ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Musketerare / Musketör  (läst 1147 gånger)

1999-02-01, 20:45
läst 1147 gånger

Utloggad Marita Fagerlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2023-12-26, 13:10
    • Visa profil
Vad var en Mäsqvetare? Det verkar vara en militär titel, stämmer det. Tacksam för hjälp.

1999-02-01, 21:07
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Chansen att få ett korrekt och fullödigt svar ökar om frågan är någorlunda utförligt formulerad. Vilken tid och plats gäller det och i vilket sammanhang och i vilken källa är ordet omnämnt, exempelvis.
 
I det här fallet gissar jag att ordet är felläst och att det yrke som avses är musketerare eller musketör, som i äldre tider kunde stavas musqueterare och kanske också musquetare (muskötare). Bokstaven u skrevs i äldre tider vanligtvis med diakritiskt tecken och därför är det möjligt att av misstag läsa den som ä.
 
En musketerare var en beväpnad fotsoldat, upplyser boken Den militära terminologin i svenskan av Nils Törnqvist (1969).

1999-02-01, 23:48
Svar #2

Utloggad Marita Fagerlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2023-12-26, 13:10
    • Visa profil
Hej Håkan! Troligen har du rätt, det verkar rimligt. Jag har dock åter tittat i födelseboken från Ystad S:t Maria (1750-talet), där titeln finns på åtskilliga, och kan inte läsa det som något annat än Mäsqvetaren, Mösqvetaren eller möjligen Mäsqveteren. Men då den person jag sökt senare står antecknad som Korpral anser jag det som trolig att han var Musketör och prästen kan mycket väl skriva ett otydligt u. Tack för ledtråden, själv blir man ibland blockerad.

2007-05-25, 09:07
Svar #3

Ulla Bagge

Erik Bengtsson (senare även Sjöberg)född 12/6 Fröån, Åre var musketer vid Vardöhus festning i början av 1870-talet.
Jag förmodar att en musketer var en fotsoldat med bössa. Men hur hamnade han där? Tog han värvning? Det var ju under unionstiden. Var det vanligt att man blev soldat i Norge då?
Ca 1875 återvände han gift med små barn till Åre så han blev inte yrkesmilitär utan var gruv- o sågverksarbetare.
Källa bl.a Digitalarkivet.no skannad ministralbok Finnmark, Vardö döpta 1871 sid 80 nr 19.
 
Tacksam för lite uppgifter om villkoren för en 20-årig soldat vid den tiden.
 
Mvh Ulla

2007-05-25, 15:57
Svar #4

Ulla Bagge

Ser att jag missade skriva födelseår för Erik Bengtsson. Det är 1848.

2011-10-21, 15:15
Svar #5

Utloggad Moderator Yrken

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Ett inlägg har flyttats hit från den numera raderade diskussionen Yrken: Yrken M-R: Musketer.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna