ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-03-12  (läst 2722 gånger)

2000-06-11, 09:34
läst 2722 gånger

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Till Mathias Bred:
 
Torpsyneprotokoll går också att finna i landskansliets arkiv. Landskansliet var en av länsstyrelsens två gamla avdelningar, och dess arkiv förvaras på landsarkivet. För Älvsborgs län är det landsarkivet i Göteborg.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2000-07-08, 19:40
Svar #1

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1246
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:02
    • Visa profil
I antavlor kan man ibland se att någon soldat deltagit/dött i något slag/krig. Är detta uppgifter som är hämtade från domböckerna eller finns det militära längder att läsa ur?

2000-07-08, 23:18
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Dödsfall i fält kan ibland stå i rullorna, ibland i bouppteckningen, men sällan i dödboken. Har soldaten däremot överlevt, och bor i en socken där man ger utförliga nekrologer i dödboken. så kan det stå i den.

2000-08-19, 00:47
Svar #3

Leif Andersson

Hej
 
Känner någon till vad en stadssoldat är för något? Vad är skillnaden mot en vanlig soldat?
Jag har hittat en stadssoldat i mina anor,  i Partille på 1850-talet....
 
Hälsningar
 
Leif

2000-08-19, 20:02
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Till Leif Andersson:
 
I C. R. A. Fredbergs Det gamla Göteborg finns ett helt kapitel om stadssoldaterna, del 2 sid 544-552. Jag saxar några stycken därifrån:
 
Stadssoldaterna bildade stadens första ordningsmakt. De voro indelta knektar och införskrevos redan 1624 på konungens befallning från Sävedals härads 44 rotar och voro lika många till antalet. Detta ökades sedermera, så att det år 1636 uppgick till 106 man, fördelade på fem korpralskap.
 
Stadssoldaterna inkallades till tjänst för en månad i sänder och måste därför inkvarteras hos stadens innevånare. När månaden var slut, flyttade de ut igen till sina torplägenheter på landet. Ordinarie vakt utgjordes av tolv man, nattvakten av sex jämte en korpral.
 
Man skall emellertid icke tro, att det lediga vaktmanskapet under stadsvistelsen fick sova eller slå dank. Nej, mellan vakterna å gatorna, vid stadsvågen, stadsportarna och hamnens bommar fingo de förrätta vanligt arbete, såsom grävning, timring, stensättning och kalkslagning till stadens behov, uppassning hos presidenterna, i rådhuset, hantlangning vid vallars och stadsportars byggande o. s. v.
 
Med 1800-talets början avlyftes den väsentligaste delen av soldaternas arbetsbörda, i det en förbättrad polisinrättning genomfördes [...] och sista gången en representant för denna kvarleva från det gamla Göteborg visade sig offentligt var på Stora teaterns scen i en revy 1890. Året förut hade nämligen stadssoldatkåren indragits.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2000-08-19, 23:25
Svar #5

leif

Tack Jörgen!
 
Det var en utförlig beskrivning, skall leta reda på boken!  
 
Hälsningar  
 
Leif :-)

2000-08-20, 10:33
Svar #6

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Ang. Stadssoldater
 
Hej Jörgen, Leif och ni andra!
 
Vet ni om systemet med stadssoldater tillämpades i andra / de flesta städer i Sverige, t.ex. Falköping?
 
Jag har nämligen en anfader Erik Friberg Dala (R) och Segerstad (R) som jag försöker följa på olika sätt. Han får en dotter Annika Eriksdotter som föds i Falköping (R) 1718 enligt en uppgift. Jag har grubblat mycket över vad familjen gjorde i Falköping. De borde inte ha funnits där. Systemet med stadssoldater ger åtminstone en rimlig förklaring till detta.
 
Min andra fråga är om någon vet om tjänstgöringen som stadssoldat registrerades någonstans, t.ex. i en militär rulla, eller på annat sätt?

2000-08-22, 22:13
Svar #7

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Till Åke Tilander:
 
Jag vet inte om det förekom stadssoldater i andra städer också, eller om det var en ren Göteborgs-företeelse.
 
Rent allmän hade Göteborg vissa specialprivilegier i det omgivande Sävedals härad. Möjligen gjorde det att man också kunde ha indelta soldater där, utan att motsvarande förekom i andra städer?
 
När det gäller din andra fråga, så var som sagt åtminstone Göteborgs stadssoldater indelta i rotar i (enligt vad som sägs i Det gamla Göteborg). Och då borde det ju finns något slags rullor. Men eftersom de tydligen hade tjänsten i staden som enda uppgift, så förmodar jag att de inte tillhörde något regemente, utan sorterade direkt under staden.  
 
Jag kan ju ta en titt i arkivförteckningarna för Göteborg och Falköping nästa gång jag har vägarna förbi landsarkivet, så får vi se om det finns något om stadssoldater i städernas arkiv. Länsstyrelsernas arkiv kan det också vara en god idé att undersöka.
 
Din förfader var inte möjligen båtsman? De fanns inte bara i kustbygderna. Flera inlandsstäder satte också upp båtsmän. Hur det var just i Falköping vet jag dock inte. Men det går ju också att ta reda på.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2000-08-22, 23:36
Svar #8

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Hej Jörgen!
 
Tack för spännande uppgifter. Jag har just idag fått intressanta uppgifter från Björn Lippold på centrala soldatarkivet ang. vad som möjligen är min ana. Det ser ut som att han var med i slaget vid Poltava 1709 och därefter tillbringade 12 år i ryskt fångläger med straffarbete (hur överlevde han). Efter återkomsten ser det ut som att han återigen blir soldat nu i Falköpings LF en kort tid. Stämmer dessa uppgifter (jag är ännu inte säker på om jag får dem att gå ihop) förklarar det varför han försvinner och dyker upp på olika ställen där jag inte riktigt väntar och förstår.
 
Jag har även motstridiga uppgifter när det gäller hans namn som jag grubblat över. I kväll slog mig en vild teori, när jag fått reda på att han sannolikt suttit i Rysk fångenskap, nämligen att kanske även namnfrågan kan få sin lösning genom det. Om man suttit fången och tvingats till straffarbete (i olika gruvor?) under 12 år kanske man när man äntligen blivit frigiven byter från Sahlberg till Friberg!

2000-08-23, 11:06
Svar #9

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Till Åke Tilander:
 
Frågan är inte bara hur han överlevde! Hur kunde han få en dotter i Falköping 1718, om han satt tolv år i rysk fångenskap fr o m 1709?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2000-09-15, 21:02
Svar #10

Stig Petterson

Nr 770/124 (Bergsjö) Bengt Larsson Bergbom,
 Christinehamns Komp. Närke-Värml Reg.
Mönstring i Stockholm okt 1742 efter återkomst
från nederlaget i Finland.
Där finns en rubrik i mönstringsrullan efter Karlens nampn som lyder
Över och undergevär samt livmunderingens beskaffenhet
Jag läser också att vid avmarschen mot Rådmansö och kriget skulle medföras Full mundering, 4 fanor, över- och undergevär
Vill någon vara snäll att förklara över- och undergevär samt vad som ingick i  
livmunderingen? Full mundering?
Stig

2000-09-25, 09:30
Svar #11

Lena Eriksen

Hej!
Jag har undringar om en soldat som blev skjuten i ett krogslagsmål i Norberg ca år 1682. Han var ca 44 år när han blev dödad och han heter Albert Fin(n)ström. Är det någon som vet något om honom?
Mvh Lena

2000-10-02, 22:34
Svar #12

Utloggad Claes Lager

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2009-12-31, 00:18
    • Visa profil
Jag har en förfader som hette Mathias Rask som var soldat vid Wästgötha Dahls regemente, vid Åkerstomt i Flakeberg, Särestad.
Han var placerad i Stralsund, antagligen från hösten 1805, och blev hemförlovad därifrån den 30 april 1807 pga sjukdom. Han befann sig alltså i Stralsund under Gustav IV Adolfs krig mot Napoleon.
Är det någon som vet om man kan få tag i förteckningar över soldater som var stationerade i Stralsund, och genom det få veta vilken uppgift han hade där, och om han var med i några av fälttågen?
Mvh Claes

2000-10-07, 22:21
Svar #13

Utloggad Christina Claeson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 772
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 17:38
    • Visa profil
Soldat på villovägar
Johan Kamf troligen född 1854 i Skåne ev död 1916 i Boden gift med Anna Maria Wallengren ev född i Anderslöv 1863 d 1943 i Boden
Då de har flyttat omkring har jag tappat bort dem
 
Magnus född 1890 var ?
 
Torvald f 1896 eller 1897 var ?, tog studenten i Boden
 
Birger f 1895 var ?
 
Willy f 1892 var ?
 
Yngve f 1899 08 17 i Kristianstad enl Sveriges Död bok, d 1991 i Boden
 
Lizzy f 1905 05 21 i Landskrona
Hälsningar Christina Claeson

2000-10-08, 00:25
Svar #14

Utloggad Peter Hjortstam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2021-07-21, 11:04
    • Visa profil
    • www.aksf.se/kulling
Hej Claes!
I generalmönsterrullorna för Västgötadals regemente hittar man vilka som var med. Den 3 juni 1807 mönstrades regementet i Stralsund och där bör man hitta de som var med. Annars var regementets händelser under detta krig följande:
1807 l januari skickades 600 man till Pommern. 28 januari var det strider mot fransmännen vid Elmenhorst. Den 1 april anföll regementet Stralsund vars inneslutning upphävdes. Den 16 april anfölls regementet av fransmännen. En postering vid Ferdinandshof bestående av ca 30 man dödades eller togs tillfånga.
 
Sammanlagt förlorade regementet 135 man i sårade, döda eller fångar. Den 20 augusti gavs Stralsund till fransmännen sedan de svenska trupperna överförts till ön R?gen. Under den följande månaden återfördes hären till Sverige och Västgötadalsbataljonen landsattes i Karlskrona.
 
mvh
Peter Hjortstam

2000-11-08, 00:28
Svar #15

sahlberg

Hej, jeg kommer fra Danmark og kan ikke finde rødder længere tilbage end Karl-August Sahlberg som kom med skib til Finland og bosatte sig i Finland Borgå, Porvoo.
Er der nogle som kan hjælpe mig med det?
Han er født 1871 og døde 1942, var gift med Anna Charlotta Nyholm f.1875 d.1944
 
mvh.
 
Jan Sahlberg

2000-11-25, 23:30
Svar #16

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Jag undrar om någon känner till något om soldaten.
Claës Scherping F 1638 D ??
Hans son Jakob blev prost i Källby. Hans dotter gifte sig med Anders Gunsari Lyrholm F 1688 D 16/2 1739 Källby (präst).
Jag är väldigt tacksam om någon vänlig person kan svara på min fråga.
MVH Per Göthe

2000-12-09, 14:20
Svar #17

Stefan Jansson

Hej!
Jag söker uppgifter om soldaten Johan Trygg och hans familj boende i Söderharg Hargs socken i Uppland i början av 1700-talet.
Mvh Stefan

2000-12-13, 22:06
Svar #18

Peter G

Hej...
Min farfars farfars far var indelt soldat i Jönköpings regemente. Enligt uppgifter från Soldatregistret i Eksjö så erhöll han avsked att interium, förtida avsked. Är det någon som vet ifall detta var vanligt ? Jag vet att det brukliga var att soldaten bad om avsked vid generalmönstringen, men vad kan ha varit skälet till förtida avsked ?
Är bara nyfiken, ifall någon av er har någon ide?eller förslag...
Mvh Peter

2000-12-14, 13:19
Svar #19

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Hej Peter,
 
Avsked från arm?n kunde en knekt erhålla först vid en generalmönstring, GM. Det kunde ske på knektens egen begäran eller på order från arm?n. Skälet kunde vara hög ålder, krigsskada eller sjukdom. En regementschef kunde även mönstra ut en knekt mellan generalmönstringarna om rotehållaren stödde förslaget eller själv fört fram ett sådant förslag. Detta kallades för interimsavsked och skulle godkännas av nästa GM.
För att en knekt skulle få avsked på egen begäran måste han ha ett giltigt skäl. Ett sådant skäl kunde vara ålder eller sjukdom. Han var då tvungen att ha ett intyg från Regementsläkaren. Det var inte alltid avsked beviljades, framför allt inte om man trodde att han kunde tjäna som soldat ytterligare en tid.
I krigstid var reglerna för avsked hårdare.  
 
Hans

2000-12-15, 16:52
Svar #20

Peter G

Hej Hans,
och tack för ditt svar. Du kan tydligen det här med indelta soldater, så det finns en sak till som jag skulle vilja fråga om...
Min släkting var soldat mellan november 1841 till januari 1872, alltså över 30 år. Vid avskedet hade han fyllt 54 år, men enligt Soldatregistret så fick han inte bli gratialist, tydligen någon typ av pension. Beviljades inte alla soldater pension efter avskedet ?
Med förhoppning om svar,
mvh Peter

2000-12-15, 22:23
Svar #21

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Peter G, här i Anbytarforum ska man ange sitt riktiga namn (förnamn och efternamn) när man deltar. Se anvisningarna nedan.

2001-01-01, 21:02
Svar #22

Utloggad Mikael Andreasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 326
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 21:53
    • Visa profil
Söker uppgifter om Per Norrman f1779 Hackvad
Husar vid Närke o Värmlands regemente
Gift 1: med Greta Lisa Jonsdtr
Gift 2: med Kajsa Andersdtr
Deltog i Krigen i Pommern 1807-1808 och i Kriget mot Norge. Erhöll det Ryska George Korset samt svensk medalj för tapperhet i strid.  
Avled 16/5-1825 i Mosås Närke.

2001-01-28, 08:42
Svar #23

Mikael Johansson

Hej
Jag söker information om en soldat vid  
Nerike-Wermlands inf. reg.
Hans namn var Erick Marck och bodde i Långerud, Fryksände socken.
Erick var enl. hfl. född 1724.
1742-43 deltog han i Hattarnas krig i Finland.
Erick avskedades senast 1765 då han i hfl. stod som torpare i Käppanstorp, Fryks.
Ericks civila namn var Johansson.
Hans fru var Kierstin Nilsdotter.
 
Tack på förhand,
                     Mikael

2001-02-11, 08:51
Svar #24

Utloggad Ingela Utterström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2020-09-28, 15:55
    • Visa profil
I Vaksala finns en följd av soldater och ryttare ur samma släkt, jag skulle vilja veta om någon annan forskar om dessa, samt vad som står om dem i soldatregistret för Uppland
 
Mats Granberg. Gift 1714-05-23 med Kerstin Andersdotter i Vaksala. Soldat i Vittulsbergs soldattorp
 
hans son
Anders Ekeberg. Ryttare vid Livregementets dragoner, Norra Upplands kompani. Eka nr 77 från ca 1750.  1770. Sventienaren And. Ekeberg. Karlen trampad av en häst i Pommen och kasserad, får  
avsked med rusthållarens samtycke.
 
hans sonson  
Mats Ekberg f. 23 Jun 1752 i Eke, Vaksala
Ryttare nr 77
Livregementets dragoner, Norra Upplands kompani. Eka nr 77.
Antagen 12/6 1771. Levde vid Lunda rote, Hovgården, Vaksala
 
Mvh
 
Ingela Utterström

2001-03-07, 12:57
Svar #25

Agnrtah Hammarström

Har i bland mina anor en soldat vid namn
Anders Zachrisson Goliath, född: 1681 i Forssbo By skn (W) död 1742 i By (W). Han var gift med Anna Westphal död efter 1742.  
Paret har en son
Zachris Andersson Resare född 1716 i Moskva, Ryssland
Goliat har förmodligen varit med Karl XII vid Poltava. Kommer man från By (W) så till hörde man Västmanlandsregemente.
 så mycket mer vet jag inte idag läget
är det någon som stött på namnen någonstans
 
    /undrar Agnetah

2001-03-08, 09:53
Svar #26

Utloggad Lars-Erik Gustavsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 319
  • Senast inloggad: 2018-01-03, 14:24
    • Visa profil
Hej Agnetah!
 
Om denne soldat Goliath har Carl Larsson i By skrivit om i boken En dalasockens historia I som utkom första gången 1920. Även om jag inte vet om du redan har dessa uppgifter eller om detta är rätt rubrik för detta, tar jag mig ändå friheten att citera Carl Larssons text här. Den ger ju ändock några glimtar ur en soldats liv vid tiden för Poltava.
 
En menig soldats öde.1742 22 martii dog gle. kyrckovactaren och förafskedade soldaten Anders Zachrisson Goliath, född år 1681 i Forsbo, Möklinta. Lärdt skomakarehandtvärket i Möklinta i 6 åhr och i Sala i 1 år. Bleff soldat för Goliaths rote 1700 och marscherade uth i fiendeland 1701. Togs till fånga af saxarna i ett parti 1705, vart utbytter igen, när fred slöts med Pålen, Saxen och åss åhr 1706 in mot hösten, gick så till arm?n igen och blef så vid den olyckliga actionen vid Poltava fången på nytt hoos Ryssarna, vistades så i Moscou i 13 åhr i ett bedröfveligt och svårt fångenskap, tills han 1721 gafs löös, när freden äntligt kom, och kom så hem 1722 vid midsommartiden, gifte sig i Moscou åhr 1712 med sin i sorgen nu efterlefvande maka hustru Maria Persdotter, födder i Narven; aflade och födde tillsammans i Ryssland 4 barn, 2 söner och 2 döttrar, af hvilka en dotter och tvenne söner nu lefva, och här under hemresan på Siön födde tvillingar, en son och en dotter, af hvilka sonen dog straxt de kommit hem, och sedan födde en dotter, så att 2 söner och 3 döttrar ännu lefva. Fick så afsked ur krigstjensten vid gen. mönstring i Vesterås år 1729 i sept. Blef antagen till kyrkovacktare 1734, vid hvilken beställning han skickade sig till alla delar flitigt och vackert samt i allmänna lefvernet varit allom upriktigt och ärligt. Sin gud fruktade han af allt hjerta. Emot sin k. maka var han en trogen man och för sina barn en huld fader. Drogs eljest med tungt bröst, omsider siuknade han för håll och sting, då om 4 de dagen han kom hem från kyrkan. Lät kallas til sig sin själasörjare den 21 och gjorde ett vackert skriftemål, blef så delaktig av den dyra nattvarden och Syndernas förlåtelse och beredde sig till en salig hädanfärd, då han ock stilla afled kl. mellan 5-6 om aftonen, sedan han christeligen lefvat i 61 åhr. Begrofs på kyrkogården öster om kyrkan och njöt klockor och bårtäcke fritt för sin fattigdoms och trogna tjänsts skull.
 
Angående hans hustru, så verkar ej patronymikonet i citatet ovan stämma, då hon ju skall ha varit dotter till skräddaren Jan Westphal i Narva.
 
Mvh
Lars-Erik Gustavsson

2001-03-08, 14:07
Svar #27

agnetah Hammarström

Tack Lars-Erik
Jag får kolla hans hustru lite nogrannare.
Karl Larssons bok finns i mitt föräldrahem
men jag har inte tänkt på att titta i den.
 
  /hälsningar agnetah

2001-03-12, 13:41
Svar #28

Leif Larsson

Knekten Michael Wästerberg f 1666, Soldattorpet Grän Rasbo
 
Hej Solveig Johansson
Hur mycket uppgifter har Du ang ovanstående knekt. Han kan vara född i Almunge.
 
Hälsningar
 
Leif Larsson

2001-03-12, 19:16
Svar #29

Solveig Johansson

Hej Leif
Uppgifter om
Mikael Västerberg Johansson
F 1666 Almunge
Ant 1709 Avsk 1717 Gammal o oduglig
Är soldat vid Rote 42 Grän Rasbo
Hälsningar Solveig

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna