ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Linjedragon  (läst 999 gånger)

2010-10-28, 22:24
läst 999 gånger

Utloggad Ninnie Sandström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2011-05-17, 18:40
    • Visa profil
Jag har en anfader som gjorde tjänstgöring på Västgöta Lindragonregemente. Vad gjorde en lindragon?

2010-10-28, 22:57
Svar #1

Utloggad Moderator Yrken

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Ninnie!
 
Jag gissar att det har blivit en felläsning, och att det rör sig om Västgöta Linjedragonregemente. Detta regemente hette från början Västgöta kavalleriregemente från 1655, och omordnades till dragonregemente 1792 och hette mellan 1802 och 1806 just Västgöta Linjedragonregemente. År 1806 bytte man åter namn (och inriktning) på regementet, nu till Västgöta regemente (infanteri).
 
Tyvärr har jag inte blivit klok på vad förledet Linje- i Linjedragon innebär, men enligt Svenska Akademiens Ordbok är en dragon 1) i äldre tid benämning på krigsman tillhörande trupper (regementen) afsedda att utgöra ett mellanting mellan kavalleri och infanteri.
 
Jag har läst att det motsvarande Skånska Linjedragonregementet även kallades Lätta dragonregementet, så kanske Västgötarna hade en motsvarande funktion.

2010-10-29, 00:04
Svar #2

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Idén med dragoner var, att de skulle rida fram till fienden, sitta av och slå ihjäl fienden till fots. Därmed skulle de vara mera utvilade än infanteristerna, som fick gå eller springa fram till fienden. Detta fungerade dessvärre inte så bra i praktiken som i teorin, så i praktiken kom dragonerna att fungera som ett slags reservkavalleri, till sist som alldeles vanligt kavalleri.

2010-10-29, 01:34
Svar #3

Utloggad Ninnie Sandström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2011-05-17, 18:40
    • Visa profil
Tack för det, nu har jag lärt mig något nytt, det var trevligt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna