ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Livdrabant  (läst 857 gånger)

2006-05-19, 15:36
läst 857 gånger

R. Easton

Jag vore tacksam för källtips angående Petter Magnus Qvintern / Quintern (har frågat tidigare om släkten under Övriga släkter: Qvintern) som, enligt Stockholms mantalslängd 1721, bodde i Ladugårdslandet övre och var Quartermestaren under Lijf Squadron.
 
1722 och 1724 kallas Q. löjtnant. När sonen Petter Magnus Q. togs in i barnhuset (Barnhus-Sök) kallas fadern afl. kvartemästaren vid liveskadern. Dottern Helena Eleonora Q. vigdes 1748 och då kallas hennes fader i ett kunligt tillstånd (?) rotemästare vid Kungliga Livskvadronen och kornett.
 
Elgenstiernas Ättartavlor uppger att Q. var livdrabant och löjtnant, död före 1737.
 
Är Livskvadronen densamma som Kunliga Livskvadronen, Karl XII:s drabanttrupp? Eller tillhörde Livskvadronen ett annat regemente? Kanske Livregementet till häst?
 
Krigsarkivets folk har anmält mig att det finns ingen påskrift om Qvintern i Livskvadronens/Livdrabantkårens avlöningslistor från 1710-1730-talet. Vet någon andra källor för Livskvadronens kvartermästare?
 
Robin

2009-02-06, 15:09
Svar #1

Utloggad Per Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 247
  • Senast inloggad: 2023-02-15, 17:32
    • Visa profil
Hej!
 
Jag söker en livdrabant Fredrik Mobach alt Moback som enligt det Dela Gardiska arkivet del 7 sidan 142 blev sårad i armen och sidan i slaget vid Narven år 1700. Jag har letat i generalmönstringsrullorna men de finns bara t o m 1697 och senare in på mitten av 1700-talet. Tacksam om det finns någon som kan ge mig tips om hur jag skall kunna få vidare underlag om denne livdrabant. Anteckningen i Dela Gardiska arkivet är det första tecknet utöver en mycket tidig anteckning livdrabant? som jag funnit i en äldre nu avliden släktings anteckningar att denne Fredrik M har funnits.
 
mvh
 
Per Lundgren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna