ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kornett  (läst 4414 gånger)

2010-12-03, 17:31
läst 4414 gånger

Utloggad Brittmarie Källgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 650
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 16:22
    • Visa profil
Hej !
 Jag har i min forskning Nils Winberg (1686-1747). Han utnämndes av Karl XII till äldste cornetten i sitt compani år 1718. Jag har sett att cornett är den lägsta officerstiteln vid den tiden . Vad jag vet var Nils W ej adlig. Kunde man som vanlig bondson avancera till en officersgrad (även om den var låg)?
Han var troligen född i Vinslöv men ej hittad där.
MVH Brittmarie K

2010-12-03, 18:36
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej Brittmarie!
 
Detta har jag också undrat över; jag har själv en anas bror vid samma tid, Jonas Rafsten (mördad 1713). Han avancerade slutligen till kornett, och även om han vid ett tillfälle kallas Wälborne (när hans son föds 1710) kallas han varken förr eller senare så, och inget tyder heller på att han var adlig (eller blev adlad). Hans brorson Joseph Josephsson var en relativt fattig fiskare, så i så fall verkar Jonas ha avancerat endast genom sina egna meriter.
 
Jag har läst någonstans att Karl XII fick ta till desperata åtgärder, eftersom ju hela kompanier vid denna tid tillfångatogs och slogs ut. Jag har också, som du, hört att det i regel endast var adelsman som kunde bli officerare (och var de inte adliga så adlades de ganska snabbt efter sitt avancement). Eftersom nöden under Karl XII:s tid krävde det, var det - som jag förstått det - inte så väldigt noga med vem som placerades var, eftersom armén hade en hel del luckor att fylla (särskilt efter slaget vid Poltava 1709), och helst så snabbt som möjligt. Kanske någon annan vet bättre?
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2010-12-03, 21:05
Svar #2

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Redan från 1613 (Gustaf II Adolfs omorganisation av armén) blev det vanligt att de lägre officersgraderna var besatta av icke-adliga; man började värdesätta kompetens framför börd, dvs. en professionalisering av krigsmakten. Dock var de oadliga officerarnas mål oftast just en klassresa, dvs. att de skulle avancera och så småningom adlas.
Under andra halvan av 1600-talet var bara ca hälften av de lägre officerarna adliga. Däremot var så gott som alla - eller vissa år alla - de högsta officerarna (från överste och upp) adliga.
 
1723 blev vad som varit praktik i runt 100 år officiellt erkänt, med de nya adelsprivilegierna. Enligt dessa nya privilegier var det alltså bara de allra högsta officerstjänsterna som var förbehållna adeln.
 
Just det som Markus påtalar, dvs. att man snabbt var tvungen att fylla luckor i leden, var en starkt bidragande orsak till att man officellt bekräftade vad som redan gällde i praktiken.
 
Se t.ex. Stånd och genus i stormaktstidens Sverige, av Kekke Stadin.
 
Wälborne hade inte nödvändigt med börden att göra, utan kunde följa med jobbtiteln.
 
Ingela

2010-12-04, 13:35
Svar #3

Utloggad Brittmarie Källgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 650
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 16:22
    • Visa profil
Hej Markus och Ingela!
Vad jag vet stod det herr cornetten framför hans namn som enda tecken till att ev vara adlig. Men nu  har jag fått en ordentlig förklaring och tackar för det.
Trevlig 2:a advent önskar Brittmarie K

2010-12-04, 14:16
Svar #4

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej igen!
 
Det verkar nog som att han inte var adlig, och att det främst var bristen på militär personal som gjorde att ofrälse Nils (och även min Jonas Rafsten) blev kornetter. Man återfinner Nils i Adam Lewenhaupts bok Karl XII:s officerare (s. 763):
 
Winberg, Nils, f. 1686 i Skåne; korporal vid Skånska tremän. kav.-reg. 1711 16/3; kvartermästare därst. 1716; kornett därst. 1718 26/6; expektansfänrik vid Skaraborgs reg. (R. L. M.).
 
(R. L. M. står för vilka källor materialet hämtats ifrån; Riksregistraturet, Riksens ständers kontors Lönelikvidationer samt Militära meritförteckningar och meritlistor samt flottans meritlistor.
 
I Elgenstiernas ättartavlor över den introducerade adeln finns ingen släkt Winberg över huvud taget, och för säkerhets skull konsulterade jag Bernhard Schlegels & Carl Arvid Klingspors Den med sköldebref förlänade men ej å riddarhuset introducerade svenska adelns ättar-taflor (1875), men inte heller där fanns någon Winberg.
 
Med tanke på att riksregistraturet nämns bland Lewenhaupts källor tänkte jag att detta antagligen hade att göra med Nils Winbergs utnämning till kornett 1718, och jag hade rätt. Man finner hans utnämning i Riksregistraturet, volym 694 (juni-juli 1718), s. 1224 och framåt (Nils återfinns på s. 1226). Det är Karl XII som har givit fullmakten, daterad Strömstad den 26 juni 1718, och tydligen avancerade Nils för att löjtnanten Erik Bergner föreslogs och utnämndes till ryttmästare vid regementet. Detta medförde i sin tur att hela regementets manskap försköts ett steg uppåt och rördes om, vilket alltså även ledde till att Nils Winberg gick från kvartermästare till kornett vid Majorens kompani samma datum.  
 
Fullmakter för  
Officerare under  
Skånska Tremän-
ningeRegemen-
tet till Häst.
 
Wi Carl. etc.
Giöre witterligit, att såsom hos  
Oß till Ryttmästare wid Lif-
Comp. under Skånske Tremän-
ninge Regementet till Häst i
underdånighet föreslås Lieute-
nanten Oß älskelig Eric Bergner,
i anseende till deß skickelighet och  
altid betygade wälförhållande;
altså wele Wi härmed och i Kraft
af denna wår öpna fullmakt i  
nåder hafwa förordnat honom
Eric Bergner, att wara Ryttmä-
stare wid Lifcomp. under Skån-
ska TremänningeRegementet
till Häst, beståendes honom der-
wid den lön etc. det alle som etc.
till yttermera etc.
Carolus.
[...]
Majorens Comp.
[...]
Till äldste Cornet Qwartermä-
staren Nils Winberg. [...].
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2010-12-05, 11:48
Svar #5

Utloggad Brittmarie Källgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 650
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 16:22
    • Visa profil
Hej Markus!
Återigen måste jag tacka Dig för att Du lägger ner så mycket arbetet på att hjälpa och Din förmåga att leta upp ALLT.
Carl XII brev finns i Bertil Wilners forskning så det kände jag till men förklaringen ang hela kompaniets ändring  var väldigt intressant.
Jag har ju inte lyckats hitta honom i Vinslöf och helt säkert är det väl inte att han kommer därifrån. Dessutom fick han väl förmodligen namnet Winberg i samband med sitt militärskap.
MVH Brittmarie

2011-07-14, 16:06
Svar #6

Utloggad Magnus Moding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2016-04-07, 22:12
    • Visa profil
Min fraga galler inte graden cornett utan kapten. Jag har en ana, Adolf Fredrik Grunenberg som forst var officer i svensk tjanst. Han ska ha fotts i Tyskland, antingen i Luneburg eller Pommern. Darefter blev han kapten i forst ungersk och sedan mecklenburgsk tjanst. Hur vanligt var det att man vaxlade lojalitet och radde samma situation utomlands nar det gallde tillsattandet av officertjanster? Kan kaptensgraden ge en indikation pa att han skulle kunna vara adlig?  
Se:http://www.sgf.m.se/komplettera/messages/2/5.html?976988090 och Niclas Hertzmans hemsida om slakten Ingelsten/Palmblad

2011-07-15, 00:31
Svar #7

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Du har inte skrivit när detta inträffade.
 
Man kan dock generellt säga att nationalism var en en produkt av Napoléons härjningar i Europa. På t.ex. 1600-1700-talet var det mycket vanligt att man tjänstgjorde i olika länders arméer, oavsett det egna ursprunget.
 
I Frankrike fanns i ungefär 100 år, 1690-1791, ett svenskt regemente - Royal Suédois - där officerarna i huvudsak var svenskar (övriga ofta tyskar, gärna från svenska eller f.d. svenska områden i Tyskland). Regementet ingick alltså i den franska krigsmakten, och svenska officerare tjänstgjorde där som en del i sin utbildning.
 
Det är först med värnpliktsarméer som frågan om nationell tillhörighet blir intressant. Men i alla fall under andra världskriget tjänstgjorde såväl på axelmakternas som de allierades sida folk som inte alls hade sin nationella tilhörighet i de arméer de tjänstgjorde i (svenska medborgare fanns i tysk, finsk, amerikansk tjänst - och säkert fler som jag inte känner till).
 
Under 1600-1700-talen var det också mycket vanligt med rena legosoldater; bland de mest berömda var familjen von Königsmark som startade som tyskar (norra Sachsen, Altmark), blev nyckelfigurer i Gustav II Adolfs armé, var i engelsk tjänst och sedan åter i tysk tjänst (och Aurora von Königsmarck fick en son med August den starke (kurfurste av Sachsen, kung av Polen)). F.ö. var det en Königsmarck i venetiansk tjänst som 1687 lyckades med konststycket att förstöra Athens antika Parthenon (turkarna använde det som krutmagasin Königsmarck lät artilleriet beskjuta det).
 
Under 1600-talet tjänstgjorde folk från alla möjliga länder i den svenska stormaktens arméer.
Det var alltså, särskilt under 1600-talet men även senare, närmast märkligt med en officer som inte tjänstgjort i flera länders arméer.
 
Kaptensgraden behövde - i alla fall i Sverige och Storbritannien - inte alls betyda att man var adlig; här var det bara högre officerare (från major och uppåt) som vanligen var adliga - men inte ens det var ofelbart, enstaka högre officerare var inte ens under 1600-talet adliga.
 
Ingela
PS. Inte bara offierare utan även vanliga soldater tjänstgjorde i de arméer som ville ha dem, läs t.ex. Barry Lyndon (eller se den praktfulla filmen).

2011-07-15, 08:45
Svar #8

Utloggad Magnus Moding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2016-04-07, 22:12
    • Visa profil
Han var i utlandsk tjanst 1709-1720. Anledningen till att jag misstankte att han skulle vara adlig ar att jag har stott pa en schweizisk att Grunenberg.

2011-07-15, 09:28
Svar #9

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Lewenhaupt: Karl XII:s officerare:
Adolf Fredrik Grunenberg, från Pommern, underofficer i Holland; kornett vid D?ckers dragonregemente 1704-05-09. Konfirmerad samma år 12-10, avsked samma år 09-18.
 
Kan det vara samma person?
 
/Rune

2011-07-30, 11:05
Svar #10

Utloggad Sara Näslund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2011-08-03, 13:03
    • Visa profil
Cornetten Mattias Krapp gifte sig 12 okt 1740 i Selånger (C:2). Enligt olika uppgifter (Nybergs familjeregister och matrikel över norrländska uppsalastudenter) ska han ha dött 1742 i Helsingfors. Jag antar att han befinner sig där i samband med kriget. Har någon tips på hur jag kan hitta hans kompani och/eller anteckning om hans död? Jag har inte lyckats hitta var han är hemma, vet inte i vilken dödsbok han kan stå. Ingen anteckning i Selånger, Ljustorp eller Lögdö (där hans förmodade far bor - igen Nyberg). Finns det kanske uppgifter om vilka kompanier som skickades till Finland?

2011-07-30, 16:52
Svar #11

Niklas Kant

Det Anno MDCCXXXV (1735) florerande Swerige, vore en lätt lösning, dvs om han var officerare även 1735. Kornett var till 1835 den lägsta officersgraden i kavalleriet och motsvarade fänrik i infanteriet. Om han dog i Finland lär du dock inte finna honom i någon begravningsbok i Sverige.

2011-07-30, 19:24
Svar #12

Utloggad Anders Eklund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 360
  • Senast inloggad: 2017-05-08, 16:40
    • Visa profil
Sara,
låna och läs Från finska kriget 1741-1742 : med västgöta ryttare och annat kavalleri / av Carl Thorsten Kocken   Denna bok ger en bild av det svenska kavalleriets insats (sattes aldrig i strid) från överskeppningen till Finland och den fruktansvärda återmarschen efter den svenska kapitulationen i Helsingfors. Krigsarkivet har en del mönstringsrullor från dagarna före överskeppningen. Finns säkert mer arkivmaterial att studera för den som är intresserad.
/ae

2011-08-02, 20:22
Svar #13

Utloggad Sara Näslund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2011-08-03, 13:03
    • Visa profil
Tack för tipsen! Jag ska kolla upp båda två.
 
Enl. uppgift (igen Nyberg) skulle han vara född 1720. Så officerare vid 15 års ålder kanske är lite otroligt, men jag kanske hittar annat intressant där.

2011-08-02, 21:43
Svar #14

Niklas Kant

Om han var kornett vid blott 20 års ålder kan hans föräldrar inte varit vilka som helst. Det fanns en brukspatron Mattias Krapp, men det är kanske den kopplingen du söker?
 
(Meddelandet ändrat av niklaskant 2011-08-02 21:46)

2011-08-03, 13:03
Svar #15

Utloggad Sara Näslund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2011-08-03, 13:03
    • Visa profil
Ja, precis. Jag tror att hans föräldrar var Mattias Krapp och Birgitta Portina, men jag har inte kunnat hitta några dopuppgifter om varken denna Mattias den yngre eller hans syskon (i de församlingar jag förväntar mig, i varje fall). Min teori är att familjen Krapp bodde på annan ort, vilken är en gäckande fråga.

2013-12-03, 18:58
Svar #16

Utloggad Viktor Alin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 197
  • Senast inloggad: 2020-04-25, 16:53
    • Visa profil
Jag vill minnas att under karolinertiden hade kornetten till uppgift att föra fanan. Hur såg det under Gustaf II Adolfs armé på denna punkt?
 
Finns det någon litteratur som beskriver ansvarsområdena för olika befälsnivåer vid rytteriet (gärna också infanteriet) vid denna tid?
 
Tack på förhand

2016-07-22, 22:18
Svar #17

Utloggad Jimmy Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2020-01-12, 22:32
    • Visa profil
Hejsan!
Jag har en Kornett vid Dragonregementet (enligt sonens Personalia) vid namn Esaias Mÿrsell som bör ha varit i tjänstgöring omkring 1718.
Han är då bosatt i Gävle eftersom han får en son vid namn Hans Mÿrsell 1718 som är född i Gävle. Det framgår i sonens personalia att fadern är: Cornetten vid därvarande dragon Regementet, äreborne och wälmanhaftige herr Esaiias Myrsell.
Har ställt frågan under ´okänt regemente/vilket regemente´ också eftersom jag inte vet exakt vilket.
Tror att det bör vara Jämtlands Dragonregemente, men är inte helt säker.
Någon som har tillgång till Adam Lewenhaupts bok Karl XII:s officerare. Tänkte om han kanske omnämns där.
Med vänliga hälsningar Jimmy Pettersson

2016-07-22, 23:30
Svar #18

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 896
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 10:01
    • Visa profil
Hej
Han står inte i Lewenhaupt och är inte heller upptagen i Krigsarkivets samling under biografica. Det borde han ju ha varit (i Lewenhaupt alltså) eftersom han enligt dina källor är kornett och därmed innehar den lägsta officersgraden vid kavalleri/dragoner. Underligt?
Hälsningar LarsO

2016-07-23, 21:12
Svar #19

Utloggad Jimmy Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2020-01-12, 22:32
    • Visa profil
Hej Lars Olof!


Märkligt.
Tack för att du tog dig tid att kolla upp det iallafall.
Med vänliga hälsningar Jimmy Pettersson

2016-07-23, 21:53
Svar #20

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:50
    • Visa profil

2016-07-23, 23:19
Svar #21

Utloggad Jimmy Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2020-01-12, 22:32
    • Visa profil
Hej Eva!


Jag vet. :(  Det ska tydligen inte vara alltför lätt att hitta denna Esaias.
Med vänliga hälsningar Jimmy Pettersson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna