ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Saxsoldat  (läst 1374 gånger)

2014-10-21, 20:56
läst 1374 gånger

Utloggad Klas Kohlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2016-01-17, 20:52
    • Visa profil
Denna yrkesterm förekommer då och då i Köpings kyrkböcker i början av 1700-talet. Mig veterligt har jag aldrig stött på den förut och blev ansenligt fundersam. Dock tror jag mig i SAOB under uppslagsordet ’sax’ ha funnit ut hur en sådan soldat möjligen kan ha varit utrustad, om denna min förmodan är riktig vill säga,
citat: ”[color=0077aa] I) (i skildring av forngerm., i sht fornnord. förh.) kort (rakt o. eneggat) svärd l. stor kniv (använt resp. använd ss. stickvapen); jfr EN-BAK. (Fvn.) Sax, . . (sv.) Sax, ett stackot eneggiat Swärd, Enbak. - - - Sax, Saxsvärd, eller Handsax betecknar ett mindre svärd, ämnadt till styng. HOLMBERG Nordb. 547 (1854)[/color]”.
 
Kan det verkligen vara så, att vissa soldater uteslutande(?) var vapenutrustade med endast ett kort, knivliknande svärd?  
Man kunde annars tänka sig soldater som lade ut ”trampminor” för fienden i form av björnsaxar. Eller var de månne en typ av väktare med rätt att fånga in en misstänklig person med en så kallad ’brandvaktssax’ eller ’bygel’ (vilket för övrigt givit oss slangordet ’byling’)? I min barndom kallades brandmän 'brandsoldater'. Månne är en saxsoldat en anställd i stadens tjänst och inte i rikets. Emellertid har jag i samma böcker även sett personer med yrkesbeteckningen 'stadstjänare'.
Finns det någon som verkligen vet vad en saxsoldat är?



2014-10-22, 05:22
Svar #1

Utloggad Cristoffer Stenberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2018-03-23, 13:53
    • Visa profil
Hej.
Kan det inte vara så att det rör sig om saxiska krigsfångar?  
 
Mvh Cristoffer

2014-10-22, 10:20
Svar #2

Utloggad Klas Kohlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2016-01-17, 20:52
    • Visa profil
Cristoffer, du är sannolikt rent ordmässigt svaret på spåret. Jag googlade just nu på vinst och förlust på Saxiska regementet, och det fanns verkligen ett sådant. Dessa soldater torde ha hört till detta regemente. Jag tänkte inte i de banorna igår.
Jag har stött på beteckningen 'livgrenadjär, 'femmänningssoldat' m.fl. men annars tror jag mig inte ofta ha stött på benämningar som hänvisar en soldat till ett specifikt regemente.
 
Mvh Qlaz

2014-10-22, 13:15
Svar #3

Utloggad Cristoffer Stenberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2018-03-23, 13:53
    • Visa profil
Är bilden från en födelsebok? Vilket årtal? Tror snarare att dom är tagna krigsfångar skeppade till Sverige och just i detta fall för dessa, förlagda till Köpings stad. Speciellt eftersom du säger att det rör sig om tidigt 1700-tal.

2014-10-22, 19:14
Svar #4

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15311
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 17:06
    • Visa profil
Här finns en del att hämta:
Anbytarforum » Militaria » Regementen » Sachsiska infanteriregementet

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna