn. Det förefaller bildad av namnet på roten och gården/byn Hinshult.
Om hembygdsföreningen i Kråksmåla forskat på sina soldater vet jag inte. Annars är det enkelt att från SVAR beställa hem generalmönsterrullorna för Kalmar regemente under den period man kan förmoda soldaten var i tjänst, säg, ca 1805 - 1840, och forska själv. (Spana i rote nr 128 i regementets Lif-kompani.) Ett bekvämare, om än inte fullt så spännande, sätt är att kontakta Soldatregistret i Småland.  
Om ovannämnde Petter Månsson Hintz är rätt man ger vetskapen om att soldatens far hette Måns kanske också möjlighet att gå vidare bakåt i din frus anor. God tur & God Jul!

2003-12-26, 11:09
Svar #19

Berne Klysing

Hej!
I min släkt finns en man född i Gräsgårds församling på Öland 1771.05.05 med namn Zacharias Holländare. Jag undrar om detta är ett soldatnamn. Tacksam om någon vill hjälpa mig.
mvh/ Berne Klysing

2003-12-26, 15:12
Svar #20

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:53
    • Visa profil
En sökning i Centrala soldatregistret på nätet gav 12 träffar på namnet Holländare i Ölands Båtsmän, dock inte någon Zacharias född 1771. Detta kan bero antingen på att soldatregistret ännu inte omfattar mer än ca hälften av det totala antalet soldater och båtsmän genom tiderna (men ökar i omfattning vart år) eller på att din Zacharias inte var båtsman (det förekom ju att soldat/båtsmansnamn gick i arv).
Sökningar i detta register kan du själv göra på nätet. Det omfattar f. ö. flera soldater/båtsmän än den CD som gavs ut för ca 1? år sedan.

2004-01-04, 09:16
Svar #21

Utloggad Agneta Allernäs

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 149
  • Senast inloggad: 2011-03-29, 01:07
    • Visa profil
God fortsättning på det nya året!
Jag söker uppgifter på Soldat Johan Nilsson som var soldat i Västmanlands läns regemente. Han var gift med Anna och hade minst ett barn Kerstin Johansdotter f 1675 i Fellingsbro.
Mvh
Agneta

2004-01-04, 17:56
Svar #22

Sten E. Keve

God fortsättning på 2004!
Jag söker upplysningar om korpralen Jöns Persson Wigman (Wegman, Wiggman) på Vegby soldattorp S. Säm.
Var föddes han? Vem var hans föräldrar?
Vilket regemente? Kan inte finna honom i registren.
Jöns var min morfars farfarsfar så vitt jag förstår.
Tacksam för hjälp.
Mvh  
Sten

2004-01-04, 19:32
Svar #23

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:53
    • Visa profil
Sten
Det är troligt att din korpral tillhörde någon av rotarna Vegeby nr 37, 38 eller 39 i N. Kinds kompani av Älvsborgs regemente.
I Centrala soldatregistret ( http://www.liu.se/tema/databaser/search.php?id=49) finner du en Jöns Wigman, död 1811, som du kanske bör syna närmre.  
Annars får du nog från SVAR skaffa hem mikrokort över generalmönstringsrullorna för den tidsperiod du bedömer att korpralen var i tjänst. Lycka till!

2004-01-05, 18:03
Svar #24

Donna Johnson

I am looking for information on: Ryttmästaren  
Christian Fredrik von Sandersleben.  
He died I believe before 1683 and was from Redeby parish. I know that his father-in-law was Mattias Eriksson Ulf who was also a Ryttmästare & died in 1662. Perhaps they served together? Any information on Christian would be wonderful as I have no data on him other than the above. I do have his wife Catherina's data, but nothing on him.
 
Thank you for any information you could find.
 
Donna

2004-01-10, 19:22
Svar #25

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Kan man vara rusthållare och soldat samtidigt???
 
Jag har upptäckt det i Varola, Skaraborg 1790. Når sonen Anders föds den 11 augusti så står det att han är rusthållare o sold. på Toddestorp.

2004-01-10, 19:23
Svar #26

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Jag uttrycker mig kryptiskt han är givetvis fadern.

2004-01-11, 13:40
Svar #27

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Svar ja! Och från början så var det väl mer regel än undantag att rusthållaren själv red för sitt eget rusthåll. Läs gärna John Rumenius romanserie som börjar med boken I låga Ryttartorp! Den har några år på nacken nu, men finns på många bibliotek, dock oftast i deras magasin. Visst det är bara en roman men det finns en och en annan pärla i den. Hela serien handlar om en Olof Andersson från Väne som fick soldatnamnet Lood och senare blev adlad till Silverlood! Finns för övrigt en egen avdelning om honom här på anbytarforum.

2004-01-12, 00:17
Svar #28

iris andersson

Undrar om någon vet varför.
Jag råkar veta att två livgrenadjärer efter
varann i samma torp hade samma för- o efternamn.
Sökte på Soldatskivan?och namnet. Ingen träff.
Men torpet fanns, utan något soldatnamn. Men!
någon hade lyckats klämma in ett födelsedatum
och det var min soldat, min släktings soldat
fanns ingenting om. Av vilken anledning har man
gjort detta? Samma sak har jag sett för en annan
av de sista indelta soldaterna i en annan socken.
Kan det ha med gratial-registren att göra?
mvh  iris andersson

2004-01-12, 07:24
Svar #29

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:53
    • Visa profil
Jag tror mig ha läst att det ursprungligen, när indelningsverket sattes upp, inte ansågs lämpligt att rusthållaren och ryttaren var en och samma person. Om ryttaren omkom var det nämligen lättare att rekrytera en ny ryttare än att finna en rusthållare.
Centrala soldatregistret på nätet ( http://www.liu.se/tema/databaser/search.php?id=49 ) omfattar fn 258175 poster, dvs betydligt fler än den senaste, nu ca 1? år gamla, versionen av Soldatskivan. Ändå är detta  endast ca hälften av alla indelta soldater, ryttare och båtsmän under tiden 1682-1901. Intill dess att antalet poster i soldatregistret ökat väsentligt, vilket kommer att kräva åtskilliga års forskning, kan alltså den du söker uppgifter om mycket väl ha varit soldat, även om du f. n. inte finner honom i soldatregistret.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna