ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lärstyrman  (läst 1075 gånger)

2011-02-08, 12:24
läst 1075 gånger

Utloggad Ingeborg Arvastsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2014-02-12, 08:26
    • Visa profil
Jag undrar vad en Lärstyrman är, eller kanske snarare vad denne hade till uppgift samt vilken grad det var (då jag tror att det är en grad inom flottan)?
 
Tack på förhand  
Ingeborg

2011-02-09, 08:11
Svar #1

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Ingeborg,
 
Jag har aldrig hört talas om att detta skulle vara en grad, jag kan tänka mig helt enkelt att det är en styrman under utbildning

2011-02-09, 21:38
Svar #2

Leif R. Blom

Ingeborg, så här skriver Claes Bernes på detta forum 2000:
En kofferdistyrman var utan tvivel sysselsatt i handelsflottan. Styrmän fanns även i örlogsflottan, men där hade de titlar som flagg-, över-, medel-, under- eller lärstyrman.  
Vilket inte säger att det är en grad, men en titel och en tjänst inom Amiralietet. Om du går till Gmr för Amiralitetet 1692, som finns hos Svar, så finns det gott om dem och de kommer ju före constplarna i ordning.
Som det låter, så var det väl där man började som styrman.
Mvh Leif R.

2011-02-12, 18:56
Svar #3

Utloggad Ingeborg Arvastsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2014-02-12, 08:26
    • Visa profil
Tack för bra hjälp på vägen  
 
/Ingeborg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna