ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Förare  (läst 2595 gånger)

2001-07-06, 11:53
läst 2595 gånger

Peter Glasell

Hej,
hoppas att någon militärkunnig person kan hjälpa mig med det här problemet. En släkting till mig, Nils Olofsson Falk som levde ungefär under åren 1700-1760, skall ha varit förare inom arm?n. Detta var tydligen någon typ av lägre befäl. Uppgiften är hämtad ur Tvååkersgårdar utav Ivar Larsson. Jag har slagit i uppslagsböcker, men inte för mitt liv kunnat hitta vad en förare är, vilket förband det kan ha varit, etc. Landskapet är Halland, och orten Tvååker utanför Varberg. Finns det någon som har ett uppslag ?
Mvh,
Peter Glasell

2001-07-06, 13:06
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
1674 uppsattes under Rutger von Aschebergs ledning ett kavalleriregemente i Bohuslän, kallat Riksänkedrottningens (eller bara Änkedrottningens) Livregemente till häst. 1685 överfördes fyra av kompanierna till rusthåll i Halland, medan de andra fyra blev kvar som rusthåll i södra Bohuslän. 1720 överfördes de halländska kompanierna till båtsmanshållet, samtidigt som de bohuslänska kompanierna slogs ihop med dragonerna i norra Bohuslän till det som senare kom att kallas Bohusläns regemente.
 
I Alf Åbergs bok Karoliner (sid 14-15) kan man läsa följande om föraren:
 
Föraren skulle ha noga uppsikt över kompaniets fana, som han under marschen bar bakom fänriken men överlämnade till denne, när det drog ihop sig till strid. Han hade också hand om kompaniets sjuka. Han skulle se till att ingen av dem vanskötslades och att alla intog sina anbefallda medikamenter.
 
Detta citerar Åberg ur Laskepellens bok, överstelöjtnantens Julius Rickard De la Chapelles 1699 utfärdade exercisbok, som man följde i den karolinska arm?n.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2001-07-06, 13:10
Svar #2

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Peter !
En förare var mycket riktigt ett lägre befäl i ett infanteriregemente (till fots).
I Andersson/Anderös bok Ordbok för släktforskare står följande om förare:
Förare (mil.), lägre befälsgrad. T.o.m. 1800-t har f. ansvar för trossens färdväg och lägerplats. Senare har f. uppsikt över kompaniets fana, som han bär; har äv. hand om kompaniets sjuka m.m.
 
Vilket regemente din släkting har tillhört vet jag inte, men du borde kunna hitta uppgifter om tänkbara på http://www.algonet.se/~hogman/regementen_lnf.htm#Infanteriet
 
Hoppas att det var lite svar på din fråga.
Niklas Hertzman

2001-07-09, 08:42
Svar #3

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Ursäkta om detta är ett dumt inlägg, men jag har fattat det som att 'förare' är i grund och botten det som heter 'furir' idag. Någon kommentar?
 
Hälsningar
Mikael
(som är så gott som helt okunnig om militära förhållanden)

2001-07-09, 10:31
Svar #4

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Nja, förare borde väl mer vara från för-ridare. Han red ju först med fanan, och verkade även ha rekognocerat för lägerplatser mm.  
Att det sedan blivit ordet furir, är väl inte otänkbart.
 
Det var min teori.

2001-07-09, 21:16
Svar #5

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Jag trodde också att förare och furir var samma sak tills jag hittade både förare och furir vid samma regemente - samma rulla (detta var 1600-talet). Så åtminstone under någon period har båda graderna använts parallellt.

2001-07-09, 21:32
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Åberg beskriver furirens uppgifter på följande sätt (sid 15 i boken Karoliner), efter Laskepellens bok:
 
Furiren skulle utsticka kompaniets lägerplats. Han skulle också mottaga provianten och utdela den till kompaniet.
 
Det fanns alltså både förare och furir i den karolinska arm?n. Och det var furiren, inte föraren, som hade ansvaret för lägerplatsen.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2001-07-10, 00:47
Svar #7

Utloggad Kurt Hultgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 22:57
    • Visa profil
    • www.stationsradet.se
Peter Glasell!
Det finns en utmärkt liten skrift som heter Rulla över befälskårerna i Sveriges arm? och flotta 1755, utarbetad av Ulla Johansson, tryckt i Värnamo 1976, GF skrift nr 10. Där finns ett stort antal befälspersoner omnämnda med några data, vilken militär grad de hade, ibland födelsetid mm, och var de tjänstgjorde. Förare var en underofficer. Det är alltså inte bara oficerare som redovisas. Du kanske skulle söka din Nils Olofsson Falk i den skriften. Jag har själv studerat den på Krigsarkivet, där den konstigt nog inte står på referenshyllan, utan den måste beställas fram. Året 1755 förefaller ju att ligga inom din tidsram (fram till 1760).

2001-07-10, 08:30
Svar #8

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Vad innebär förare-titeln och försvann den eller uppgick i annan. Jag har studerat fänikorna i södra Möre under 1500-talet och funnit följande intressanta saker. Tyvärr har även annan forskning tagit tid i anspråk så allt rörande fänikor i dåtid är inte genomgånget.
Lasse von Skaras fänika 1564 utdrag.
Lasse von Skara hövidsman sold 36 sid-rad 01-03
Nils Persson fänrik sold 36 sid-rad 01-04
Abram Nilsson fänrik sold 28 sid-rad 01-05
Nicolaus von Rustig förare sold 18 sid-rad 02-01
Christtoffer Clefmodh gattu? förare sold 14 sid-rad 02-02
Hans Birgersson gattu? förare sold 18 sid-rad 02-04
Habors? Holst gattu? förare sold 14 sid-rad 02-05
Jag har tidigare fått ung de förklaringar som har getts ovan angående förare (fanbärare, kontrollat-biträde till fänrik, underofficer osv) men vad är en gattuförare (gatuförare). Är det ngn som reka gatorna, eller underställd förare, eller bara en tillfällig befattning. Jag har frågat många sakkunniga under de senaste åren (16) men ej fått ngt svar. Kanske ngn här vet det. Vore roligt att få lite tips.
MVH Jan-Christer

2002-09-04, 10:22
Svar #9

Utloggad John Tengberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2013-02-23, 17:14
    • Visa profil
Från den omumbärliga Wess?ns etymologiska ordbok 'Våra ord'): furir, ytterst av fra. 'fourrier', egentl. person som sörjer för foder; jfr Furage.  
(F.ö. tack till Jts för uppgifter om änkedrottningens livreg!)

2005-04-15, 22:25
Svar #10

Mikael Alkbring

Håller på med en B-uppsats i historia där uppgiften går ut på att granska doplängder för att fastställa samband mellan faderns och dopvittnenas sociala status. Jag har stött på ett yrke som en viss Anders Bränström i Umeå Stad hade 1813: specialförare. Vad är det för något? Har det militär anknytning eller handlar det kanske om transporter? Denne Anders Bränström hade tidigare även arbetat inom tullen.

2014-01-08, 17:53
Svar #11

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Hej!
 
Min anfader Olof Löfdahl f. 1734-11-29 i Svarttjärn, Lövånger, står skriven som förare när hans dotter Anna Christina föds 28 december 1776. Olof var soldat, så jag undrar vad förare kan ha varit för något inom det militära på den tiden? Jag har sökt på internet men inte hittat något bra svar på min fråga.
 
Hoppas ni kan hjälpa mig vidare.
 
Tack på förhand.
 
Hälsningar
Anton
 
Inlägget flyttades hit från Yrken » Yrken F » Förare. /Moderator Yrken

2014-01-08, 18:47
Svar #12

Utloggad Roy Ernered

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 435
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 08:18
    • Visa profil
    • www.roye.se

2014-01-08, 23:32
Svar #13

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Anlitar man SAOB får man denna rara beskrivning:
 
Förarens ämbete är at soulagera och hielpa sin Fändrich, uthi march bär han Fahnan, men uthi Occasioner, föllier han Fändricken och Fahnan medh sitt Kurtzgewähr.
 
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/

2014-01-12, 20:05
Svar #14

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Tack för era svar Roy och Kristina, nu vet jag vad Förare är.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna