ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Högbåtsman  (läst 1906 gånger)

1999-03-27, 22:20
läst 1906 gånger

Peter Wulf

Vad för sysslor hade en högbåtsman och vilken utbildning hade en sådan?

1999-03-28, 10:35
Svar #1

Carl Szabad (Carl)

Enligta Andersson/Anderös ordbok är en högbåtsman den lägsta underofficersgraden i örlogsflottan. Om det krävdes särskild utbildning eller om han fick tjänsten enbart via befordran vet jag inte, men det kanske någon annan kan svara på.

1999-03-28, 20:59
Svar #2

Claes Bernes

Högbåtsmännen utsågs bland välbefarna och skickliga sjömän i örlogsflottan, inte minst bland kofferdibåtsmännen. Jag känner inte till att det skulle ha förekommit någon formell utbildning eller examen. Titeln avskaffades 1824 men återupplivades sedan tillfälligt år 1919.
 
Fram till 1824 tjänstgjorde högbåtsmännen som skepparnas (dvs. högre underofficerares) närmaste män. På smärre fartyg fanns en eller två högbåtsmän, på större fartyg fler.
 
Enligt Kungl. Maj:ts sjöreglemente av år 1741 skulle högbåtsmannen vid allt skeppsarbete vara den förste till och den siste ifrån. Honom tillhör således att vara en god sjöman, stark till kroppen, hurtig, behjärtad, oförtruten, hava högt målföre och tilltagsen i allt skeppsarbete. Han skulle vara något kunnig i segelmakeri, ha uppsikt över transporter med skeppsbåtarna till och från land, vaka över tackling, segel och rår. Vid seglens tillsättande, uti loverande och andra vändningar ställer alltid högbåtsmannen sig för hand och sjunger upp, på det manskapet må kunna dra enhälligt. Under strid skulle han vara till hands på övre däcket och även i riggen, agera oförskräckt vid äntring och om så krävdes även ställa sig vid kanonerna.
 
Merparten av uppgifterna ovan är hämtade från Erik Häggs bok Under tretungad flagga (1941), som varmt kan rekommenderas. Också Svenska underofficerarnas historia (1940) innehåller en hel del om högbåtsmän och andra underofficerare i flottan.
 
På den hemsida som jag f.n. har under uppbyggnad (http://www.users.wineasy.se/claes.bernes) kommer jag framöver att lägga ut en liten uppsats om forna tiders underofficerare i flottan.

1999-03-29, 00:31
Svar #3

Utloggad Eva Mårtensson Kangeman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 19:24
    • Visa profil
Claes!
Kan det verkligen stämma att titeln högbåtsman inte skulle ha förekommit efter 1919?
Uppvuxen i örlogsstaden Karlskrona som jag är, vill jag minnas att det vimlade av högbåtsmän i min barn- och ungdom. Klasskamraters fäder hade det yrket t ex.  
Men jag kanske är mer åderförkalkad än jag tror...?
Eva

1999-03-29, 07:56
Svar #4

Claes Bernes

Hej Eva,
 
Du behöver nog inte bekymra dig för åderförkalkning; säkert minns du rätt. Men kanske var klockan för mycket när du skrev ditt inlägg. Titta en gång till på mitt meddelande, så ser du att titeln högbåtsman återuppstod 1919 efter att tidigare ha varit avskaffad. Numera är den ju borta igen, men jag vet inte när den slutligen försvann.
 
Claes

1999-04-02, 01:06
Svar #5

Staffan Benedictsson

Hej Eva,
 
Du har alldeles rätt. Högbåtsmän var ett mycket respekterat släkte i Karlskrona.
 
Mitt inlägg rör sig om dessa yrkesmän i halvmodern ( ev halvantik) tid.
Fram till den nya befälsordningen ,troligen cirka 1965 fanns i Flottan 3 kategorier befäl:
- officerare
- underofficerare
- underbefäl
 
Bland underbefälen var högbåtsman den högsta nivån över korpral och furir. De som blev högbåtsmän kännetecknades av lång/väl vitsordad tjänst och stort yrkeskunnande. De utgjorde något av ryggraden inom Flottan.
 
Men detta rör tiden efter 1919.
 
Hälsningar
Staffan, som lärt sig mkt av dessa högbåtsmän.

1999-04-02, 20:21
Svar #6

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 10:10
    • Visa profil
Hej Eva m.fl.
 
Högbåtsmännen försvann ur flottan i och med den nya befälsordningen 1972. Under min tid som flottist på 1960-talet fanns högbåtsman (motsv. överfurir) och 1:e högbåtsman (motsv. rustmästare). Om jag minns rätt så döptes kvarvarande hbm om till löjtnanter.
 
Bosse

2003-06-10, 12:44
Svar #7

Utloggad Jessica Snäcka

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2015-01-01, 19:04
    • Visa profil
Hej
 
Jag letar efter någon som är kunnig på namn eller vart det finns arkiv om Högbåtsmän letar efter min släkting CARL GUSTAF SNACKA Christening:  01 SEP 1850 Bergshammar, Sodermanland, Sweden  
 
Kan någon hjälpa mig här vart jag kan hitta vilken båt han var det på osv. På gravstenen står det KUnglig Högbåtsman
Svara mig gärna på min email adress tack.

2003-06-10, 20:46
Svar #8

Utloggad Kurt Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 189
  • Senast inloggad: 2008-01-24, 22:01
    • Visa profil
Hej Jessica
Högbåtsman är en underbefälstitel inom flottan. Krigsarkivet har alla uppgifter om var och när denna Högbåtsman tjänstgjorde.
mvh
KurtPersson

2005-11-14, 14:47
Svar #9

Göran Färnström

Visst fanns vi. Högbåtsmännen.
Det var jag när jag anhöll om att få sluta min anställning i Flottan 1971. Året efter försvann titeln. Då blev mina kollegor efter några månaders utbildning löjtnanter. Underbefäl bestod av korpral, furir, högbåtsman och 1:e högbåtsman. De är idag plutonsofficerare. Kategorin Kompaniofficerare hette förr underofficerare och över det har vi idag regementsofficerare, förr officerare.
Högbåtsman befordrades man till 1,5 år efter furirexamen, därefter tog det ytterligare några år innan man fick graden 1:e högbåtsman. Det följde några lönegrader med titlarna.
Visst vimlade det av höbåtsmän i Karlskrona på 60-talet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna