ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-10  (läst 2150 gånger)

2003-01-23, 07:44
läst 2150 gånger

Utloggad Elisabeth Leek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 458
  • Senast inloggad: 2014-09-23, 15:37
    • Visa profil
Hej Johan
 
Husar är ingen officerare utan en vanlig ryttare. Kanske kan Skånes knektaregister ha honom inlagd i sin databas.
 
Hälsningar från Elisabeth Leek
Smålands Soldatregister

2003-01-23, 22:01
Svar #1

Utloggad Rolf Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2021-09-04, 20:30
    • Visa profil
    • hem2.passagen.se/mrwalker/index.htm
Hej Johan
Nils Peter Sydow var troligen ryttare i Skånska Husar-Regementet. Detta kavaleriregemente var indelat i 1000 nummer, så kallade rusthåll. Jag kan inte finna något rusthåll i S:t Petri församling och inte heller i Bjäresjö församling. Men var han husar och bodde i denna trakt talar allt för att han tillhörde detta regemente.
Vill du se husaruniformer från denna tid kan du besöka min hemsida:  
Uniformer
Jag ska även sända dig ett email med bild på uniformer från Skånska Husar-Regementet.
Hälsningar
Rolf Ström

2003-01-23, 22:09
Svar #2

Utloggad Rolf Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2021-09-04, 20:30
    • Visa profil
    • hem2.passagen.se/mrwalker/index.htm
Hej igen Johan!
Vill du få mer information om Skånska Husar-Regementet eller som det hette före 1807, Norra Skånska Kavalleriregementet, så rekommenderar jag Hans Högmans sida om Svensk militärhistoria
Hälsningar
Rolf

2003-01-24, 13:15
Svar #3

Utloggad Johan Lembke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 262
  • Senast inloggad: 2010-05-17, 23:16
    • Visa profil
Rolf,
 
Hej. Toppen! Tack för all information om husarer i Skåne och bilderna. Mycket uppskattat. Jag delar med mig information om jag får en bekräftelse (se nedan)
 
Elisabeth,
Tack för tipset. Jag har nu skickat en förfrågan till knektregistret. De kanske kan gräva upp lite mer information om husaren Nils Peter Sydow. Tack!
 
Ha en trevlig helg.
Johan

2003-02-01, 00:32
Svar #4

Birgitta Ohlsson

Hej
 
Söker information om major Spilhammar. Jag vet tyvärr inte vad han hette i förnamn. Han hade en dotter som hette Anna och var född före 1676. Det är allt jag vet. Finns det någon som har några upgifter om major Spilhammar eller någon som kan ge mig ett tips på hur man kan få reda på vem denne major var?
 
Tackar på förhand
 
Med Vänlig Hälsning
 
Birgitta

2003-03-17, 18:32
Svar #5

Utloggad Ylva Silverbern

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 514
  • Senast inloggad: 2021-12-27, 17:57
    • Visa profil
Hjälp!
 
Finns det någon slags register eller rullor över officerare när man inte vet vilket regemente som vederbörande tillhörde? Jag söker uppgifter (föräldrar, syskon, barn osv) rörande kapten Gust. Christoffer Blåck som dog i Kristianstad 1710-05-01.
Mycket tacksam för all hjälp.
 
Vänliga hälsningar
Ylva

2003-03-17, 20:58
Svar #6

Utloggad Rolf Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2021-09-04, 20:30
    • Visa profil
    • hem2.passagen.se/mrwalker/index.htm
Hej Ylva!
Boken Lewenhaupts Karl XII:s officerare finns i bl.a. Krigsarkivets bibliotek och denna skulle säkert kunna vara till din hjälp.  
Hälsningar
Rolf

2003-03-18, 09:46
Svar #7

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4764
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 15:06
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Tyvärr finns inte ovan nämnde Blåck med i Lewenhaupts bok.
Däremot finns en Otto Fredrik Block f 1686 i Brandenburg upptagen.

2003-03-21, 15:53
Svar #8

Tor Ahlgren

Hej
Jag söker uppgifter om Lars Adolph Kjellman-Mannerhierta.
född 1688 i Östergötland,död 1758 i Västergötland.
Jag vill veta allt om hans civilla levnad
Var bodde han i Västergötland?
Vem var han gift med?
Barn?
Släktingar och umgänge?
Mycket tacksam om någon kan hjälpa mig.
MVH
Tor

2003-03-21, 16:28
Svar #9

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tor Ahlgren,
Om jag inte missminner mig har Du frågat tidigare. Min fråga är vad Du redan vet, så jag vet vad som behöver kompletteras. Har Du tagit del av Elgenstierna t ex? Blir konfunderad då Du skriver Östergötland ovan ....
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2003-03-21, 22:41
Svar #10

Utloggad Christer Nede

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 954
  • Senast inloggad: 2020-10-24, 16:27
    • Visa profil
Hej !
Finns det någon som vet något om sekundlöjtnanten J.S.G Lundegren. Han tillhörde Hallands regemente - 22.infanteriregementet och antogs som frivillig till dansk-tyska kriget d. 13/4 1864 och dog efter slaget vid Dybböls skansar 1864. Han sårades d. 18/4 och avled på ett tyskt fältlasarett i Stenderup d. 27/4.
Anledningen till att jag söker få veta mera om honom är, att min mormor född Lundegren hade ett äldre syskon, som jag aldrig har lyckats hitta och han skulle kunna vara en kandidat. Det jag önskar veta om honom är personuppgifter, var han var född, föräldrar etc. Detta är naturligtvis en ren chansning, men frågar man inte, så ....

2003-03-22, 12:12
Svar #11

Tor Ahlgren

Hej Olle
Jag har länge sökt ursprunget till Christina Preutz,gift 1737 i Dörarps socken,Småland,med
löjtnant Lambrecht Rudolph Gieschen.Enligt uppgift i domboken var hon anförvant med major
Mannerhierta.Christina finns inte i Småland före
vigseln.Nu har jag funnit hennes syster,Brigitta Catharina Preutz gift med mönsterskrivaren Lars Udd i Norra Lundby socken,R-län.I grannsocknen
Skärvs kyrka begravdes 1758 Lars Adolph Mannerhierta.
Jag hoppas på detta sätt få reda på släktskapet
och finna Preutzarnas ursprung.
MVH
Tor
PS. kan Du hjälpa mig och nio andra forskare,spridda över landet, som söker samma är vi mycket tacksamma DS.

2003-12-26, 18:24
Svar #12

Utloggad Conny Sundqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2015-10-01, 19:08
    • Visa profil
Hej !
 
söker uppgifter om  fältväbeln Petter
Björkman i Undersåker, Jämtland. Han får en
son år 1728 Johan Pärsson Frisk i Undersåker
hans hustru är Brita Jönsdotter Smedberg.
Undrar vilket regemente Petter tillhörde och
när han var född ?
 
Med vänlig hälsning
 
Conny

2004-01-07, 21:55
Svar #13

Utloggad Robert Hill

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2014-02-06, 03:30
    • Visa profil
Hej Conny Sundqvist.
 
I cant read or write much Swedish. Johan Persson Frisk is one of my ancestors and I am searching for  information about him and his ancestors also.
I have this information:
Johan Pärsson Frisk Född 1727-03-12 i Fors Jämtland. His father was Per Tillberg, Dragoon,
who was married to Maria Persdotter. I don't
know if this information is correct. I am still
searching other information that may exist. My information comes from a family register cd for
Torp Medelpad.  
Robert Hill

2004-01-18, 20:20
Svar #14

Utloggad Conny Sundqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2015-10-01, 19:08
    • Visa profil
Hej ! Robert
 
Jag har fått dessa uppgifter om att Johan
Perssons Frisk föräldrar skall, vara Petter
Björkman och Britta jönsdotter Smedberg från
Undersåker,Jämtland av soldatforskare Karl Göran
Eriksson från Uppsala.
 
Med vänlig hälsning  
Conny

2004-01-24, 20:51
Svar #15

Birgitta Ohlsson

Vad innebar det att en officerare blev reformerad?  
 
Mvh
 
Birgitta

2004-01-25, 10:44
Svar #16

Bengt Nilsson

Så här säger SAOB:
 
3)  
# (?); jfr dock slutet) mil. med avs. på trupp: (upplösa o.) formera i l. till ett nytt förband.
 
Alle besolningz Compagnien skole reformerede ..blifua. RR 1622, s. 31 a.  
-- särsk.  
BRUK: (förr)
 
 
BETYDELSE: i p. pf.
i sådana uttr. som reformerad officer l. korp- ral o. d., officer l. korpral osv. vars befattning indragits (vanl. gm upplösning av det förband där han tjänstgjorde) o. som erhöll en lägre avlöning, tills han åter kunde få fast anställning.

2004-01-25, 10:52
Svar #17

Birgitta Ohlsson

Jaha det var när kompaniet blev upplöst och ett nytt bildades som officerarna blev reformerade. Jag vet ju att du om jag inte minns fel även berättade att man som officerare i fredstid blev degraderad för att senare åter befordras. Varför gjorde man detta? Hade det med lönen att göra eller?
 
Tackar för hjälpen av förklaringen av reformerad.
 
Mvh
 
Birgitta

2004-01-25, 15:40
Svar #18

Bengt Nilsson

Jag vet inte om jag har sagt något om degraderad, men det är möjligt. Det finns i alla fall en artikel i Släkt och hävd 1996:1 av C. von Warnstedt där han redogör för sekundbefälet och refomerade befälet. Jag tror den kan hjälpa till att besvara Dina frågor.

2004-01-25, 17:07
Svar #19

Birgitta Ohlsson

Var lite osäker på vem som sa att man i fredstid blev degraderad men chansade på att det var du. Någon var det i alla fall. Ok, jag skall försöka få tag i SoH 1996:1 får jag se.
 
Tackar
 
Mvh
 
Birgitta

2004-02-08, 17:59
Svar #20

Birgitta Ohlsson

Hej
 
Hittade i en bok som heter Kungliga Smålands husarregemente en uppgift i ett kapitel om tapperhetsbelöningar av adjunkt Christopher von Warnstedt s. :227 ”Mindre känt är, att konungen på den tiden i vissa fall tilldelade hela förband tapperhetsbelöning. Ett exempel härpå är ett Kungligt brev från julafton 1676, varigenom samtliga hustrur och änkor vid livregementet till häst under fyra år framåt befriades från mantalspenningars anläggande såsom tack för regementets insats i slaget vid Lund” I noten står att uppgiften är hämtad ur RR 1676 24/12. Är detta RR 1676 24/12 endast kungens brev? Om så är fallet är det känt om det finns noterat någonstans vilka hustrur/änkor som blev befriade från mantalspenningar?
 
Mvh
 
Birgitta

2004-02-08, 19:29
Svar #21

Bengt Nilsson

RR står för Riksregistraturet, vilket finns på mikrokort för det aktuella året. RR är i princip avskrifter av utgångna kungliga brev o.dyl.

2004-02-08, 19:57
Svar #22

Birgitta Ohlsson

Ok, då lär jag inte hitta någon änka där inte. Då är det troligtvis kört för nu har jag nog prövat alla vägar som finns.
 
Tack för hjälpen.
 
Mvh
 
Birgitta

2004-02-08, 20:42
Svar #23

Bengt Nilsson

Det skadar väl i och för sig aldrig att titta, man vet ju aldrig säkert förrän man gjort det.

2004-02-08, 20:52
Svar #24

Birgitta Ohlsson

Jo, det kan du ha rätt i. Gör väl ett försök att få tag i brevet.
 
Tack för uppmuntringen den behövde jag.
 
Mvh
 
Birgitta

2004-02-08, 21:59
Svar #25

Bengt Nilsson

Har Du inventerat de olika rullorna och andra regementshandlingar?  
 
I Släkt och hävd 1998 finns tre artiklar av C. von Warnstedt om personal vid Livregementet 1680-1709. Spilhammar nämns, fast det sägs förstås ganska lite eftersom han dog före 1680. Men artiklarna kanske kan ge några tips.

2004-02-09, 12:04
Svar #26

Birgitta Ohlsson

Jag har enligt Krigsarkivet alla de handligar som finns om Spilhammar. Det är 7 A4-sidor med mest besvärsskrivningar av ekonomisk art. Nu hör det till saken att jag tyvärr är ganska så dålig på att läsa denna gamla text så jag har ju inte lyckats tyda texterna. Släkt och hävd från 1998 skall jag skaffa. Jag såg också att det skulle finnas dokumenterat olika belöningsbrev utfärdade av kungen på universitetsbiblioteket i Örebro, jag skall försöka få tag i någon där som kanske kan hjälpa mig kontrollera detta.  
 
Mvh
 
Birgitta

2004-02-09, 17:41
Svar #27

Bengt Nilsson

Fast då menar kanske Krigsarkivet allt som finns förtecknat under hans namn i ett av deras kortregister vid forskarexpeditionen, dvs Biografica-samlingen? Eller hur uttryckte de sig när de sade att Du hade allt? Jag förmodar att Braunerhjelm på sin tid gick igenom en hel del, men kanhända inte allt..
 
Det är skada att Du inte lyckats tyda dokumenten. De kunde kanske ge några ytterligare id?er. Jag skulle förstås kunna ta en titt på dem, om Du vill. Perioden behärskar jag i alla fall rätt hyggligt och då brukar det gå lättare att tyda brevinnehållen också.

2004-02-09, 18:20
Svar #28

Birgitta Ohlsson

De uppgifter jag fått kommer dels från Biograficasamligen som du säger men också från Krigskollegii suppliker. Dessa är från åren 1671, 1672 och 1674. Vid ny kontakt med dem efterlyste jag uppgifter tidigare än 1657 eller mellan 1657-1670 men då fick jag som svar att jag redan fått allt de hade om Spilhammar. Jag skulle bli jätteglad och tacksam om du ville titta på texterna men tyvärr fattas en hel del ord eftersom de försökt få med dels huvudtexten i breven och dels en smalare remsa text till vänster vid kopieringen. Jag har skannat in dokumenten så om du vill kan jag skicka dem direkt. En fråga bara, har du bredband eller modem? Det rör sig om 6 stycken dokument på ca 200 kb vardera, tycker du att det är för mycket kan jag skicka dem  som vanligt brev? Kontakta mig i så fall på: gbj.olsson@telia.com
 
Mvh
 
Birgitta

2004-03-10, 22:32
Svar #29

Utloggad Knut Bryn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2008-03-31, 22:00
    • Visa profil
I det Trundheemske Regimentet som i 1658 ble satt opp av norske soldater, men med svenske offiserer, kalles en av kompanisjefene welb. Christopher Albrecht Hirsch. I en liten trykksak om dette regimentet omtaler forfatteren ham som Kapten von Hirscheit. Kan noen i dette nesten allvitende forum bekrefte eller avkrefte at originalens navn (Hirsch) er en forkortelse for kapteinens egentlige slektsnavn?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna