ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-10-02  (läst 2874 gånger)

1999-05-28, 21:57
läst 2874 gånger

Utloggad Kenneth Mossberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 14:03
    • Visa profil
Hej Stefan!
Din soldat kan ha blivit befordrad innan han dog, då kan han finnas i Militie-räkenskaperna för detta Regemente. Dessa förvaras också på Krigsarkivet. Även om möjligheterna är små, gör ett försök med detta material.

1999-05-30, 22:57
Svar #1

Utloggad Per-Åke Moström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2014-10-23, 17:32
    • Visa profil
Till Per Bjurling.
Jag har tittat lite amatörmässigt på min släkt och här är några uppgifter:Johan Moström,brukssmed,
f. 1/10 1792 komtillNorrbärke(NedreHagges)1817(vet ej varifrån) och fick bl.a. en son, Johan Jacob Moström 1815 el. 1820. Denne flyttade till Nyhammar 1840. Fick sonen Johan Gustav M. 1840. Denne Gustav är min farfarsfarfar. Troligen är Moström en smedsläkt som flyttat runt i Bergslagen, men jag har träffat Moströmare som har rötter både i Värmland och i Umeåtrakten. Möjligen finns en gemensam nämnare längre bakåt, men jag har inte haft tid eller ork att kolla vidare. Enligt min farfar finns det anor i vallonsläkt, men det kan ju vara hörsägen.  
Hälsningar Per-Åke Moström

1999-05-31, 22:59
Svar #2

Bo Engman

Hej,
Jag försöker kartlägga knektarna vid Vadstena Kompani. Har börjat i slutet på 1800-talet och går så sakteliga bakåt i tiden. Har i mitt register ca 300 knektar, med och utan familjeuppgifter. Svara gärna på frågor och tar gärna emot uppgifter om detta kompani och dess knektar.

1999-06-08, 23:23
Svar #3

Anna Orebrand

De indelta soldaternas liv i krig och fred är ganska väl dokumenterat idag. Nu undrar jag om det finns någon forskning som behandlar soldatänkornas vardag. Hur utvecklade sig deras liv efter makens bortgång? Hade de rätt till någon form av pension? Hur länge fick de stanna kvar på soldattorpet etc? Alla tips om litteratur som behandlar soldatänkornas liv mottages tacksamt!

1999-06-08, 23:43
Svar #4

Utloggad Mats K Månsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2010-09-25, 23:25
    • Visa profil
    • www.monsoft.se/mats
Hej Anna!
Jag vill gärna stoppa in en liten historia som visar på ett sätt att lösa problemet. Min ana Nils Blixt från Norra Fågelås(R) 'stupade' vid västra gränsen i dec 1808. Han ersattes snart i rullorna av en ny soldat från vargeringen. Denne, Jonas Blixt, fick ta över inte bara jobbet utan även namnet, torpet och änkan. Man får hoppas med hennes samtycke. Dom fick f.ö. 4 barn tillsammans utöver de tre hon hade med förste maken.  
 
För den militärhistoriskt intresserade så rör det sig om No:816 i Kongl. Skaraborgs Regemente till fots,Second Majorens Compagnie. 66 Systratorp i Norra Fågelås.
 
Jag kan ju samtidigt passa på att efterlysa uppgifter om dessa båda Blixtar och hustrun Anna Cath. Persdotter.

1999-06-09, 00:03
Svar #5

Anna Orebrand

Hej Mats!
 
Det var ett intressant inlägg du kom med. Det påminner om änkekonserveringen bland präster, som innebar att en nytillsatt präst gifte sig med sin föregångares änka. Det skulle vara intressant att höra om någon känner till hur vanligt detta förfarande var bland de indelta soldaterna.

1999-06-22, 14:19
Svar #6

Patrik Anderssom

Hej!  
 
När soldatens hustru blev änka kunde hon få ett, eller flera sk. nådeår. Någon som känner till vad nådeår betyder under 1700- och 1800-talen? Var innebörden annorlunda beroende på sekel? Hur var änkornas sociala situation och status i samhället?  
 
All kunskap härom mottages med stor tacksamhet!

1999-06-23, 21:47
Svar #7

Utloggad Leif Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 344
  • Senast inloggad: 2023-10-25, 18:33
    • Visa profil
Stefan Karlsson.  
En ofta förbisedd källa då det gäller soldater som deltog i krigen 1788 - 90 är Marinens rullor.  
I dessa finns varenda man som mönstrade in på fartygen, som regel på redden i Karlskrona, förtecknade. Det är alltså inte bara marinens manskap utan även officerare och manskap från kavalleri och infanteri som mönstras in. I detta material kan finnas någon ytterligare uppgift om din knekt. Rullorna finns mikrofilmade, se i SVAR-katalogen, och är mycket stora men lättlästa.

1999-06-28, 22:29
Svar #8

Utloggad Rolf Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2021-09-04, 20:30
    • Visa profil
    • hem2.passagen.se/mrwalker/index.htm
Hej!
Mycket värdefull kunskap om våra indelta soldater har jag funnit i Lars Ericssons bok Svenska Knektar. I kapitlet Soldaten till vardags, Stort hjälpbehov tar Lars upp situationen för soldatänkorna. Här nämns även s.k. nådeår, som innebar att änkan kunde uppbära sin bortgångne mans soldatlön under detta år. Att den nye soldaten ofta i krigstid gifte sig med änkan efter den stupade företrädaren tas upp i Svenska Knektar, kapitel Soldatens tjänstevillkor. Vad jag kan utläsa, var situationen för soldatänkorna i allmänhet svår och att de var utlämnade till socknens försörjning, men med stor variation inom riket.
Liksom du Anna, efterlyser jag litteratur och forskning kring soldathustuns och övriga familjens villkor. Alla tips är välkomna.
 
Passar även på att tipsa om den soldathistoria jag själv skrivit på och fortfarande utvecklar allt eftersom jag finner ytterligare uppgifter om min knekt, Sven Planck Wallpol: http://hem2.passagen.se/mrwalker/sven.htm

1999-06-29, 21:55
Svar #9

Utloggad Ann-Sofie Öman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 88
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 17:24
    • Visa profil
Hej!
Jag undrar om det finns någon information att få om min ana August Emil Nestor f. Breman.Han är född 17/1 1863 i Hannäs i Östergötland. Han bodde bla i Grefsätter: Smedstorp och i Stjelkhammar: Hålbäcken. Han var livgrenadjär och nu undrar jag om han finns med i något av de register som det talas om här.
 
Jag är tacksam för all hjälp som jag kan få.
Tack på förhand.
 
Ann-Sofie

1999-06-29, 22:54
Svar #10

Anna Orebrand

Hej Rolf!
 
Hjärtligt tack för dina tips! Den utmärkta boken Svenska knektar har jag redan tagit del av. Tyvärr nämns dock soldatänkans situation bara på några enstaka rader då och då. Detsamma gäller mycket av den övriga forskning som tar upp soldaterna och deras liv. Orsaken till mitt intresse är att jag precis har börjat skriva på en c-uppsats i historia, där jag har tänkt behandla soldatänkornas situation. De utgjorde en mycket intressant grupp i det gamla bondesamhället, eftersom de, till skillnad från t ex bondänkan, ofta tvingades börja om på egen hand efter makens död. Något officiellt skyddsnät för soldatänkan verkar inte ha existerat, trots att det bör ha funnits en medvetenhet om att hon ofta hamnade i en prekär situation om soldaten avled. De socknar jag har tänkt att undersöka är Altuna, Torstuna och Österunda i Uppsala län. Om någon har information om soldatänkor i dessa socknar eller litteraturtips om soldatänkans rättigheter/skyldigheter får ni gärna höra av er till mig!

1999-07-04, 20:59
Svar #11

Utloggad Rolf Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2021-09-04, 20:30
    • Visa profil
    • hem2.passagen.se/mrwalker/index.htm
Hej Ann-Sofie!
När man börjar forska efter indelta soldater börjar man lämpligast med att försöka hitta dem i generalmönsterrullorna. För att finna vid vilket regemente, kompani och rote knekten troligen tjänstgjorde vid utgår man ifrån den socken och det knekttorp eller boställe där kneckten bodde vi tiden han tjänstgjorde. När du har dessa uppgifter använder du lämpligast bogen: Statistiskt sammandrag af svenska indelningsverket, av Claes Lorentz Grill. (Se under Böcker, Uppslagsverk på Släktforskningsföreningens hemsida.) Boken kan du köpa genom Släktforskningsföreningen.
När du nämner Grefstrop och Smedstorp blir jag något frågande. Smedstorp är en socken i Skåne. Är det den du menar? Återkom gärna med uppgift om den socken August Emil Nestor bodde i när han var 25-35 år ska jag se om jag kan hjälpa dig var du ska börja söka.
 
                              MILITARIA
 
      . Faksimilutgåva 1988 av Landsarkivet i Göteborg och
      Sveriges Släktforskarförbund (utgavs ursprungligen 1855-58).
      Här får du svaret på frågan: till vilket kompani och regemente hörde
      soldaten som bodde i (exempelvis) Bergby. Oumbärlig för
      soldatforskaren.

1999-07-05, 21:22
Svar #12

Sture Byström (Sture)

Vem vet var Mårten Smed kommer ifrån:
Född:1784 Österbotten Finland
Död: 1860 03 02 Kalknäs Boteå sn(Y),
Yrke : Soldat,bruksarbetare,torpare
Gift:1819 09 15 Husum sn (Y)
Med: Anna-GRETA Vallgren
Född:1787 04 29 Husum sn(Y)
Barn: Johan Magnus    Född:1813 03 09
      Vilhelmina       --:1816 01 29
      Anna Carolina    --:1819 10 19 Nordmaling  
      Margareta Lovisa --:1823 04 22 Olovsfors
      Brita Johanna    --:1826 04 04 Gideå Bruk
      Maria Martina    --:1828 04 13 Gideå Bruk
 
Övr,   Soldat och korpral vid Hälsinge Regemente
       mellan 1804-1816.Gratialist.Afskedade  
       Corpralen 1816.Förärad med medallie för
       tapperhet i fält.
       Var tidigare gift. Men 1815 var han för-  
       lovad med Kierstin Persdotter hon bröt
       emellertid förlovningen.
       Bodde i Föränge,Järvsö sn (X) varifrån han
       25/6 1818 begärde utflyttningsbetyg till
       Västerbotten och Umeå.1818-1819 var han
       dräng i Könsa (Y).1819 gifte han sig och
       flyttade till Olovsfors Bruk,Nordmaling
       var bruksarbetare vid bruket t.o.m.1823
       Mellan 1824-1828 var han dagakarl vid  
       Gideå Bruk.Flyttar med sitt hushåll till
       Grundsunda(Y) 1828 03 08 God vandel.Blev
       landbonde i Lakamark(Y).Flyttar 1830 10 13
       till Boteå(Y),där han blir torpare i Kalk-  
       näs. Där han levde till sin död.

1999-07-06, 08:56
Svar #13

Utloggad Ann-Sofie Öman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 88
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 17:24
    • Visa profil
Hej Rolf!
Tack för din vänlighet att tipsa mig om hur man gör för att hitta sina soldater  som man har i släkten. Som du kanske förstår har jag inte hållit på så särskilt länge med släktforskning men jag lär mig mer och mer allt eftersom jag håller på.Den litteratur du tipsade mig om ska jag genast försöka att skaffa mig eftersom den verkar vara ett bra sätt att få mer information om det mesta när det gäller soldater man söker osv.
 
Sedan undrade du över Smedstorp och Grefsätter.  
 
Smedstorp är det hus där August Emil Nestor bodde med sin familj. Det tillhör Grefsätter hemman i Hannäs socken i Östergötland.
 
Detsamma gäller Hålbäcken som är torpet de bodde i och det tillhör Stjelkhammars hemman i Ukna socken i Småland. Hoppas att du fick svar på dina frågor annars får du höra av dig igen till mig.
 
Tack än en gång för din hjälp.
 
                   Hälsningar  
 
                   Ann-Sofie

1999-07-06, 09:12
Svar #14

Martina Dahlström

Hejsan!
 
Jag har en liten fråga som någon kanske kan svara på.  
Jag har hittat en soldat från Gryts Soldattorp, Gällersta (T) som dog 1788 enligt  husförhörslängden. Bredvid datumet står det något som jag har tytt till att han dog utomlands, men jag är inte riktigt säker och han finns inte med i dödboken. Troligtvis dog han väl i kriget 1788-90.
Skrevs soldater som dog utomlands inte in i dödboken? Och om så är fallet var kan man hitta något om omständigheterna kring deras död?  
 
mvh
Martina

1999-07-06, 10:21
Svar #15

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Till Martina, Nej, soldater som dog i fält skrevs inte in i dödboken för hemförsamlingen. Möjligen finns en anteckning i generalmönsterrullan om när han dog, eller i någon av de ofilmade rullorna på Krigsarkivet. Finns en bouppteckning efter honom kan det stå som dog i Finland eller något liknande. Man får ju också läsa den regementshistoriska litteraturen för att försöka få ett grepp om hur de (regementet) rörde sig under kommenderingen.

1999-07-06, 18:29
Svar #16

Utloggad Leif Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 344
  • Senast inloggad: 2023-10-25, 18:33
    • Visa profil
Till Martina:
Se mitt svar till Stefan Karlsson den 23 juni. Det kan finnas anledning att läsa igenom Flottans mönsterrullor för 1788 för att se om han finns med där med notering om dödsorsak. Rullan är stor men inte omöjlig att läsa igenom eftersom den är mycket ordentligt förd. Det räcker ju i detta fall att titta på inmönstrade från det aktuella regementet, troligen Närkes regemente och Kumla kompani.

1999-07-07, 08:09
Svar #17

Martina Dahlström

Tack Elisabeth och Leif!
Nu vet jag var jag ska fortsätta!
Men varför skrevs soldaterna inte in i dödboken?
Var det för att man inte kunde vara säker på att soldaten verkligen var död?
 
Martina

1999-07-07, 22:02
Svar #18

Utloggad Rolf Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2021-09-04, 20:30
    • Visa profil
    • hem2.passagen.se/mrwalker/index.htm
Se där, Ann-Sofie. Med hjälp av socknarna du angav, har jag hittat en möjlig rote där din knekt kan ha tjänstgjort som soldat. I Grill:s statistiska sammandrag ser jag att Andra Livgrenadjär Regementet hade 7 rotar i Ukna socken (sid 164 Grill, del I). Rote nummer 74 heter Stjelkhammar  och August Emil Nestor bodde ju i Hålbäcken under Stjelkhammar. Vidare finner man i Grill, att rote mr 74, Stjelkhammar tillhörde kompani nr 2, Tjust kompani.  
Lycka till i din soldat-forskning!

1999-07-08, 12:48
Svar #19

Utloggad Ann-Sofie Öman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 88
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 17:24
    • Visa profil
Hej Rolf, och hjärtligt tack för din hjälp. Nu vet jag både var jag ska leta efter min ana August Nestor och hur jag ska gå tillväga i fortsättningen när jag letar efter andra soldater i släkten. Tack än en gång. Hälsningar Ann-Sofie.

1999-07-09, 19:04
Svar #20

Utloggad Ann-Sofie Öman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 88
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 17:24
    • Visa profil
Hej Rolf!
Tack så hjärtligt för din hjälp. Nu vet jag både var jag ska leta efter min ana August Emil Nestor och hur jag ska göra i fortsättningen när jag letar efter  mina  soldater som finns i släkten.
Tack än en gång.
 
Hälsningar Ann-Sofie

1999-07-09, 19:07
Svar #21

Utloggad Ann-Sofie Öman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 88
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 17:24
    • Visa profil
Hej igen Rolf!
Om du undrar varför det har kommit in två likadana meddelanden till dig från mig är det för att min e-post inte fungerade som den skulle igår. Idag när jag skickade det nya meddelandet såg jag att det var två likadana. En enkel förklaring bara.
Ann-Sofie

1999-08-04, 10:38
Svar #22

Utloggad Lena Engstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 13:07
    • Visa profil
    • www.engstedt.se/genealogy
Hej!
Jag har en spännande episod i min släkt som jag ska försöka verifiera. Det handlar om officeren Fredrik Göran Engstedt som misskötte sig på sin post vid slaget vid Björneborg 1789. Jag har bevis på att han blev arresterad för sitt dåliga beteende som orsakade att ett antal människor tillfångatogs, skadades eller dödades och att några kanoner o. dyl föll i ryssarnas händer. Det finns även dokumenterat att han har misst tjensten 1790.  Däremot finns en släktsägen som säger att han rymde och blev krigsfånge och därefter slutade som kommendant i Archangelsk. Det är detta som jag ska försöka ta reda på om det stämmer.
Okända källor säger även att han var död 1825. De uppslag som jag har idag är att kolla igenom bouppteckningar på halvsyskon till Fredrik för att se om han nämns i dessa.  
Jag har även försökt följa honom i husförhörslängden men han försvinner därifrån.
Nu undrar jag om någon har några mera tips om var jag kan hitta ledtrådar till vad som hände honom efter 1790.
Hälsn. Lena

1999-08-04, 23:27
Svar #23

Peter Kristensson

Hej Lena!
 
Jag tror knappast att det stod något slag vid Björneborg 1789.
Vilket regemente tillhörde Fredrik Göran Engstedt?  
 
Hälsningar
Peter Kristensson

1999-08-06, 11:22
Svar #24

Utloggad Lena Engstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 13:07
    • Visa profil
    • www.engstedt.se/genealogy
Hej! Peter
Sorry, jag var lite snabb i vändningarna. Han tillhörde Björneborgs regemente, fänrik på extra stat.
Fredrik omnämns i Döbelns berättelse om fälttåget i Savolaks 1789.
Nu tror jag att det blev lite mer korrekt.
 
Hälsningar Lena

1999-08-06, 23:40
Svar #25

Utloggad Peter Berntsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 73
  • Senast inloggad: 2024-02-04, 09:55
    • Visa profil
Hej på er alla!
Vill bara informera om att jag scannat av Den indelta armén i Vartofta härad av Rolf Alnefelt vad gäller församlingarna Habo (R) och Gustav Adolf (R) och detta finns att läsa på:
http://home1.swipnet.se/~w-15995/soldat.htm

1999-08-31, 23:04
Svar #26

per bjurling

Jag undrar om någon som har läst på kunde hjälpa mig med ett mysterium. En förfader till mig, Förstärkningskarlen och jägaren Lars Moström vid Västmanlans regemente och Bergs kompani deltog i slaget vid Leipzig 1813. Vid hemkomsten från kriget var han dekorerad med inte bara svensk tapperhetsmedalj utan dessutom med kejserliga ryska st. Georgsorden, vilken tydligen var den normala tapperhetsmedaljen i Ryssland. Jag har bara hittat en ytterligare person som fick denna orden och som deltog i samma krigshändelser nämligen en hög officer i den svenska militärledningen; Magnus Björnstierna. Att det inte står något om varför den menige soldaten blev dekorerad är väl inte så märkligt, men Björnstierna var ju inte vem som helst. Har någon någonstans sett något som kan hjälpa mig att hitta uppgifter om vad som kan ha motiverat kejsaren av Ryssland att dekorera Björnstierna? Jag tänkte att man kunde få ledtråd till min förfader på så sätt. De kanske var på samma ställe. Jag har redan frågat Björnstiernas släktingar men de vet inget. Soldaten bytte namn till Liljeros när han blev indelt 1815.

1999-09-01, 23:11
Svar #27

Utloggad Rolf Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2021-09-04, 20:30
    • Visa profil
    • hem2.passagen.se/mrwalker/index.htm
Hej Per!
Jag antar att du varit på krigsarkivet och kollat, men jag ställer frågan ändå, eftersom det där kan finnas ett och annat.
Dessutom vill jag ge dig min adress till min hemsida där du kan läsa om min berättelse om Sven Wallpol under denna tid. Här finns även en länk till Jonas Bogrens levnad som lämnar en egen skildring från slaget vid Leipzig. Här är min adress: http://hem2.passagen.se/mrwalker/sven.htm

1999-09-28, 14:01
Svar #28

Ann-Christin Larsson

Hej!
Jag har hittat tre soldat-personer i min släktforskning, men jag har inte kunnat gå vidare bakåt i deras släkt, därför att det finns inga uppgifter i kyrkböckerna om varifrån de kommer.
De är:
1. Capitain Lorentz Boÿe (f. troligen runt 1721). Han var gift med Bolla Lisa Almgren (förmodligen också av militär släkt). De var bosatta i Jörlandas s:n och i Spekeröds s:n i Bohuslän.
2. Dragon Eric Duktig Swensson (f. 1773).
Han gifte sig med Gunilla Hindrichsdotter 1803 som ärvde gården på Ålkistebacken i Spekeröds s:n, Bohuslän, där bodde de.
3. Soldat Jon Grip Jonsson (f. 18/12 1793) gift med Greta Jacobsdotter. De bodde i ett soldattorp som hette Berghem i Spekeröds s:n, Bohuslän.  
Hur ska jag få reda på var dessa tre herrar var födda?  
Kan någon upplysa mig om detta skulle jag vara mycket tacksam.
Vänliga Hälsningar från Anki

1999-10-02, 17:50
Svar #29

Utloggad Bo Jansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2011-02-14, 09:49
    • Visa profil
Hej Anna Orebrand!
Hur går arbetet med din C-uppsats om soldatänkors situation i Altuna, Torstuna och Österunda?
 
Jag är intresserad av soldatförhållanden för just
dessa tre socknar.
 
Berätta hur långt du har kommit och om du kan dela
med dig av resultatet bl a till mig!
Hälsningar Bo J

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna