ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kronobåtsman  (läst 5001 gånger)

2004-01-27, 22:05
läst 5001 gånger

Utloggad Klara Norberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Vad var en kronobåtsman?
Jag har fått en uppgift om en anfader Olof Kingstedt f 1784 i Ängsbo, Söderala.  
Han ska ha varit ordin. kronobåtsman?
Och vart kan han ha fått namnet ifrån? Han är född Persson?).

2004-01-27, 23:18
Svar #1

Jessica Wahlén

Ring mig nån dag så ska jag berätta

2004-01-28, 00:53
Svar #2

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Kronobåtsman eller rotebåtsman var titeln för indelta soldater i flottan. De disponerade, liksom de flesta andra indelta soldater, ett soldattorp som kallades båtsmanstorp. De fick sig även tilldelat ett soldatnamn, precis som övriga indelta soldater. Namnet Kingstedt är således ett båtsmansnamn (soldatnamn). Du säger att han var född i Ängsbo. Det fanns en rote i Söderala vid namn Ängbo (ej Ängsbo). Han kan ha varit född i Ängbo. Du säger att han urprungligen bar patronymikon Persson. Det skulle kunna tyda på att han inte var son till en soldat, eftersom han då borde ha burit soldatnamnet från Ängbo rote. Dock fick soldaternas barn inte alltid soldatens namn på 1700-talet, det blev nog mer regel under 1800-talet. Så han skulle trots allt kunna vara son till en soldat från Ängbo rote, men huruvida han var det eller ej får din vidare släktforskning utvisa. Det fanns även en rote som hette Kingsta och det var naturligtvis den roten han hörde till (som båtsman) och från vilken han fått namnet Kingstedt. Om det finns en lokal hembygdsförening i Söderala (vilket det borde göra) kan de säkert upplysa dig om torpet finns kvar eller ej. Lycka till med din vidare forskning!

2004-01-28, 10:30
Svar #3

Utloggad Klara Norberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tord, du har helt rätt i att det ska stå Ängbo.
Barnen ärvde inte namnet Kingstedt, utan fick nöja sig med Olsson.
Olofs far var torpare...  
Finns några bra böcker om rotehistorian därom?
Jag har så många gårdar i min historia just kring Söderala som jag är nyfiken på.
Tack för din ovärderliga hjälp!
 
Jessica, det är hög tid att vi tar med oss ALL vår forskning och sammanstrålar igen. :0)

2005-05-19, 12:14
Svar #4

Per Vidar Bredesen

Hei !
 
Jeg fant denne diskusjonen/temaet; og har lest det med interesse.
 
Min tipp-tipp-tipp-oldefar Erik Olofsson Wik er også benevnt som Kronobåtsman.  Erik var fødd 08.desember 1759 i Solum i Sättna, død 6.april 1803 i Sillre i Liden i Medelpad.  Han var gift 4.november 1792 med Ingrid Persdotter, f. 05.juli 1757 i Åsen i Liden.  Erik og Ingrid bodde i Liden; og hadde barna Olof, f. 02.des 1793 og Pehr, f. 1800.
 
Jeg har fått forklart at Kronobåtsman i Erik's tilfelle betyder at han var utnevnt av Kronan til å ha overoppsyn med tømmerfløtningsarbeidet i en del av Inndals-elven.
 
Har denne forklaringen noen relevans; eller er det den militære forklaringen som er riktig?
 
 
Med vennlig hilsen 
Per Vidar Bredesen

2009-05-17, 21:20
Svar #5

Utloggad Maria Rosenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2017-01-17, 17:29
    • Visa profil
    • privat.bahnhof.se/wb446127/
Söker fakta om Kronobåtsman Abraham Nysten född omkr 1738, Dog. mar 10 1814 i malmö garnision församling.

2009-10-25, 13:56
Svar #6

Utloggad Inger Gillgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2010-03-20, 10:58
    • Visa profil
Hej!
Söker så mycket upplysningar som möjligt om kronobåtsman Hans Spelare, Vänge eller Viklau på Gotland, född omkring 1700.
mvh
Inger

2011-05-14, 08:45
Svar #7

Utloggad Johan Schalin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2011-10-01, 00:19
    • Visa profil
    • www.iki.fi/jschalin
Hej,  
 
Min kompis förfader kom enligt Korpo kommunionbok från Uppland. Han var enligt samma källa född år 1745.  
Hans namn var ERIC FLINK och hans yrke var KRONOBÅTSMAN.  
 
Han gifte sig den 6. December 1770 med Carin Henriksdotter från Jurmo by (och ö) i Korpo Socken i Åbolands skärgård. Hans första dotter föddes på Jurmo men sedan flyttade han till (fick ett sjösoldattorp på) Österskär i Korpo.  
 
Eftersom yrken gick i släkten antar jag att Eric var från Upplands skärgård kanske troligast från Roslagen (visst hörde Roslagen till Uppland i 1800-talets börjans språkbruk?) eller någon ö eller strand vid Mälaren.  
 
Kanske han kom till Korpo skärgård å yrkets vägnar då han träffade sin hustru, kanske han hade hunnit bli lotsdräng och seglade i österled och först efter ingånget äktenskap blev kronobåtsman? Alla andra möjligheter måste förstås också beaktas: kanske amiralitetets rekrytering på något sätt förde honom från Uppland till Åboland?  
 
Vet någon på basen av dessa data om han tjänade i armens skärgårdsflotta eller i högsjöflottan?
Man kan ju bara hoppas att han hette Flink vid födseln, annars blir det tufft att hitta honom! Är inte Flink ett landsoldatnamn snarare än ett båtsmansnamn?
 
Känner alltså någon till en Eric Flink, född i någon kusttrakt av Uppland år 1745 med en far som kanske var båtsman, lots, fiskare eller dyl.  
 
Johan Schalin

2011-05-15, 08:52
Svar #8

Utloggad Johan Schalin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2011-10-01, 00:19
    • Visa profil
    • www.iki.fi/jschalin
Min kompis anfader hette Anders Birhals och var (krono)båtsman på Rosala i Hitis i Åbolands östra skärgård.  
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/hiittinen/rippikirja_1746-17 63_jk721/38.htm  
 
Soldatnamnet verkar ha varit antaget åren före äktenskapet 1749, där han benämns Anders Birhals  
http://hiski.genealogia.fi/hiski?se+t265239  
 
Att namnet var antaget antyds kanske? av att han benämns Anders Hansson i en kommunionbok som är inledd 1746.  
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/hiittinen/rippikirja_1746-17 63_jk721/37.htm  
 
Anders dog 1754 då de två sönerna, vilka skulle komma att anta namnet Sjöström i vuxen ålder, var små. Släkten Sjöström hade kanske antagit släktnamnet Birhals om sakerna tillstånd hade varit ett annat?  
 
Märkas bör att Åbolands skärgård tillhörde amiralitetets rekryteringsområde. Är det möjligt att slutleda att Anders tjänade i högsjöflottan snarare än den nya skärgårdsflottan, som bemannades med många infanterister och var underställd landstridskrafterna?  
 
I samma socken är det svårt att hitta spår av Anders Hansson (Birhals), enligt kommunionboken född 1726.  
 
Min fråga till forumet blir nu om Anders Hansson ändå kunde ha flyttat in med sitt yrke och soldatnamn. Flyttade amiralitetet på båtsmän kanske för att förstärka de östliga flottavdelningarna mot det ryska hotet? Åtminstone i Blekinge fanns det båtsmän med namnet Birhals. Är det möjligt att Anders Hansson Birhals flyttat in från t.ex. Blekinge som följd av amiralitetets strävan att rusta upp flottan mot Ryssland.  
 
Och självklart söker jag föräldrarna för Anders (Hansson) Birhals f. 1726.
 
Johan Schalin
 
(Meddelandet ändrat av Djosh 2011-05-15 08:56)

2011-05-16, 23:18
Svar #9

Utloggad Johan Schalin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2011-10-01, 00:19
    • Visa profil
    • www.iki.fi/jschalin
Med rätt så stor säkerhet har Anders Hansson Birhals far funnits i Rosala år 1743. Då är han antecknad som far för Helena Hansdotter http://hiski.genealogia.fi/hiski?se+t261131
 
Jag tror man kan vara säker på att detta är Anders far eftersom Helena Hansdotters mor Beata Ericsdotter f.1718 i kommunionboken för står antecknad före dotter Lena Hansdotter och styvsonen Anders Hansson:  http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/hiittinen/rippikirja_1746-17 63_jk721/37.htm
 
Beata Ericsdotter har tidigare varit gift med en viss Båtsman Eric Liten. Han torde ha dött ca 1741 och Hans Birhals kan kanske ha flyttat in med änkan och övertagit Båtsmansbostället? Visst fungerade det så? Hans Birhals har dött före kommunionboken 1746-.
 
Nu kvarstår frågan om Hans Birhals kan ha hamnat i Hitis Rosala från t.ex. Blekinge som följd av amiralitetets rekrytering? Det är väldigt svårt att hitta något ursprung för honom i Hitis trots att dop-, vigsel- och begravningsböckerna verkar fullständiga. Det enda som lite påminner är en vigsel mellan en viss Hans Mattson från samma Rosala by och Elisabet Olofsdotter från Tynglax http://hiski.genealogia.fi/hiski?se+t265055 Årtalen skulle passa liksom förnamnet och byn Rosala. Elisabet kunde på basen av årtal vara Anders Hanssons f.1726 mor (dessutom verkar Hans Mattson ha varit far till ett oäkta barn Christin 1717: http://hiski.genealogia.fi/hiski?se+t260605). Helt oförklarat blir emellertid vart övriga data såsom barnens födsel och Elisabets död skulle ha försvunnit. Därför förblir invandring en stark hypotes.

2012-02-23, 23:33
Svar #10

Utloggad Moderator Yrken

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Ett inlägg har flyttats till Småland » Socknar » Gladhammar.

2012-07-30, 15:40
Svar #11

Utloggad Arne Fors

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2015-03-08, 16:12
    • Visa profil
Min fffffmff Eric Forss (1743-1800) var Kronobåtsman i Norra Iggesund från 1772. Finns det några arkiv man kan söka i för att få tag på mer information om hans tjänstgöring? Vilken båt tjänstgjorde han på? Var han med i ngt sjöslag? etc.
 
Även ngn källa som beskriver hur en kronobåtsmans liv kunde te sig runt den här tiden hade varit intressant.  
 
mvh
Arne Fors

2012-07-30, 22:41
Svar #12

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
I Krigsarkivet finns bl a båtsmansrullorna. Titta här

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna