ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Marinsoldat  (läst 431 gånger)

2013-11-23, 17:51
läst 431 gånger

Utloggad monkey

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 722
  • Senast inloggad: 2016-06-05, 15:09
    • Visa profil
Min farfars morbror, Sven Niklas Klang Johannesson, står som marin soldat i hfl, Algutsboda AI:17, sidan 122. Är det samma sak som båtsman? Till Karlskrona 1866-09-?? enligt utflyttningslängden.

2013-11-23, 19:41
Svar #1

Utloggad benoi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 324
  • Senast inloggad: 2015-04-20, 21:31
    • Visa profil
Samme man som i rullan från 1863 för Marinregementets fjärde kompani dyker upp som nr 13?
 

 
[Flottans arkiv, Rullor på Volontär-, Sjöartilleri- och Marinregementena samt Mariniärkåren., SE/KrA/0500-0503/0503/036/VI /76 (1863-1866) - SVAR bildid: A0038212_00137]

2013-11-24, 11:11
Svar #2

Utloggad monkey

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 722
  • Senast inloggad: 2016-06-05, 15:09
    • Visa profil
Tyvärr inte. Min släkting hette Sven Niklas Johannesson Klang och var född 1837-04-16 i Tikaskruv, Ekeberga. Det finns flera med samma namn i Kronobergs län.  
Betyder marin soldat att han värvat sig frivilligt?

2013-11-24, 13:11
Svar #3

Lotta Nordin

Monica,
den person som Bengt visar ovan är densamma som du hänvisar till i ditt första inlägg.
 
I Algutsboda AI:17 (1855-1862) bild 135/sid 122 kallas han Nicolaus.
I Algutsboda AI:19 (1863-1870) bild 153/sid 142 kallas han också Nicolaus och får namnet Klang. Där står att han flyttar till Karlskrona 1866-04-20, attestnr 17.
I Algutsboda BI:3 (1860-1880) bild 52, finns han utflyttad nr 17, 1866-04-20(el. 21).
 
I Karlskrona amiralitetsförsamling BI:3 (1862-1884) bild 68/sid 63 finns han inflyttad som nr 74, 1866-05-14, till M.L. 4:13.
Och i Karlskrona amiralitetsförsamling AI:54 (1861-1865) bild 120/sid 115 finns han i 4:e kompaniet nr 13.
Han har tydligen varit inflyttad utan attest 1857 enligt den senare längden, och efter han fått attesten 1866 flyttar han tillbaka till Algutsboda 1866-07-18.
Han kallas hela tiden Nicolaus i dessa längder.
 
I födelseboken i Ekeberga kallas han Sven Niklas född 6/4 (inte 16/4) 1837, Ekeberga C:3 (1837-1878) bild 110/sid 207, och i Ekeberga AI:8 (1834-1839) bild 62/sid 56 ser det nästan ut som om namnet Sven är struket.
I Ekeberga AI:8 (1834-1839) bild 97/sid 91 dit familjen flyttar 1838 kallas han Nicolaus.
 
(Meddelandet ändrat av lotta 2013-11-24 14:30)

2013-11-24, 15:00
Svar #4

Utloggad monkey

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 722
  • Senast inloggad: 2016-06-05, 15:09
    • Visa profil
Tack Lotta för all information. Trodde inte att det var samma person eftersom både för- och efternamn (Johannesson) misstämde. Men ni har förstås  
rätt både du och Bengt.

 

Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna