ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pionjär  (läst 955 gånger)

2004-12-21, 18:43
läst 955 gånger

peterwernqvist

Pionieren Peter Petersson Blomqvist född 1797 06 26 i Misterhult
 
Vad är en Pionier och är Blomqvist ett soldatnamn.
Mvh Peter Wernqvist

2004-12-22, 16:07
Svar #1

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Enligt SAOB är en pionjär en soldat tillhörande ett militärt förband med uppgift att röja vägar, slå broar, gräva skansar o. på annat sätt förbereda de stridande truppförbundens framryckning o. stridsvärksamhet.
 
Det finns en särskild diskussion om namnet Blomqvist, fråga gärna där istället så blir det lättare för alla Blomqvist-kunniga att se din fråga.

2012-02-11, 12:28
Svar #2

Anette Tuores

Hej
Jag söker efter Olof Nordqvist född 1815 (Örkened?)  
Han står som fd pionjär när han 1837 flyttar in till Vänersborg från Karlsborg.
Jag hittar honom i Karlsborg AI:1 sid 15 och AI:4 sid 25 nr 69 inflyttad från Engelholm.
Jag hittar honom inte i Örkened eller i Engelhom. Finns det någon längd att läsa om pionjärerna där? Om hans far hette Nordqvistb eller om Han tidigare var soldat och fick det då. Senare är han fältmusiker i Västgöta Dals regemente.
Jag har läst att pionjärerna ofta var straffångar men också kunde vara vanliga män som behövde arbete.
Tacksam för all hjälp att komma vidare.
Anette

2012-02-11, 12:57
Svar #3

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
En sak är titulaturen pionjär en annan att tillhöra Pionjärkåren. I början av 1800-talet bildades statliga arbetsinrättningar för personer som saknade laga försvar. År 1804 skapades ett antal arbetskompanier - senare ombildat till den s k Kronoarbetskåren - och 1827 tillkom Pionjärkåren. Dessa inrättningar var tänkta att för offentliga arbetsändamål hålla ”vanartiga personer som saknade laga försvar och utstraffat militärt manskap”.
Hälsar Mats

2012-02-11, 19:07
Svar #4

Anette Tuores

Hej Mats
Den Olof jag letar efter står i inflyttningsboken som fd pionjär och i hfsl i Kungl. Pioniär Corpsen.
Har han då titulerat sig eller tillhört kåren?
Han flyttar dit 1832 frång Engelholm. Vilka böcker kan jag hitta honom i och om det var straffarbete så bör det väl finnas någon längd som följer honom.
mvh Anette

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna