ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ryttmästare  (läst 3076 gånger)

1999-04-07, 18:15
läst 3076 gånger

Utloggad Johnny Nyberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2023-07-25, 15:43
    • Visa profil
Hej
Enligt Svenska Adelns Ättartavlor ska FREDRIK Stierncreutz ha dött på regementsmötesplatsen Ränneslätt den 10/ 6 1869.
Finns det något mer att hämta i något arkiv?
Med vänlig hälsning
Johnny Nyberg

1999-04-08, 06:47
Svar #1

Carl Szabad (Carl)

Eftersom du lagt frågan under Yrken - Ryttmästare antar jag att det är i den rollen du undrar. Och då finns i första hand Krigsarkivets kortregister över officerare med hänvisning till de handlingar han är omnämnd i. Sedan finns också Krigsarkivets och Riksarkivets Biografica-samlingar som det kan löna sig att leta i.

2010-10-09, 22:39
Svar #2

Utloggad Leif Hedberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1693
  • Senast inloggad: 2017-08-28, 16:21
    • Visa profil
Ja, sa vad var da en ryttmastares roll?
mvh
Leif Hedberg

2010-10-10, 06:29
Svar #3

Carl Szabad

Wikipedia:
 
Ryttmästare är en äldre benämning på officer i kavalleriet, motsvarande dåtidens kapten i andra truppslag.
 
Ryttmästarens ursprungliga rang är inte direkt jämförbar med kaptenens rang av idag. Trupporganisationen innan Gustav II Adolfs reform, som slutgiltigt genomfördes först ca år 1626 var annorlunda. Kavalleriet hade innan reformen varit indelat i fanor vars chef kallades ryttmästare (infanterienheten kallades fänika). En fana bestod i fredstid av ca 150 ryttare medan antalet vid strid normalt uppgick till ca 500, men kunde var ännu fler. Löjtnanten hade näst högsta rangen, åtföljd av fänriken som var den som red med standaret. Löjtnanten och fänriken åtnjöt dock samma sold. Ryttmästarens rang kan i krigstid anses ha legat närmare överstens rang än kaptenens även om överstens rang även existerade öfferste öfver allt krigzfolket. Överstens rang var dock mer jämförbar med den senare tiders general.
 
Det förekommer än idag att en officer av tradition tituleras ryttmästaren (bestämd form singularis). Chefen för Livgardets livskvadron är för närvarande (?) ryttmästaren Jonny Lindfors. Rm Jonny Lindfors har majors grad.

2010-10-10, 18:44
Svar #4

Leif R. Blom

Wikipedia:
 
Kornett var till 1835 den lägsta officersgraden i kavalleriet och motsvarade fänrik i infanteriet. Titeln kommer av kornett, en äldre benämning på ett kavalleristandar. I ett kavallerikompani fanns två kornetter. Premiärkornetten (förste) som hade den högre rangen av de två och sekundkornetten (andre) som red med kompaniets standar och följaktligen var den yngre av de två.
 
Mvh Leif R.

2011-12-14, 19:24
Svar #5

Utloggad Moderator Yrken

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
För att undvika dubbelarbete, och då det handlade om en ren personfråga, har en efterlysning efter ryttmästaren Elias Mallin raderats med hänvisning till att en diskussion om hans släkt redan förs under . Ett inlägg har flyttats till Övriga släkter - R » Rosenström.

2022-06-16, 10:58
Svar #6

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1245
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:21
    • Visa profil
Hej,

När jag har tittat i GMR från omkring 1700 har jag hittills fått uppfattningen att ryttmästare var chefer över kompanier (med ryttare). När jag nu tittar i GMR 1712 för "Nylands och Tavastehus läns kavalleriregemente" (citatet är taget från Riksarivets hemsida, men i själva rullan står "Rulla uppå Öfwersten högvälborne h. Anders Erich Ramses Regemente") har jag sett att de flesta kompanier har namn efter olika ryttmästare (som bör ha varit chefer för respektive kompani), men ofta dyker namn på andra ryttmästare upp bland rusthållen(?)/ryttarna vid de olika kompanierna och jag har tolkat dessa ryttmästare som rusthållare med tjänare/ryttare. Jag undrar om dessa ryttmästare var chefer över kompanier vid andra regementen än det ovan nämnda regementet. Besiktningen för GMR 1712 gjordes under krigstid. Har det något att göra med användningen av titeln ryttmästare (dvs eventuell var vissa ryttmästare inte chefer för kompanier)?

Vänliga hälsningar,
Jan Johansson

2022-06-16, 15:26
Svar #7

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 952
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 13:45
    • Visa profil
Rusthållare är den som är ägare/arrendator på en Hemman som är skattelagt till Kavalleriet. Vilken titel denne har är oväsentligt för Regementet, utan Kronan behöver bara veta vem som har huvudansvaret när årliga räntan används för att rusta en Ryttare istället för att betala en omvägen via kronan. Var och när en Ryttmästare som också är Rusthållare är i tjänst får forskaren undersöka. Det kan vara vilket Kavalleriregemente som helst.

2022-06-16, 18:57
Svar #8

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1245
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:21
    • Visa profil
Hej Lennart,

Tack för ditt svar!

Bara för att bekräfta och för att förtydliga min fråga:

Var den person, som blev kallad ryttmästare, alltid i tjänst vid ett regemente (eller dyligt), eller kunde han bli kallad så ändå (tex som rusthållare utan tjänst vid något regemente)? I Riddarhusets genealogier har jag stött på uttryck som blev kallad ryttmästare, om jag minns rätt under släkten Rennerfelt. En annan möjlig tolkning, kanske, av uttrycket "blev kallad ryttmästare" är att personen var anställd vid ett regemente, som inte var ett kavalleriregemente, men ändå blev kallad ryttmästare av någon anledning. Finns den möjligheten?

Vänliga hälsningar,
Jan

2022-06-16, 21:07
Svar #9

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15282
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 21:24
    • Visa profil
Rusthållaren skaffade häst, rustning och karl till rusthållet (hemmanet) han förestod
antingen han var ryttmästare, själv ryttare, bonde eller något annat.
Ryttmästare var en titel inom kavalleriet.
Han behövde inte vara i tjänst, han kunde ha tagit avsked
men hans rang och titel var likväl ryttmästarens livet ut.
En löjtnant som fick avsked fick kanske  förmånen att avskedas
med hedersutnämningen "ryttmästares namn, heder och värdighet".
Det kan vara det som menas med "blev kallad ryttmästare".

2022-06-17, 10:41
Svar #10

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1245
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:21
    • Visa profil
Tack för svar Eva!

Det föll mig inte in att en militär tjänstegrad/rang kunde användas som titel av en person, som tagit avsked ifrån sin militära tjänst. Det kan nog vara en förklaring åtminstone till en del av de många registrerade rusthållare, som hade titeln ryttmästare i Nylands och Tavastehus läns kavalleriregementes GMR 1712. Jag misstänker att det var en sådan självklarhet att det kan ha varit svårt att tolka min ursprungliga fråga.  :)

Det finns alltså två möjliga förklaringar till de många ryttmästarna:
1) personen var i tjänst som ryttmästare vid ett annat regemente (eller vid ett annat kompani i samma regemente - vilket inte är fallet med berörda regemente)
2) personen hade titeln ryttmästare men hade slutat sin tjänst som ryttmästare, eller möjligtvis som löjtnant

I de fall en person blev registrerad med benämningen "ryttmästare" som tjänstegrad var dess namn alltid registrerade bland officerare vid det kompani där personen tjänstgjorde. En person som inte tjänstgjorde, eller hade tjänstgjort, som ryttmästare (eller möjligtvis som löjtnant) kunde heller inte använda, eller ha fått, titeln ryttmästare. Endast vid kavallerier, och inte vid någon annan typ av truppslag, användes tjänstegraden ryttmästare.

Hoppas jag har summerat informationen rätt!

Vänliga hälsningar,
Jan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna