ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kommendör  (läst 732 gånger)

2000-04-17, 23:53
läst 732 gånger

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
I Elgenstierna ang släkten Zittelberg nämns en kommendör Anders Mårtensson Berg i slutet av 1600-talet. Han förefaller inte ha varit av adlig börd. Kommendör är och var ju en titel på en högre sjöofficer och dessutom förekommer ju inom adeln de s k kommendörsätterna men detta var väl först i slutet av 1700-talet. Är det någon som känner till ytterligare betydelser av 'kommendör'?
Bästa hälsningar!
Håkan Widell

2000-04-18, 06:15
Svar #1

Jonas Kuschner

Finns han inte omnämnd i L. L. von Horn, Biografiska anteckningar, del 1: Officerare som tjenat vid Örlogsflottan före år 1721 (Örebro 1927)?

2000-04-18, 16:57
Svar #2

Bengt Nilsson

Hej!
Kommendör såsom grad infördes i flottan först 1715. Man kan hitta termen tidigare som beteckning på en fartygschef. Denna betydelse befälhavare dyker också upp i lantmilitära sammanhang.

2000-04-19, 23:37
Svar #3

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Hej, Jonas och Bengt, och tack för värdefull information! Jag ska vid tillfälle se om jag kan ta del av von Horns biografi. Jag förmodar att den bl a kan finnas på landsarkiven.

2000-04-20, 09:46
Svar #4

Bengt Nilsson

Hej!
 
Den finns antagligen på landsarkiven, men också på en del bibliotek. Det finns ett annat verk som kan vara värt att titta på. I Krigsarkivets forskarexpedition finns ett otryckt manuskript av Hjalmar Börjeson om samma ämne. En tjock lunta med uppgifter om officerare i flottan under 1600-talet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna