ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Flaggunderofficer / Flaggkonstapel / Flaggskeppare  (läst 2008 gånger)

2003-03-13, 10:56
läst 2008 gånger

Arne Lindstam

Hej,
Jag har i min släkt en Flaggunderofficer från Karlskrona. Finns det någon som kan beskriva vad en sådan gjorde.

2003-03-13, 21:15
Svar #1

Lars Göran Larsson

Flaggunderofficer var den högsta underofficersgraden inom marinen fram till 1972 då den avskaffades. Flagguoff kunde också vara flaggstyrman. Ursprungligen infördes graden för att göra arbetet lite tjusigare.
MVH/Elge

2003-03-13, 21:34
Svar #2

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 19:30
    • Visa profil
Nix, flaggunderofficer var den näst högsta underofficersgraden, glöm inte bort förvaltarna!
En flaggunderofficer hade en ställning som motsvarade arm?ns fanjunkare. De benämndes efter yrkesinriktningen: flaggstyrman (däck) flaggmaskinist (motor, maskin, eldare) flaggkonstapel (sjukvård) flaggtorpedmästare etc.

2003-03-14, 00:21
Svar #3

Lars Göran Larsson

Förvaltare är en grad som enbart fanns mellan 1945 och 1972.
Jag trodde inte att den fanns i marinen !?!
 
Historiskt är Fanjunkare - Flaggunderofficer de högsta uoffgraderna

2003-03-14, 01:00
Svar #4

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 19:30
    • Visa profil
Förvaltare fanns åtminstone i flottan, hur det var i kustartilleriet minns jag inte.
För övrigt är väl 1945-1972 historia det också .

2003-03-14, 13:43
Svar #5

Utloggad Marie-Louise Winblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej
Maken har en flaggskeppare och en flaggförrådskonstapel i sina anor. Båda från Karlskrona amiralitetsförsamling. Nu när flaggfrågan dyk upp kanske någon kan förklara lite enkelt, för en totalt novis landkrabba, vad de arbetade med?

2003-03-14, 17:42
Svar #6

Claes Bernes

Hej,  flaggskeppare och skeppare av lägre rang ledde manskapet på ett örlogsfartyg i det dagliga arbete på däck och i riggen som krävdes för segling och andra manövrer. De var också ansvariga för vården av segel, tackling och liknande utrustning. Konstaplarna ledde åtminstone under 1700- och 1800-talen arbetet med kanoner, kulor, krut och handeldvapen på örlogsfartygen. Flaggförrådskonstapeln arbetade gissningsvis på ett artilleriförråd i land på någon av örlogsstationerna. Bo Berndtssons koppling mellan konstaplar och sjukvård kan möjligen gälla någon senare epok som jag inte känner till. Mer om olika underofficerares sysslor inom örlogsflottan finns att läsa här:
http://medlem.spray.se/cbernes/marin/uoff.html

2003-03-15, 00:22
Svar #7

E Ljungberg

Vilken status hade dessa flaggunderofficerare?
Vad min mor har berättat för mig så hade hennes farmors far det väldigt gott beställt.Var det så eller?

2003-03-15, 14:07
Svar #8

Lars Öhman

Förvaltare fanns även i kustartilleriet, åtminstone 1966 när jag gjorde min militärtjänst vid KA4 och KA5. Flaggunderofficerarna inom KA titulerades då flaggjunkare. Flaggjunkarna var truppbefäl medan förvaltarna, som namnet antyder, inte gjorde någon trupptjänst.
 
För den oinvigde kan nämnas att marinen bestod av flottan och kustartilleriet. Och eftersom flaggan som symbol av hävd är knuten till sjöförsvaret så är väl detta förklaringen till att det fanns en grad inom kustartilleriet vars innehavare betitlades flaggjunkare istället för styckjunkare, vilket var motsvarande titel inom arm?ns artilleri. Inom infanteriet sedan, för att göra en jämförelse, var denna titel fanjunkare, vilket väl berodde på att fanan som symbol är knuten till lantförsvaret.
 
Mvh
Lars Öhman

2003-06-02, 09:49
Svar #9

victoria gullinger

Hej!
Min morfar var flaggunderofficer/flaggstyrman och var bl a med på Jarramas när hon avställdes eller vad det heter.
Han arbetade också under några år på fängelset på Stumholmen.  
Därefter runt 50 talet åkte han runt och kollade gasmaskförråd. Sedan var han på varvet. Han hette Sven Victor Andersson och hans fru Lilly Andersson.  
Finns det någon som minns dom eller kan tala om om det finns någonstans på internet eller andra ställen där man kan finna bilder och artiklar där det står om Stumholmen och Jarramas.
min imail adress är victoriagullinger@hotmail.com

2005-02-07, 21:11
Svar #10

Birgitta Ohlsson

Vad gjorde en flaggkonstapel? jag försöker hjälpa en arbetskamarat hitta en ana som var just flaggkonstapel och tillhörde Karlskrona Amiralitetsförsamling. Borde vara någon gång i början av 1900-talet eftersom han var född 1889.  
 
Mvh
 
Birgitta

2006-04-10, 11:34
Svar #11

Mikael Björkman

Hej!
Min mormors far Richard Levau var på Jarramas.
Jag vet att han vid 11 års ålder gick in vid skeppsgossekåren och att han var på ett antal båtar. Han var flaggunderofficer på Jarramas och jag tror att han var med när Jarramas togs ur bruk. Är det någon som har stött på hans namn?
MVH
Mikael Björkman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna