ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fördubblingsbåtsman / Dubblingsbåtsman  (läst 795 gånger)

2013-10-22, 12:16
läst 795 gånger

Utloggad Peter Landh

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 00:38
    • Visa profil
Sibblingsbåtsman?
 
Om man har ovansående epitet, vad är man då? Båtsman är klart men tillägget sibbling i detta sammanhang?
 
Jag finner det i en födelse 22 maj 1794 i Hölö CI:3 bild 75 (AD). Denne båtsman Anders Bogstedt Ekman har jag väldigt svårt att få koll på, noterat att han är död 1800 i hfl Hölö AI:4b sid 67. Man kan ju misstänka att han dog i Finland. Var han kom från och när han är född går jag bet på. Hans hustru Catharina Ersdotter har jag efter lite slit hittat när hon gick bort men har svårt att säkerställa hennes födelse (19 dec 1756 Trosa lfs?)och koppla ihop henne fram till hon gifter sig med Båtsman Anderss Ekman.
 
Jag hoppas att titeln Sibblingsbåtsman kan ge mig något tips.
 
Tackar på förhand
Peter

2013-10-22, 12:45
Svar #1

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Det står dubblingsbåtsman, dvs en reserv till ordinarie båtsman. Oftast kallas det fördubblingsbåtsman.

2013-10-22, 12:47
Svar #2

Utloggad Peter Landh

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 00:38
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna